لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

ادامه گفت وگوهای صلح خاورميانه در برلين


کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا عازم آلمان شد
کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا عازم آلمان شد

کاندوليزا رايس، وزيرامورخارجه آمريکا پس از ديدار با مقام های فلسطين، اسراييل و اردن عازم برلين شد تا در ادامه تلاش ها برای احيای طرح صلح خاورميانه با «کميته چهارجانبه» مذاکره کند.


وزير امور خارجه امريکا روز چهارشنبه، ۲۱ فوريه در برلين با اعضای «گروه چهار جانبه» متشکل از اتحاديه اروپا، سازمان ملل متحد، آمريکا و روسيه درباره روند صلح خاورميانه و مساله تحريم تشکيلات خودگردان فلسطينی مذاکره خواهد کرد.


کاندوليزا رايس در سفر خود به اردن با مسئولان امنيتی کشورهای عرب ديدار و گفت وگو کرد. خانم رايس همچنين در ديدار با ملک عبدالله، پادشاه اردن خلاصه ای از نتايج مذکرات سه جانبه را در اختيار وی گذاشت.


وزير امور خارجه امريکا روز چهارشنبه ۲۱ فوريه در برلين با اعضای «گروه چهار جانبه» متشکل از اتحاديه اروپا، سازمان ملل متحد، آمريکا و روسيه درباره روند صلح خاورميانه ومساله تحريم تشکيلات خودگردان فلسطينی مذاکره خواهد کرد

خانم رايس در راستای تلاش های سه جانبه روز دوشنبه با محمودعباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، ديدار کرد.


اين مذاکرات بدون دستيابی به پيشرفتی قابل توجه پايان يافت.


محمود عباس مذاکرات سه جانبه روز دوشنبه را دشوار و پرتنش ارزيابی، اما در عين تاکيد کرده بود که نشست ناکام نبوده و در آينده ملاقات هايی ميان او و نخست وزير اسراييل صورت خواهد گرفت.


خانم رايس نيز در پايان اين گفت وگوها گفته بود محمودعباس و اهود اولمرت توافق کرده اند تا در آينده با يکديگر ملاقات کنند و در صورت لزوم وی نيز به منطقه باز خواهد گشت.


خانم رايس روز يکشنبه نيز به صورت جداگانه با اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل و محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردانی فلسطينی ملاقات و گفت وگو کرده بود.


به گزارش رسانه های فلسطينی، محمود عباس در مذاکره با خانم رايس در باره موضوع هايی چون اجرای توافقنامه گذرگاه های تردد افراد وعبور کالا، که نوامبر سال ۲۰۰۵ بين آريل شارون، نخست وزير وقت اسراييل با حکومت فلسطينی امضا شده بود، آزاد کردن بقيه پول های مسدود فلسطينی ها از سوی اسراييل و انتقال آن به نهادهای تحت رهبری محمود عباس و بررسی راهکارهايی برای آينده گفت وگوهای سياسی اسراييل و فلسطينی ها، گفت وگو کرده است.


توافق مکه و کمیته جهارجانبه


پس از توافق فتح و حماس در مکه، آمريکا و اتحاديه اروپا گفته اند که منتظر روشن شدن جزیيات اين توافق هستند. روسيه از اين توافق استقبال کرده و دبير کل سازمان ملل نيز آن را گامی مهم خوانده است.


کميته چهار جانبه بين المللی پذيرش موجوديت اسراييل، نفی خشونت و شناسايی قراردادهای امضا شده بين اسراييل و فلسطينی ها را شرط از سرگيری کمک های بين المللی به دولت خودگردان فلسطينی تحت رهبری حماس اعلام کرده بود.


کشورهای غربی پس از پيروزی حماس درانتخابات پارلمانی مناطق فلسطينی کمک های اقتصادی خود را به تشکيلات خودگردان فلسطينی قطع کردند. اين کشور ها از حماس خواسته اند که خشونت را کنار گذاشته و موجوديت اسرييل را به رسميت بشناسد.


XS
SM
MD
LG