لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

آمادگی رایس برای مذاکره با متکی در هر زمینه ای


وزیر امورخارجه آمریکا برای دیدار با وزیر امورخارجه ایران ابراز آمادگی کرد
وزیر امورخارجه آمریکا برای دیدار با وزیر امورخارجه ایران ابراز آمادگی کرد

کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه دوم ماه مه گفت درصورت مذاکره با همتای ايرانی خود در کنفرانس شرم الشیخ، آماده است با او در هر زمینه ای بحث و تبادل نظر بکند.


کنفرانس بين المللی شرم الشيخ مصر، با هدف جلب همکاری های بين المللی برای بازسازی وبرقراری ثبات و امنيت عراق، با حضور همسايه های اين کشور و پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد از روز پنج شنبه آغاز به کارمی کند.


وزیر امور خارجه آمريکا می گوید او آمادگی دارد تا با وزير خارجه ايران درمورد موضوع‌هايی غير از عراق، از جمله برنامه‌ هسته‌ای ايران نیز بحث و تبادل ‌نظر کند

به گفته وزیر امور خارجه آمريکا در اين مذاکرات او آمادگی دارد تا با وزير خارجه ايران درمورد موضوع‌هايی غير از عراق، از جمله برنامه‌ هسته‌ای ايران نیز بحث و تبادل ‌نظر کند .


در همين زمينه، خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، گزارش داده که محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران، در واکنش به درخواست مذاکره مقام های آمريکا با ايران گفته است ملت ايران از «گفت وگوی صادقانه» استقبال می کند و اهل گفت وگو و صلح است .


از سوی ديگر واشنگتن پست پيش بينی کرده که باوجود گمانه زنی‌های فراوان مبنی بر ديدار احتمالی مقامات ارشد ايران و آمريکا، «بسيار بعيد» است که وزيران امور خارجه دو کشور در اين نشست ملاقات دوجانبه‌ای با يکديگر داشته باشند.


مهدی مصطفوی، قائم مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز روز سه شنبه به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته بود فعلا شرايط لازم برای گفت‌ وگو و مذاکره با آمريکا در جريان نشست شرم الشيخ وجود ندارد.


آقای مصطفوی که در پاسخ به پرسشی درباره ديدار احتمالی منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران و کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، در جريان کنفرانس امنيت عراق در شرم الشيخ عراق سخن می گفت، افزوده بود فعلا شرايط لازم برای گفت‌ وگو و مذاکره وجود ندارد، اما اگر زمانی شرايط آماده شود ما می‌توانيم برای روابط رسمی نيز فکر کنيم.


قائم مقام وزارت امور خارجه ايران درباره شرايط تهران برای برقرای رابطه گفته بود: «ما شرايط سالم شدن روابط مان را با آمريکا، از گذشته بارها مطرح کرده‌ايم. آن‌ها نيز می‌دانند که چه بايد بکنند که شرايط را برای مذاکره و برقراری يک رابطه سالم آماده کنند. هر زمانی که آمريکايی‌ها تصميم بگيرند اين زمينه را آماده کنند، ما مشکلی نداريم، آمريکا بايد روحيه و رفتار استکباری خود را نسبت به ما کنار بگذارد و اثبات کند که در مقام دشمنی با ما نيست».


از سوی دیگر، يک ديپلمات مصری که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت خانم رايس روز پنجشنبه با وليد المعلم وزير امورخارجه سوريه ديدار خواهد کرد.


پيمان بين المللی برای عراق


محور اصلی روز نخست اين کنفرانس که پيمان بين المللی برای عراق نام دارد، مساله همکاری کشورها برای توسعه سياسی، اقتصادی و اجتماعی عراق است. موفقيت اين طرح لازمه پايان گرفتن خشونت ها و آغاز آشتی ملی در عراق است که چهار سال پس از سقوط صدام حسين همچنان دستخوش ناآرامی و بی ثباتی است. کشورهای شرکت کننده دراين کنفرانس در چارچوب پيمان بين المللی برای عراق به موضوع بخشودگی بدهی های عراق به کشورهای ديگر خواهند پرداخت.


اعضای دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد به همراه آلمان، ژاپن، مصر، بحرين و کشورهای همسايه عراق در اين کنفرانس حضور دارند.


کشورهای حاضر در کنفرانس پيمان بين المللی برای عراق در شرم الشيخ مصر در روز دوم به بررسی مسائل مرتبط با امنيت و ثبات عراق خواهند پرداخت.


XS
SM
MD
LG