لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

رايس: ايران درباره گزارش آژانس توضيح دهد


کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا.
(عکس از AFP)
کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا. (عکس از AFP)

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه در واکنش به انتشار گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص مطالعات اتمی-نظامی ایران گفت: ايرانی ها بايد موارد زیادی را درباره اين گزارش توضيح دهند.


محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در گزارش تازه ای روز دوشنبه اعلام کرده است که نگرانی جدی در باره تحقيقات اتمی-نظامی ايران وجود دارد و در اين زمينه «توضيحات زيادی» لازم است و تهران بايد اطلاعات بيشتری در ارتباط با برنامه موشکی خود ارائه کند.


خانم رايس همچنين افزود: اين گزارش تصریح می کند که ايران در زمینه پاسخگويی به برخی از «پرسش های بسيار مهم و تيره ای» که جامعه بين المللی درباره برنامه هسته ای اين کشور دارد، همکاری نکرده است


به گزارش رویترز، وزير امور خارجه آمريکا گفت: اصلی ترين پرسش در ذهن من اين است که ايرانی ها چگونه به اتهام جدی همکاری نکردن پاسخ خواهند داد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود، به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی کرده است.


ايران ابتدا اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بود ولی بعد حاضر شد تا در زمينه پاسخگويی به اين اسناد با آژانس همکاری کند. آقای البرادعی در گزارش خود تاکيد کرده است: « توضيحات زيادی از ايران درخواست شده است تا به مطالعات ادعايی و ساير فعاليت هايی که با جهت گيری نظامی دنبال می شود پاسخ دهد.»


در بخشی از گزارش آقای البردادعی آمده است: «ما پاسخ های لازم را دريافت نکرده ايم در حالی که می توانستيم آنها را خيلی زودتر دريافت کنيم. اين مسئله (اکنون) به ايران بستگی دارد.»


«وقت کشی ایران»


در همین حال، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز چهارشنبه هشدار داد نبايد به ايران اجازه داده شود تا از مذاکره بر سر برنامه هسته ای اين کشور به عنوان ابزاری برای وقت کشی استفاده کند، تا از این طریق به تلاش های خود در جهت دستیابی به سلاح هسته ای ادامه دهد.


استفان هدلی، مشاور امنيت ملی آمريکا، روز چهارشنبه گفت:«ما نمی توانیم اجازه دهيم که رژيم ايران از مذاکره برای وقت کشی استفاده کند، اميال خود را پنهان کند و راهی بومی برای توليد سلاح اتمی باز کند».


مشاور امنيت ملی آمريکا افزود:«اگر يک مسئله وجود داشته باشد که همه بر سر آن توافق داشته باشند، امیدوارم این باشد که ايران مسلح به سلاح اتمی، فاجعه ای برای صلح در خاورميانه و جهان خواهد بود».


آقای هدلی هشدار داد که کشورها، شرکت ها و افرادی که به توسعه سلاحهای کشتار جمعی ايران کمک کنند باید در این رابطه پاسخگويی باشند.


استفان هدلی گفت:آمريکا برای سال ها به طور صريح و روشن اعلام کرده است که حق پاسخگويی قاطعانه در مقابل استفاده سلاح های کشتار جمعی عليه آمريکا، مردم ما، نيروهای ما و دوستان و متحدان را برای خود محفوظ می داند.


آقای هدلی روز چهارشنبه برای نمايندگان بيش از ۸۰ کشور حاضر در پنجمين کنفرانس طرح امنيتی برای منع گسترش سلاح های کشتار جمعی سخنرانی کرد.


  • «ما نمی توانيم اجازه دهيم که رژيم ايران از مذاکره برای وقت کشی استفاده کند، اميال خود را پنهان کند و راهی برای توليد سلاح اتمی باز کند».
استفان هدلی

آمريکا و متحدان اروپايی اش نگران آن هستند که ايران فعاليت های حساس هسته ای خود را در راستای توليد سلاح اتمی به کار گيرد. اين در حالی است که جمهوری اسلامی تصريح می کند برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز است، ولی تاکنون دولتمردان این کشور از توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده اند.


آقای هدلی با اشاره به ادامه فعالیت های غنی سازی اورانیوم توسط ایران،اضافه کرده است: آمریکا به همراه ديگر کشورها، فشار بر ايران را از طريق انزوای ديپلماتيک، اجرای تحريم ها و فشار های بيشتر مالی، ادامه خواهد داد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون به دليل سرپيچی ايران از توقف غنی سازی اورانيوم سه قطعنامه تحريمی عليه اين کشور تصويب کرده است. در همين حال، ايران پيش شرط آمريکا در خصوص توقف غنی سازی برای آغاز مذاکرات مستقيم بین دو کشور را رد کرده است.


«ایران و محدویت برای آژانس»


درهمین حال، علی لاريجانی که روز چهارشنبه به عنوان رييس موقت مجلس هشتم انتخاب شد، هشدار داد که ايران ممکن است محدوديت های تازه ای در مسير همکاری با آژانس اعمال کند.


آقای لاریجانی در نخستين موضع گيری خود در اين سمت، گزارش تازه آژانس را در باره برنامه اتمی ايران به باد انتقاد گرفت و اين نهاد بين المللی را به «فريبکاری» متهم کرد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا ، رييس موقت مجلس هشتم گفت: «در بندهايی از اين گزارش چنان چند پهلو سخن گفته اند تا بعد رسانه ای گزارش آژانس را غنی کنند که در اين دو روزه شما شاهد جو سازی ها هستيد.»


وی افزود: «در صورت ادامه اين رفتار، مجلس هشتم با ورود به اين پرونده حد و مرز جديدی برای همکاری با آژانس ايجاد می کند.»


این در حالی است که آژانس بین المللی در گزارش اخیر خود اعلام کرده که «ايران مانع دستيابی بازرسان به اطلاعات و مدارک لازم» شده است.


XS
SM
MD
LG