لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

اولتيماتوم محسن رضايی به وزارت کشور درباره نتايج شمارش آراء


محسن رضايی، از کانديداهای اصولگرايان در انتخابات، روز چهارشنبه در نامه ای به وزارت کشور اولتيماتوم داد اگر تا امروز اطلاعات شمارش صندوق های رای را به وی ندهد درخواستی به غير از شمارش آرا را مطرح خواهد کرد.

دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران روز جمعه ۲۲ خرداد ماه برگزار شد و وزارت کشور روز شنبه اعلام کرد: محمود احمدی نژاد بيش از ۲۴ ميليون رای کسب کرده است.

اين در حالی است که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب، اين انتخابات را مخدوش دانسته و خواهان ابطال آن شده اند.
«با توجه به اينکه تأخير کم سابقه پنج روزه ستاد انتخابات کشور در ارايه نتايج شمارش آرای صندوق‌ها، بعد از اعلام نتايج کلی انتخابات، موجب ايجاد شائبه عددسازی در صندوق‌ها برای تطبيق با نتايج کلی حوزه‌های انتخابيه شده است، انتظار می‌رود که حداکثر تا پايان وقت اداری امروز، نسبت به تحويل اطلاعات شمارش صندوق‌های رأی اقدام نماييد. در غير اين صورت، اينجانب ناگزير خواهم بود که از شورای محترم نگهبان درخواستی غير از بازشماری آرا به عمل آورم.»

محسن رضایی



محسن رضايی در نامه خود به وزارت کشور گفته است: «با وجود تقاضاهای مکرر نمايندگان اينجانب و نامه رسمی به رييس‌جمهور و با گذشت پنج روز از انتخابات، تاکنون اطلاعات مربوط به نتايج شمارش صندوق‌ها که اولين و ابتدايی‌ترين حق کانديداست، در اختيار اينجانب قرار نگرفته است».

محسن رضايی در نامه خود افزوده است: «لذا با توجه به اينکه تأخير کم سابقه پنج روزه ستاد انتخابات کشور در ارايه نتايج شمارش آرای صندوق‌ها، بعد از اعلام نتايج کلی انتخابات، موجب ايجاد شائبه عددسازی در صندوق‌ها برای تطبيق با نتايج کلی حوزه‌های انتخابيه شده است، انتظار می‌رود که حداکثر تا پايان وقت اداری امروز، نسبت به تحويل اطلاعات شمارش صندوق‌های رأی اقدام نماييد. در غير اين صورت، اينجانب ناگزير خواهم بود که از شورای محترم نگهبان درخواستی غير از بازشماری آرا به عمل آورم»

وزارت کشور ميزان آرا محسن رضايی را ۶۷۸ هزار و ۲۴۰ رای اعلام کرده است اين در حالی است که آقای رضايی می گويد:۹۰۰ هزار نفر با استناد به کدملی خود تاييد کرده اند که به وی رای داده اند.

اقای رضايی روز سه شنبه تاکید کرده بود: براساس مستنداتی که در مورد کدهای ملی شهروندان ايرانی در اختيار دارد، سه و نيم ميليون نفر به وی رای داده اند.

در همين زمينه، وزارت کشور روز يکشنبه فهرست آرا در شهر های مختلف را منتشر کرد، و علی اکبر محتشمی پور، رييس کميه صيانت از آراء ميرحسين موسوی می گويد: آراء ريخته شده در صندوق های رای در ۷۰ حوزه انتخابيه بيش از واجدين شرايط اين مناطق است و در اين حوزه های انتخابيه محمود احمدی نژاد حائز اکثريت بوده است.

محسن رضايی روز شنبه به دنبال اعلام نتايج انتخابات توسط وزارت کشور در پيامی از « حماسه ملت» در انتخابات تقدير کرده و گفته بود: «فردی که پس از طی مراحل قانونی و تاييد نهادهای نظارتی و تنفيذ مقام معظم رهبری به عنوان رييس‌جمهور اعلام شود، رييس‌جمهور همه ملت ايران بوده و برای جلوگيری از هرگونه وقفه در خدمت رسانی به مردم، وی را حمايت خواهم نمود».

اين در حالی بود که به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری توسط وزارت کشور در تهران و برخی شهرهای ايران تجمع های اعتراضی به «تقلب در انتخابات» برگزار شده است.

در روز های دوشنبه و سه شنبه راهپيمايی های اعتراضی با حضور صدها هزار نفر در تهران برگزار شده است.

در راهپيمايی مسالمت آميز اعتراضی روز دوشنبه در تهران به دنبال تيراندازی به سوی تظاهرات کنندگان دستکم هشت نفر از آنها کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG