لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

روحانی: کليد حل مشکلات ما در شرايط کنونی سياست خارجی است


حسن روحانی، رييس جمهور ايران، روز شنبه ۲۶ مردادماه، با اشاره به اين که «کليد حل مشکلات ما در شرايط کنونی سياست خارجی است»، گفته است که سياست خارجی جای شعر و شعار و کف و تکبير نيست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای روحانی که در مراسم توديع و معارفه وزرای قبلی و جديد امور خارجه ايران صحبت می کرد،‌تصريح کرده است:« سياست خارجی جايی نيست که بدون دقت کسی بتواند سخن بگويد و موضع بگيرد و يا دربرابر طرف خارجی مطلبی را مطرح کند. »

رييس دولت يازدهم همچنين اضافه کرده است:«در سياست خارجی اشتباه برای ملت بسيار سنگين خواهد بود و اگر در سياست خارجی موضع گيری خطا صورت گيرد از جيب مردم خرج شده است و بايد پاسخ گوی ملت بود.»

حسن روحانی افزوده است:« سياست خارجی جای شعار نيست و اگر خيلی دوست داريم تکبير يا کف بگيريم راه های ديگری وجود دارد، سياست خارجی را حق نداريم صرف تکبير و کف کنيم چون سياست خارجی بسيار حساس است.»

رييس جمهوری ايران در ادامه گفته است:« کليد حل مشکلات ما در دوره شرايط کنونی سياست خارجی است و به شکلی که در بيان منافع ملی با کسی تعارف نداريم و با شهامت منافع ملی را دنبال می کنيم اما سخن بايد عاقلانه، دقيق و منطقی باشد چون سياست خارجی جای شعر و شعار نيست جای فهم دقيق وقايع جهانی است.»

رييس جمهوری ايران گفته است که به حل مشکلات ايران در عرصه بين المللی بسيار «اميدوار» است و تاکيد کرده است که با جامعه بين المللی می بايست «منطقی» حرف زد.

در این مراسم حسن روحانی به آشنایی خود با محمد جواد ظریف اشاره کرده و گفته است که آقای ظریف طی سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ «عملا» رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بود و این «کار را به خوبی انجام داد.»

محمد جواد ظريف، وزير جديد امور خارجه ايران، روز جهارشنبه توانست رای اعتماد ۲۳۲ نماينده مجلس را کسب کند.

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه در دولت محمود احمدی نژاد، از سوی حسن روحانی به عنوان معاون رييس جمهوری و رييس سازمان انرژی اتمی منصوب شده است.

«صدای مردم را نشنويم شکست می خوريم»

حسن روحانی در ادامه اين مراسم همچنين نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۴ خرداد سال جاری اشاره کرده و گفته است:«در اين انتخابات يک معجزه توسط مردم محقق شد چون اگر تبليغات، پول يا قدرت های تاثيرگذار را موثر بدانيم اين ها جای ديگری بود اما مردم خود به تصميم رسيدند و با طبع خود برگزيدند.»

رييس جمهوری ايران با بيان اين که در« انتخابات خرداد مردم پيروز شدند »، گفته است:« اگر صدای مردم را نشنويم شکست خواهيم خورد. يکی از پيام های مردم تغيير در سبک و سياق سياست خارجی هم در مقام تصميم سازی و هم در مقام تصميم گيری و اجرا بود.»

حسن روحانی همچنين از سياست خارجی ايران در سال های اخير انتقاد کرده و گفته است که «کارشناسان وزارت خارجه در ساختمان آن محبوس بودند و صدای آنان را کسی نشنيده است.»

در دوران هشت ساله رياست جمهوری محمود احمدی نژاد، ايران با چالش ها مختلفی در عرصه بين المللی مواجه بود. در اين دوران پرونده برنامه هسته ای ايران از آژانس بين المللی انرژی اتمی به شورای امنيت سازمان ملل واگذار شد.

طی اين مدت شورای امنيت سازمان ملل چهار قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرد و اتحاديه اروپا و آمريکا نيز تحريم های يکجانبه ای را عليه جمهوری اسلامی اعمال کرده اند.

این در حالی بود که محمود احمدی نژاد قطعنامه های صادره عليه ايران را «کاغذ پاره» خوانده بود.

اما حسن روحانی در جريان مبارزات انتخاباتی رياست جمهوری با انتقاد از سیاست خارجی ایران گفته بود که کسی حقوق را به خوبی «نخوانده» است ، تفاوت بين «قطعنامه شورای حکام و شورای امنيت با يک کاغذ معمولی » را درک نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG