لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

انصراف رضايی از پيگيری شکايت درباره نتايج انتخابات


محسن رضايی، يکی از کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، روز سه شنبه در نامه‏ای به دبير شورای نگهبان، انصراف خود را از پيگيری شکايت‏ های مطرح شده در مورد نتايج انتخابات اعلام کرد.

محسن رضايی در نامه خود به آبت الله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، نوشته است که در پيگيری اعتراض به نتيجه انتخابات «جدی» بوده است و طی روز های گذشته نيز به اين شورا مراجعه کرده است.

با اين حال، آقای رضايی تاکيد کرده است:«اما با توجه به محدوديت زمانی، اکنون که وضعيت سياسی - امنيتی و اجتماعی کشور وارد شرايط حساس و تعيين کننده‏ای شده که از نتايج انتخابات مهم‏تر می‏باشد، لذا وظيفه می‏دانم خود و ديگران را به کنترل وضعيت فعلی ترغيب نمايم و از آنجا که عهدی با خدای خود بسته‏ام تا همواره سربازی فداکار برای انقلاب اسلامی، رهبری و مردم باشم، بدين وسيله انصراف خود را از پيگيری شکايت‏های مطرح شده اعلام می‏دارم».

دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران روز جمعه ۲۲ خرداد ماه برگزار شد و وزارت کشور روز شنبه ۲۳ خرداد ماه اعلام کرد: محمود احمدی نژاد بيش از ۲۴ ميليون رای کسب کرده است.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی ، دو نامزد انتخابات، معتقدند که در انتخابات رياست جمهوری «تقلب» گسترده انجام شده و خواهان ابطال انتخابات شده اند.

اما محسن رضايی که به گفته وزارت کشور ۶۷۸ هزار و ۲۴۰ رای کسب کرده است، نیز گفته بود که به اين نتيجه اعتراض دارد.

در پی موج اعتراضات به نتیجه انتخابات در تهران و برخی شهرهای ایران، به گفته مقامات دولتی دست کم هفده نفر از معترضان کشته شده اند.

آقای رضايی روز چهارشنبه ، در نامه ای به وزارت کشور اولتيماتوم داده بود اگر تا پايان روز چهارشنبه اطلاعات شمارش صندوق های رای را به وی ندهد درخواستی به غير از شمارش آرا را مطرح خواهد کرد.

اين نامزد اصولگرايان در نامه خود به وزارت کشور از تاخير « کم سابقه پنج روزه ستاد انتخابات کشور» در ارايه نتايج شمارش آرای صندوق‌ها، بعد از اعلام نتايج کلی انتخابات، انتقادکرده بود و آن را موجب ايجاد «شائبه عددسازی در صندوق‌ها برای تطبيق با نتايج کلی حوزه‌های انتخابيه» دانسته بود.

در حالی خبر انصراف محسن رضايی از پيگيری شکايت از نحوه شمارش آرا اعلام می شود که نماينده وی در مذاکره با شورای نگهبان ساعاتی پيشتر از همکاری نکردن اين شورا خبر داده بود.

اميدوار رضايی، نماينده مجلس، روز سه شنبه گفته است که شورای نگهبان اطلاعات آماری لازم درباره انتخابات رياست جمهوری را در اختيار محسن رضايی قرار نداده است.

اميدوار رضايی، برادر و نماينده محسن رضايی در شورای نگهبان، گفته بود: محسن رضايی پيشنهاد داده بود که آراء حداقل ۱۰ درصد شش استان مورد نظرش بازشماری شود و برای بازشماری آرا نيازمند اطلاعات اوليه‌ای همچون فرم‌های ۲۲ و ۲۸ آماری وزارت کشور و شورای نگهبان هستيم.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، اميدور رضايی افزوده است: «در صورتی که اين آمار ارائه شود می‌توان مدعی شد که نظر آقای رضايی درست بوده يا نه اما متاسفانه هنوز شورای نگهبان اين اطلاعات را در اختيار برادرم قرار نداده است.»
XS
SM
MD
LG