لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

توافق آمريکا و فرانسه بر سر اعمال فشار بيشتر بر ايران


کاندوليزا رايس و برنار کوشنر از توافق آمریکا و فرانسه برای اعمال فشار بیشتر بر ایران خبر دادند.
سپتامبر گفت ايالات متحد و فرانسه
کاندوليزا رايس و برنار کوشنر از توافق آمریکا و فرانسه برای اعمال فشار بیشتر بر ایران خبر دادند. سپتامبر گفت ايالات متحد و فرانسه

کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا، روز جمعه بيست و يکم سپتامبر گفت ايالات متحد و فرانسه بر سر راهکارهای اعمال فشار بيشتر به ايران، برای توقف فعاليت های حساس اتمی اين کشور، توافق کرده اند.


خانم رايس که در کنفرانس خبری به همراه برنار کوشنر، وزير امورخارجه فرانسه، صبحت می کرد، با اشاره به موضع مشترک دو کشور برای تشديد تحريم ها عليه ايران افزود:«به نظر من تفاوتی بنيادی در ديدگاه ها درباره ايران و اقداماتی که جامعه بين المللی بايد در پيش بگيرد وجود ندارد».


همزمان با اين کنفرانس خبری، نمايندگان سياسی کشورهای فرانسه ، آمريکا، بريتانيا، چين و روسيه (اعضای دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد) به همراه آلمان مذاکرات خود را بر سر شيوه برخورد با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در واشينگتن آغاز کردند.


خانم رايس در پاسخ به سوالی درباره تحريم هايی که ايالات متحد آمريکا علاقمند است تا برعليه ايران وضع شود، گفت:«تاکنون تحریم هایی مانند توقيف اموال دارای ها افراد و يا ممنوعيت ويزا استفاده شده و فکر می کنم شيوه های بسياری نيز وجود دارند که بتوان اين تحريم ها را گسترش داد».


آقای کوشنر نيز در اين کنفرانس خبری با اشاره به پيشنهاد فرانسه به اتحاديه اروپا برای اعمال تحريم ها خارج از چارچوب سازمان ملل متحد عليه ايران گفت اين اتحاديه در حال مذاکره درباره پيشنهاد فرانسه است.


ايران مسلح به جنگ افزار اتمی خطری برای امنيت جهانی است. به آنها که می گويند بايد با دستکش با ايران برخورد کرد چرا که ثبات منطقه بهم خواهد خورد، من می گويم نگاه کنيد به ماجراجويی های امروز(ايران) و تصور کنيد چگونه خواهد بود اگر تهران روزی فکر کند با چتر اتمی حفاظت می شود
برنار کوشنر

وزير امورخارجه فرانسه با اشاره به اين که «ايران مسلح به جنگ افزار اتمی خطری برای امنيت جهانی است»، گفت:«به آنها که می گويند بايد با دستکش با ايران برخورد کرد چرا که ثبات منطقه بهم خواهد خورد، من می گويم نگاه کنيد به ماجراجويی های امروز(ايران) و تصور کنيد چگونه خواهد بود اگر تهران روزی فکر کند با چتر اتمی حفاظت می شود».


خانم رايس درادامه اين کنفرانس خبری با اشاره به روابط بسيار عالی فرانسه و آمريکا گفت کارها بسياری وجود دارند که دو کشور می توانند مشترکا انجام دهند.


آقای کوشنر در واکنش به اين اظهارات وزير امورخارجه آمريکا و با تاکيد براين نکته که روابط دو کشور بسيارعالی است، گفت:« داشتن روابط خوب به معنی اين نيست که ما به طور کامل هر روز و در هرکجا با يکديگر موافق هستيم».


«ايران تهديدی فوری برای جامعه جهانی نيست»


همزمان با انتقادهای تند فرانسه و آمريکا عليه ايران و درخواست افزايش تحريم ها، محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز پنج شنبه گفته بود که از نظر او، ايران در حال حاضر، تهديدی فوری نيست.


آقای البرادعی، گفته بود: «ايران تهديدی فوری و قطعی برای جامعه جهانی نيست.»


رييس آژانس ضمن بيان اينکه «هيچ گونه مواد راديواکتيو يا تاسيسات زيرزمينی مخفی، کشف نشده است»، از رهبران کشورهای جهان خواست که «فرصتی به صلح» بدهند.


در عين حال وی افزوده بود: «ايران هنوز همه ابعاد برنامه هسته ای خود را فاش نکرده است.»


آقای البرادعی گفت که بازرسی ها بر اساس زمان بندی برای شناخت مقاصد برنامه هسته ای ايران انجام خواهند شد و خواستار ادامه يافتن گفت و گوها در اين زمينه شد.


وی گفته بود: «اگر ما نتوانيم در دو يا سه ماه به نتايج قابل استنادی دست يابيم، آن گاه می توانيم پيامدهايی منفی را ترسيم کنيم.»


با اوج گيری دوباره تنش ميان ايران و جامعه جهانی بر سر برنامه هسته ای، در دو هفته اخير، دبير کل آژانس نيز با برخی مقام های آمريکايی، مجادله ای لفظی را آغاز کرده است.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در واکنش به انتقادهای پی در پی آقای البرادعی در هفته اخير گفت که آژانس «يک تشکيلات فنی است» که وظايفی چون نظارت، بازرسی و تهيه گزارش از عملکرد دولت ها بر عهده دارد و «نبايد در ديپلماسی مداخله کند.»


XS
SM
MD
LG