لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۳

اعتراضات خشونت بار در تونس و الجزایر در پی افزايش قيمت ها


اعتراضات مردمی در چند کشور عرب شمال آفريقا نسبت به افزايش قيمت برخی کالاهای اساسی و بيکاری جوانان تحصيلکرده، و از جمله بيان خشم مردم کشورهای تونس و الجزاير دهها قربانی برجای نهاده است و درحالی که نيروهای امنيتی اين دولت ها با معترضين درگير شده اند، در فرانسه و برخی نقاط ديگر اروپا نيزمهاجران شمال آفريقا برای همبستگی با هم ميهنانشان تظاهرات کرده اند.

درحالی که دولت تونس کشته شدن دو نفر را تاييد کرده است، خبرگزاری ها به نقل از اوپوزيسيون آن کشور گزارش داده اند که ممکن است در چند رخداد خشونت بار روز يکشنبه در نقاط مختلف تونس، دست کم بيست نفر کشته و دهها تن ديگر زخمی شده باشند.

بيشترين کشته ها و مجروحين در دو شهر تاله و القصرين در غرب بوده اند. يکی از رهبران مخالفان، احمد نجيب الشابی رييس جمهوری تونس، زين العابدين علی را به قطع خشونت ها و رعايت حق تظاهرات برای شهروندان فرا خواند.

به گفته اين رهبر مخالفان دولت، کشته ها هنگامی افزايش يافت که نيروهای امنيتی به يک راه پيمايی تظاهرکنندگان که در تشييع جنازه دو قربانی کشته شده روز شنبه شرکت کرده بودند، تيراندازی کردند.

دولت تونس تاييد کرده که روز شنبه تظاهرکنندگان به اقدام پليس شهر تاله که به تازگی گاری ميوه فروشی بدون مجوز يک جوان دانش آموخته دانشگاه را توقيف کرده بود، اعتراض کردند.

اين جوان دستفروش ۲۶ ماه گذشته در شهر سيدی بوزيد، در خيابان بر اثر فقر دربرابر چشم مردم خودسوزی کرد تا بگويد که پس از مصادره گاری ميوه فروشی اش، ديگر آخرين دليلش برای زندگی در فقر نيز از ميان رفته است.

به گزارش خبرگزاری ها، در آتش نيروهای پليس به سوی اين تظاهرکنندگان حامی جوان دستفروش، دو نفر از معترضين کشته و هشت نفر ديگر زخمی شدند که همان شب، منابع بيمارستانی در تاله، جراحات سه نفر از زخمی ها را وخيم توصيف کرده بودند.

خبرگزاری ها به نقل از شاهدان گزارش کرده بودند که دست کم جسد چهار کشته را در سردخانه ديده اند و شبکه عربی الجزيره نيز گزارش داد که سخنگويان کارگری تاله می گويند که شش نفر کشته و شش تن ديگر در اين شهر زخمی شده اند.

اين امر بر آتش خشم مردم شهر تاله افزود و خبرگزاری ها گزارش دادند که همان شنبه تظاهرات به آتش زدن ساختمان های دولتی در تاله کشيده شد.

جوانان تاله در حال زد و خورد با نيروهای دولتی در شهر سيدی بوزيد، درحالی که طنين گلوله آرامش را برهم می زند، در يوتيوب ديده می شود.

دولت برای سانسور خبرها تلاش می کند و وبسايت ها و فيس بوک هايی را که مشاهدات خود را بيان کرده اند، فيلتر کرده و هکرهای خادم دولت در حال ضربه زدن به دهها وبلاگ روزنامه نگاران جوان هستند.

دو وبلاگ نويس و نيز خواننده رپ تونسی، حمده بن امور، ۲۲ ساله، دستگير شده اند. مشهورترين ترانه او که بخاطرش در تمامی جهان عرب آوازه يافت، «آقای رييس جمهوری، مردمت از دستت مردند» نام داشت.

وزارت کشور تونس مدعی است که آتشباری نيروهای امنيتی «دفاع از خود» بوده است.

بامداد يکشنبه شعله اعتراضات تا به شهر القصرين نيز سرايت کرد و به گزارش الجزيره، دست کم چهارده نفر نيز در القصرين به خاک و خون کشيده شدند وزخمی هايی نيز برجای مانده است.

يک روزنامه نگار تونسی که نخواسته نامش برده شود، به خبرگزاری های غربی گفت که شهر سيليانای تونس از همان روز جمعه گذشته بشدت ناآرام بوده و دهها بانک و ساختمان دولتی به آتش کشيده شده بود.

يکشنبه تونسی های مقيم فرانسه در برابر نمايندگی تونس در حومه پاريس تظاهرات کردند که با انفجار يک بسته مواد تخريبی کوچک در کنار اين محل منجر شد، که در واکنش به آن، رئوف نجار، سفير تونس در فرانسه گفت که «گزارش های نادرست انتشار يافته در باره تونس موجب چنين حوادث تروريستی شده است».

تونس از دست کم ۱۴ درصد نرخ بيکاری جوانانش، و به گفته ناظران بيطرف، از درصد بسيار بزرگ تری از بيکاران در رنج است و آهنگ رشد اقتصادی اين کشور لاک پشتی حرکت می کند درحالی که دولت به دخيل بودن در فساد گسترده و بوروکراسی نيز متهم است.

بيشترين اتهامات در مودس فساد کلان متوجه زين العابدين بن علی، رييس جمهوری و افراد خانواده و نزديکان و انصارش است و انتشار گزارش ها در مورد شيوه زندگی اشرافی اين گروه، آتش به جان مردم می زند.

وبسايت ويکی ليکس در سندی متعلق به سال ۲۰۰۸ نوشته بود که فساد کلان حاکميت، توش و توان مردم فقير را که در حسرت يک زندگی بخور و نمير هستند، گرفته و اگر اين همه اشرافی گری حاکمان فاسد نبود، شايد تحمل فقر برای مردم تونس آسان تر می بود.

اعتراضات در الجزایر

اما ناآرامی های تونس محدود به اين کشور نبوده است. در طول همان روز يکشنبه دامنه اعتراضات به کشور الجزاير و حتی به ميان مهاجران شمال آفريقا که مقيم فرانسه هستند، سرايت کرد.

وزير کشور الجزاير، آقای قبيله تاييد کرد که سه نفر در کشورش کشته شدند و بيش از هشتصد تن زخمی شدند، و نيز دستگير شدن حدود يک هزار نفر از معترضين را تاييد و اضافه کرد که اکثر آنها زير ۱۸ سال ها بوده اند و گفت «هشدار می دهيم که اعتراض بدون مجازات نمی ماند».

اعتراضات الجزاير بيان خشم مردم از افزايش قيمت کالاها و بيکاری بود.

با وجود هشدارها از سوی مقامات الجزاير نسبت به ادامه اعتراضات، دولت الجزيره خود يکشنبه طرح افزايش قيمت برخی از کالاها و ماليات بر آنها را برای هشت ماه به حال تعليق در آورد.

دولت الجزاير پيشتر گفته بود که بايد از واردات شکر و روغن ماليات بيشتری گرفته شود، که به افزايش بهای اين دو قلم مايحتاج اساسی منجر شده بود.

دولت الجزاير به مردم اطمينان داد که نان همچنان با برخورداری از يارانه دولتی به دست مردم خواهد رسيد و هيچ طرحی برای حذف يارانه نان در دست بررسی نيست.

ناآرامی های گسترده نسبت افزايش قيمت برخی از کالاهای اساسی تنها در کشورهای عربی تونس و الجزاير نيست.
XS
SM
MD
LG