لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

روحانی: طرف مذاکره ايران فرصت استثنایی را از دست ندهد


وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار با رییس جمهوری ایران
وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار با رییس جمهوری ایران
همزمان با مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در ژنو در روز شنبه ۱۸آبان، حسن روحانی ، رییس جمهوری ایران گفته است که طرف های مذاکره کننده با ايران فرصت استثنایی را که اکنون برای دست یابی به توافق با ایران وجود دارد،‌ از دست ندهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران،‌ايسنا، حسن روحانی در ديدار با موفيو کيشيدا، وزير امور خارجه ژاپن با اشاره اينکه امروز جمهوری اسلامی ايران با اراده‌ای قوی و مثبت در مذاکرات با ۱+۵ در ژنو حضور يافته است، گفت:‌ «اين سومين دور مذاکراتی است که در طول ۸۳ روز گذشته از آغاز کار دولت يازدهم انجام شده است.»

مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ در ژنو از ۱۶ آبان‌ماه آغاز شده است و ايران پس از پايان روز نخست اين دور از مذاکرات از امکان نگارش توافقنامه‌ای ميان ايران و ۱+۵ خبر داده بود. آمريکا نيز اعلام کرده است که امکان دارد در صورت حصول توافق٬ جامعه بين‌المللی اندکی از فشار تحريم‌ها بر ايران بکاهد.

حسن روحانی همچنين گفته است: «ايران علاقمند است افکار عمومی جهان بداند که فعاليت‌ها و فناوری هسته‌ای ايران صرفا صلح‌آميز بوده و همه فعاليت‌های ايران تحت نظارت آژانس انرژی اتمی و در چارچوب ان‌پی‌تی انجام گرفته و همچنان با اين مسئله موافق است، ضمن آنکه جمهوری اسلامی ايران آمادگی دارد تا اگر نسبت به برنامه هسته‌ای ايران نگرانی منطقی وجود دارد، اين نگرانی‌ها را برطرف کند.»

وی اضافه کرده است: «ايران بر اين موضوع که هرگونه تعليق و تحريم مشکلی را حل نکرده و راه‌های پيش‌رو را پيچيده‌تر می‌کند، تأکيد داشته و معتقد است تنها راه حل، مذاکره براساس احترام و اعتماد متقابل است.»

رييس جمهوری ایران تصريح کرد: «معتقديم حل و فصل مسايل هسته‌ای باعث می‌شود تا فضای ثبات و آرامش بيشتری را در منطقه شاهد باشيم.»

حسن روحانی همچنین تاکيد کرده است که رويکرد تازه ايران در عرصه بين المللی حاصل انتخابات رياست جمهوری در ۲۴ خرداد سال جاری است چرا که مردم شعار« تعامل سازنده با جهان» را انتخاب کردند.

رييس جمهوری ايران گفته است: «امیدوارم طرف‌های مذاکره‌کننده با ايران در ۱+۵ از فرصت استثنايی که ملت ايران برای غرب و جامعه بين‌الملل ايجاد کرده‌اند، استفاده کرده تا بتوانيم در زمان معقولی به نتيجه مثبت دست پيدا کنيم.»

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی،‌ ایران رویکرد دیپلماتیک در قبال پرونده هسته‌ای خود را تغییر داده و در صدد است تا به راه حلی برای مناقشه موجود دست یابد.

هم اکنون مذاکرات وزیران خارجه ایران با وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و روسیه در ژنو ادامه دارد. هر چند دیپلمات های می گویند احتمالا در مذاکرات روز شنبه توافقی حاصل نخواهد شد، اما دو طرف از پیشرفت حاصل شده در این مذاکرات ابراز رضایت کرده اند.
XS
SM
MD
LG