لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۵:۱۹ - ۳ دسامبر ۲۰۱۶

ايران «پروانه کار» کارکنان رويترز را تعليق کرد


زنان هنرجوی رشته رزمی «نين جوتسو»

زنان هنرجوی رشته رزمی «نين جوتسو»

به دنبال گزارش ويدئويی رويترز درباره بانوان هنرجوی رشته رزمی «نين جوتسو» در کرج و شکايت اين بانوان از محتوای گزارش رويترز، گفته می‌شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه کار کارکنان رويترز در تهران را تعليق کرده است.

خبرگزاری رويترز می‌گويد، پس از اطلاع از اعتراض بانوان ایرانی به محتوای گزارش، اين خبرگزاری گزارش مربوطه را تصحيح کرده است.

رويترز اين گزارش را با عنوان «آموزش هزاران زن نينجای ايرانی برای آدمکشی» منتشر کرده بود که بعدا آن را به «آموزش سه هزار زن نينجا در ايران» تغییر داد.

خبرگزاری رويترز می‌گويد، به دنبال انتشار اين گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دفتر اين خبرگزاری در تهران تماس گرفته و در نهايت اين وزارتخانه از يازده نفر از کارکنان رويترز خواسته است تا «پروانه کار» خود را به وزرات ارشاد برگردانند.

استفان آدلر، سردبير خبرگزاری رويترز، در اين زمينه گفته است:«ما اذعان می‌کنيم که اشتباهی رخ داده است و اين موضوع را به عنوان مساله ای جدی مورد توجه قرار می‌دهيم. اين مساله را در همان روزی که متوجه شديم فورا تصحيح کرديم.»

استفان آدلر همچنين اضافه کرده است: «علاوه بر اين، ما در حال بررسی و تحقيقات داخلی هستيم تا با برداشتن گام‌های مناسب از بروز مجدد چنين مساله‌ای جلوگيری کنيم.»

رويترز می‌گويد، در حال مذاکره با مقام‌های ايرانی است تا بتواند «پروانه کار» کارمندان اين خبرگزاری را باز پس بگيرد.

استفان آدلر همچنين گفته است: «رويترز هميشه برای رسيدن به بالاترين استانداردهای در زمينه روزنامه‌نگاری تلاش می‌کند و سياست ما اين است که به اشتباهات صادقانه اذعان کرده و به محض اين که مطلع شويم فورا آنها را اصلاح کنيم.»

اما «پرس تی وی»، شبکه انگليسی زبان دولت جمهوری اسلامی، در خصوص واکنش زنان نينجای ايران به این گزارش نوشته است: «خبرگزاری رويترز قسمت‌هايی از خبر مزبور را پس از ۱۰ روز تصحيح کرد؛ اما از هر گونه عذرخواهی از دختران ايرانی سر باز زد.»

به گزارش پرس تی وی زنان نينجای ايرانی عليه رويترز شکايت کرده‌اند. پرس تی وی همچنين خبر داده است، خبرنگاری که اين گزارش را تهيه کرده بود از ايران خارج شده است.

پرس تی وی در اين زمينه نوشته است: «خبرنگار رويترز پس از اطلاع از امکان شکايت نينجاهای ايران، سريعا کشور را ترک کرد. وی که مدير دفتر تلويزيون رويترز در تهران و تهيه کننده اين گزارش بود، با طرح سئوالی مبنی بر واکنش دختران نينجا در قبال حمله احتمالی به ايران، و استفاده از بخشی از پاسخ وطن پرستانه آنها، اتهام آموزش ديدن برای آدم کشی را به دختران نينجا وارد کرده بود.»
XS
SM
MD
LG