لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

آمريکا خواهان تشدید تحريم ها عليه ايران شد


کاندولیزا رایس می گوید تاکنون فشارهای بین المللی بر ایران نتیجه داده است.
کاندولیزا رایس می گوید تاکنون فشارهای بین المللی بر ایران نتیجه داده است.

به رغم گزارش سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی درباره توقف برنامه توليد سلاح هسته ای ايران در سال ۲۰۰۳ ، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، خواهان تشديد تحريم ها عليه ايران شد.


وزير امورخارجه آمريکا روز سه شنبه چهارم دسامبر، تصريح کرد کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ بايد فشار ديپلماتيک بر ايران را ادامه دهند تا مانع دستيابی جمهوری اسلامی به تکنولوژی قابل کاربرد در توليد سلاح هسته ای شوند.


وزير امورخارجه آمريکا افزود در اين برهه زمانی می بايست به دنبال ادامه صدور قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل بود، تا از طريق دنبال کردن فشارهای ديگر بر جمهوری اسلامی فعالیت های حساسی هسته ای این کشور را متوقف کرد.


خانم رايس گفت ايران به غنی سازی اورانيوم در مقياس بالا ادامه می دهد که در نهايت آنها را قادر می سازد که بمب اتمی توليد کنند.


در جريان مذاکرات کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ شامل؛ آمريکا، فرانسه، روسيه، بريتانيا، و چين (پنج عضو دايمی شورای امنيت)، به همراه آلمان، واشينگتن، به رغم مخالفت مسکو و پکن، تاکنون از اعمال دور سوم تحريم ها عليه ايران حمايت کرده است.


  • اين که ايران دیگر درصدد دستيابی به برنامه توليد سلاح هسته ای نيست، يک خبر خوب است و نشان می دهد که فشارهای بين المللی در گذشته نتيجه داده است و ما استراتژی فشار بين المللی را در پیش گرفته ایم تا مانع دستيابی انها به تکنولوژی مورد نياز برای توليد بمب اتمی شود.
وزیر امور خارجه آمریکا

در حالی که وزیر امور خارجه آمریکا خواهان ادامه فشارهای جهانی بر ايران شد، سفير چين در سازمان ملل متحد می گويد انتشار گزارش تازه سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا درباره توقف برنامه توليد سلاح هسته ای ايران، توافق روز شنبه درباره اعمال تحريم تازه عليه ايران زیر سئوال برده است.


آمريکا روز دوشنبه اعلام کرده بود که درباره متن پيس نويس قطعنامه تازه عليه ايران پيشرفت هايی به دست آمده است و گفته بود که روسيه و چين رويکردی «سازنده» در اين مذاکرات داشته اند.


در همین حال وانگ گیانگا، سفير چين در سازمان ملل متحد از تامل بيشتر کشورش درباره گزارش تازه سازمان های امنيتی آمريکا سخن به ميان آورده است.


سفير چين می گوید با انتشار گزارش سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا شرايط درباره برنامه هسته ای ایران تغيير کرده و کشورهای ۱+۵ می بایست بار ديگر شرايط را بررسی کنند.


اين در حالی است که سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا National Intelligence Estimate روز گذشته در آخرين گزارش خود تصريح کرده بود که جمهوری اسلامی ايران تا سال ۲۰۰۳ ميلادی در تلاش بوده تا سلاح هسته ای توليد کند، اما اين تلاش ها را چهار سال پيش متوقف کرده است.


اين سازمان گزارش تازه خود را بر اساس رشته اطلاعاتی که از ۱۶ سازمان امنيتی آمريکا تنظيم کرده است و در تصريح کرده است طی دوسال اخير احتمالا درباره اهداف برنامه هسته ای ايران بزرگ نمايی شده باشد، ولی در همين حال اين گزارش می افزايد ايران می تواند در سال ۲۰۱۵ بمب اتمی توليد کند.


کاخ سفيد که همواره ايران را متهم می کند که در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است، اعلام کرده است که از فشار بر ايران کاسته نخواهد شد.


خانم رايس گفت:«ما تا کنون استراتژی درست را در پيش گرفته ايم».


وزير امور خارجه امريکا همچنين تصريح کرد در ديدار با سرگئی لاورف، وزير امورخارجه روسيه، و ديگر اعضای گروه ۱+۵ درهفته آينده در بروکسل، نيز بر اين مسئله تاکيد خواهد کرد.


خانم رايس در پاسخ به اين پرسش که آيا نگرانی از ملاقات با همتای روسی خود پس از انتشار گزارش سازمان های امنيتی آمريکا ندارد، گفت:«نه برعکس، اين که آنها (ايرانی ها) دیگر درصدد دستيابی به برنامه توليد سلاح هسته ای نيستند، يک خبر خوب است».


وزير امورخارجه آمريکا افزود:«دوم اين که، اين خبر خوبی است که فشارها (ی بين المللی) در گذشته نتيجه داده است و ما استراتژی برای فشار بين المللی بر ایران را در پیش گرفته ایم تا مانع دستيابی انها به تکنولوژی مورد نياز» برای توليد بمب اتمی شود.


نمايندگان سياسی کشورهای عضو گروه ۱+۵ در تازه ترين نشست خود در پاريس موافقت کرده بودند تا کار تدوين قطعنامه تازه ای عليه ايران را آغاز کنند.


یک ديپلمات فرانسوی درباره دور تازه مذاکرات گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، و تشديد تحريم ها عليه جمهوری اسلامی، گفته بود:«نشست در فضای سازنده ای برگزار شد و ما عناصری در اختيار داريم که به ما اجازه می‌دهند، که به تصويب قطعنامه‌ای تازه ای در کوتاه مدت، فکر کنيم».


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی اورانيوم را متوقف کند. اما تاکنون ايران از پذيرش اين درخواست خودداری کرده است.
شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است و در گزارش تازه آژانس تاکيد شده است که ايران برنامه غنی سازی خود را به رغم اين در خواست ها توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG