لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

محدودیت های تازه نيروی انتظامی برای هيئت های مذهبی


نیروی انتظامی ایران محدودیت های تازه ای برای برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم وضع کرده است.
نیروی انتظامی ایران محدودیت های تازه ای برای برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم وضع کرده است.

نيروی انتظامی برگزاری مراسم مذهبی در ماه محرم را به دريافت مجوز اين نيرو مشروط کرده است.


فرمانده نيروی انتظامی تهران نيز اعلام کرد با هيئت های مذهبی که در جريان مراسم خود از «علم» يا «شمايل» استفاده کنند به شدت برخورد می کند.


احمد رضا رادان فرمانده نيروی انتظامی تهران، به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفت: «پليس امسال با افراد و هيات‌هايی که اقدام به استفاده از شمايل و تمثال‌های وهمی در کانون‌های عزاداری و هيات‌ها کنند، برخورد می ‌کند».


وی به هيئت های مذهبی هشدار داد و گفت: «هيچ يک از هيئت‌های مذهبی و عزاداری اجازه ندارند تصاوير وهمی از ائمه به نمايش بگذارند چون پيامد آن جز تخريب ارزش‌های اسلامی چيز ديگری نيست».


ممنوعيت های جديد برای هيئت های عزاداری محرم در حالی اعلام می شود که روزنامه تهران امروز روز پنج شنبه از طرح جديد نيروی انتظامی برای کنترل هيئت های مذهبی در ماه محرم خبر داد.


به نوشته اين روزنامه در طرح جديد نيروی انتظامی که تحت عنوان«طرح ضابطه مند کردن هيئت های مذهبی» از دو هفته ديگر و همزمان با ماه محرم در سراسر کشور اجرا می شود«کليه هيات‌های عزاداری می‌بايست طبق دستورالعملی که دريافت خواهند کرد، مراسم ويژه ماه محرم را برگزار کنند».


در بخش ديگری از اين طرح تاکيد شده که «هيئت‌های مذهبی تنها در صورت اخذ مجوز می‌توانند اقدام به برگزاری مراسم مذهبی در معابر عمومی کنند».تهران امروز همچنين نوشته که نيروی انتظامي در حال تنظيم اطلاعيه در مورد مفاد طرح جديد برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم است و جزئيات آن در روزهای آينده اعلام خواهد شد.


فرمانده نيروی انتظامی تهران نيز همزمان خبر داد«نيروی انتظامی در صدد است امسال به طور جدی‌تری با علم کشی برخورد کند».


  • «هيچ يک از هيئت‌های مذهبی و عزاداری اجازه ندارند تصاوير وهمی از ائمه به نمايش بگذارند چون پيامد آن جز تخريب ارزش‌های اسلامی چيز ديگری نيست».
فرمانده نيروی انتظامی تهران

برای اجرای طرح جديد نيروی انتظامی در مورد مراسم مذهبی ماه محرم در تهران هشت هزار نماينده نيروی انتظامی در هيئت های مذهبی حضور خواهند يافت.


به گفته فرمانده نيروی انتظامی تهران پنج هزار تن از نمايندگان نيروی انتظامی در هيئت های مذهبی آموزش های لازم در اين مورد را پشت سرگذاشته و سه هزارتن ديگر نيز در روزهای آينده در ارتباط با چگونگی اجرای طرح نيروی انتظامی برای برگزاری مراسم مذهبی ماه محرم آوز خواهند ديد.


تعداد کل نمايندگان نيروی انتظامی در همه هيئت های مذهبی کشور اعلام نشده اما به گفته يک مقام سازمان تبليغات اسلامی ۳۷ هزار هيئت مذهبی در کشور وجود دارد.


«علم کشی به کلی ممنوع»


فرمانده نيروی انتظامی با تاکيد براينکه حمل «علم» توسط هيئت های مذهبی از امسال به کلی ممنوع است،گفت: «با توجه به ممنوع بودن استفاده از شمايل و تمثال‌ها، در ايام محرم و دهه عاشورا برای جلوگيری از ايجاد مزاحمت برای مردم، با کاروان‌های حامل علم برخورد خواهد شد».


آقای رادان همزمان در جلسه ای با حضور مسئولان هيئت های مذهبی شرق تهران که عصر پنج شنبه برگزار شد، خبر داد که از امسال هيئت های مذهبی به جای شمايل مذهبی بايد تصاويری از کشته شدگان جنگ را حمل کنند و گفت: «امسال در هيات‌های عزاداری تصاوير حرمين شريفين و شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جايگزين تمثال‌ها و شمايل می‌شود».


وی در عين حال از تامين عکس های و تصاوير مجاز برای هيئت های مذهبی از سوی نيروی انتظامی خبر داد و گفت: «نيروی انتظامی با همکاری سازمان تبليغات اسلامی اقدام به توزيع محصولات فرهنگی از جمله عکس‌های شهدا و حرمين شريفين در هيات‌های مذهبی می‌کند».


آقای رادان که به دليل اظهارات روزانه اش در خصوص مبارزه با بدحجابی و مصاديق بدحجابی به چهره مشهور نيروی انتظامی بدل شده، به هيئت های مذهبی هشدار داد تا دقت کنند«آفت» واردمراسم عزاداری نشود، و تاکيد کرد که «برخی شمايل و تماثيلی که وهم را به هيئت‌ها وارد می‌کند نبايد در هيئت‌های مذهبی کاربردی داشته باشد».


