لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

تاکيد گروه هفت بر تلاش برای بازگرداندن ثبات به بازارهای مالی


قدرت های صنعتی جهان روز شنبه به مذاکرات خود درباره راهکارهای مقابله با بحران مالی پايان داده و اعلام کردند از همه ابزار لازم برای مبارزه با رکود اقتصادی و حمايت از تجارت آزاد استفاده خواهند کرد.

وزيران اقتصادی و دارايی و روسای بانک مرکزی کشورهای عضو گروه هفت در بيانيه پايانی نشست رم الويت اصلی خود را برقراری ثبات در اقتصادی جهانی و بازار های مالی اعلام کردند.

ماده «آمريکايی بخريد» که در بسته محرک اقتصادی باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا آمده موجب نگرانی اعضای گروه هفت شده است. این کشورها می گویند: ممکن است اين رويکرد به سياست حمايتگرانه از محصولات داخلی در آمريکا بينجامد.

دولت باراک اوباما در صدد است با اجرای طرح ۷۸۷ ميليارد دلاری به روند رکودی ۱۴ ماه اخير پايان دهد

کشورهای صنعتی نگرانند که سياست دولت ها بزرگ برای ايجاد اشتغال و حمايت از صنايع بيمار خود به گسترش سياست های حمایت از تولیدات داخلی منجر شود.

اما تيموتی گيتنر، وزير خزانه داری آمريکا در بيانيه ای با رد اين نگرانی ها گفت: همه کشورها بايد به اصول تجارت آزاد متعهد باشند.

نمايندگان کشورهای آمريکا، ژاپن، فرانسه، آلمان، بريتانيا، ايتاليا و کانادا به همراه روسيه در نشست رم حضور داشتند.

برخی از کشورهای عضو گروه هفت که هم اکنون با رکود اقتصادی مواجه اند و برخی ديگر در آستانه چنين شرايط قرار دارند. اين کشورها تحت فشارند تا با همکاری بايکديگر روند موجود را متوقف کنند

آليستر دارلينگ، وزير دارايی بريتانيا، در گفت وگو با رويترز، گفته بود:«هيچ زمانی بيشتر از امروز به مبارزه با سياست های حمايت از توليد داخلی نيازمند نبوده ايم.»

پير اشتينبروک، وزير مالی آلمان، نيز به پارلمان اين کشور گفته بود: ما بايد هرکاری که از دست مان بر می آيد، انجام دهيم تا نگذاريم که تاريخ يکبار ديگر تکرار شود.

از نشست گروه هفت در رم به عنوان پيش زمينه ای برای برگزار نشست گروه ۲۰ با مشارکت کشورهای تروتمند و فقير جهان در ماه آوريل در شهر لندن ياد شده است.

به همين دليل اعضای گروه هفت کوشيدند تا در بيانيه پايانی لحنی ملايم و آشتی جويانه ای در برابر چين، که عضو اين گروه نيست، در پيش گيرند.

چين و هند در نشست لندن حضور خواهد داشت.
.
XS
SM
MD
LG