فرمانده نيروی انتظای تهران که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اظهاراتش را انتشار داد، ادعا کرد که حمل شمايل ها و تصاوير مذهبی«ابزاردشمنان» است، و تاکيد کرد«هيئت‌های مذهبی اجازه ندهند که اين تصاوير که مغاير با شان و مقام ائمه و معصومان است به عنوان حربه‌ای ازسوی دشمن استفاده شود».


وی علت «ممنوع کردن علم کشی» را «مزاحمت شهروندان»توصيف کرد و گفت«کاروان علم کشی که سبب مزاحمت شهروندان می شود نبايد درسطح شهر راه بيفتد چراکه درهيج جايی از نهضت امام حسين چنين مزاحمتی وجود نداشته است».


وی از مسوولان هيات‌های مذهبی خواست «در انتخاب مداح، نوحه‌خوان و اشعاری که در ايام محرم و عزاداری سالار شهيدان خوانده می‌شود، دقت و نظارت کافی داشته باشند».


هدايت هيئت های مذهبی


هيئت های مذهبی که در سال های پس از انقلاب با حمايت نهادهای حکومتی گسترش يافته اند، در چند سال گذشته شاهد شيوهای تازه ای در مداحی و آئين های مذهبی بوده اند.


اين شيوه ها که با استقبال گروهی از جوانان نيز همراه بوده، نگرانی های مقامات حکومتی را نسبت به از رونق افتادن مساجد به دنبال داشته است، تا جايی که اکنون مداحان در ميان طيف های مذهبی جوانان به مراتب از نفوذ بيشتری نسبت به روحانيان برخودارند.


  • «دشمن در زمينه فرهنگ دينی برنامه‌هايی را تدارک ديده تا از اين طريق هيئت‌های مذهبی را ناکارآمد نشان دهد»
معاون فرهنگی تبليغی سازمان تبليغات اسلامی

مقامات حکومتی در ايران از چند سال قبل ابراز نگرانی خود نسبت به خروج کنترل هيئت های مذهبی از دست آشکار کرده و اقداماتی را برای کنترل آنان صورت داده اند.


نخستين مورد از اين اقدامات، موظف کردن شهرداری های و ادارات بازرگانی سراسر کشور به ارائه کمک های مالی و تامين اقلام مورد نياز هيئت های مذهبی بود که توام با ابلاغ «الگو های مورد نظر حکومتی در مورد مراسم مذهبی محرم»به اين هيئت ها ارائه شد.


از سال گذشته نيز شورايی با عنوان«شورای هيات های مذهبی سراسر کشور» با حضور«نمايندگانی ازوزارت بازرگانی،آتش نشانی،جامعه انجمن های اسلامی،سازمان انتقال خون،بسيج،ادارهه کل چاپ و نشر وزارت ارشاد،شورای سياست گذاری ائمه جمعه،صدا و سيما،در کنار مشاور مذهبی رييس سازمان تبليغات اسلامی و معاون سياسی وزارت اطلاعات» تشکيل شده که درباره چگونگی نظارت و کنترل هيئت های مذهبی سراسر کشور تصميم گيری می کند.


«تهيه متن نوحه ها»،«فراهم کردن روضه ها»، و«ترويج سخنرانی در کنار مداحی در هيئت های مذهبی»،و اقدامتی چون «ممنوعيت حمل و نصب شمايل مذهبی»،«ممنوعيت استفاده از آلات موسيقی در مراسم محرم» بخشی از محدوديت هايی است که اين شورا برای هيئت های مذهبی در نظر گرفته است.


بهانه جديد برای برخورد


رضا زارعی فرمانده نيروی انتظامی استان تهران نيز محرم سال پيش از اجرای طرح های ترافيکی و اطلاعاتی در مورد هيئت های مذهبی خبر داده و گفته بود«بعضی افراد در اين مراسم برخی قواعد و ارزش های اسلامی و مذهبی را رعايت نمی کنند و به همين منظور نيروی انتظامی با برخی از مواردی که آنها را غير ارزشی می داند برخورد خواهد کرد.»


اظهارات روز پنجشنبه احمد رضا رادان فرمانده نيروی انتظامی تهران حاکی از گسترده تر شدن محدوديت ها برای فعاليت هيئت های مذهبی است.آن گونه که از سخنان آقای رادان می توان استنباط کرد نيروی انتظامی امسال نقش پررنگ تری در اعمال اين محدوديت ها خواهد داشت.تفاوت ديگر آن است که سال گذشته ايجاد محدوديت برای هيئت های مذهبی تحت عنوان«جلوگيری از بدعت ها و رواج خرافات» صورت گرفت اما امسال فرمانده نيروی انتظامی تهران گفته است که هيئت های مذهبی نبايد به «حربه دشمن» تبديل شوند.


معاون فرهنگی تبليغی سازمان تبليغات اسلامی، نيز پنج شنبه ششم آذر چنين اتهامی را به هيئت های مذهبی وارد کرد و در گفت وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، ادعا کرد«دشمن در زمينه فرهنگ دينی برنامه‌هايی را تدارک ديده تا از اين طريق هيئت‌های مذهبی را ناکارآمد نشان دهد».


XS
SM
MD
LG