لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

روحانی: ساختمانی که در ۸ سال گذشته خراب شده، در چند ماه درست نمی‌شود


حسن روحانی، رييس جمهوری ايران روز شنبه ۹ فروردين با انتقاد از رويکرد دولت محمود احمدی نژاد در عرصه سیاست خارجی گفته است، «ساختمانی که در ۸ سال گذشته خراب شده است در چند ماه درست نمی‌شود.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، حسن روحانی در ديدار نوروزی با جمعی از وزيران، معاونان و مديران کل دستگاه‌های اجرايی گفته است:« در عرصه سياست خارجی حرکت خوب، پرشتاب و مطمئنی آغاز شده و گام‌های صحيحی برداشته شده است. امروز به هر کجا که می‌رويم با شرايطی متفاوت از قبل مواجه می‌شويم و هيات‌های فراوان اقتصادی و سياسی به ايران سفر کرده و در سفرهای خارجی مشتاق ملاقات با ما هستند.»

رييس جمهوری ايران اضافه کرده است:« نمی‌خواهم بگويم اين پايان راه است بلکه تازه آغاز راه است که آغاز خوبی هم هست. در عرصه سياست خارجی برای بازسازی شرايط نامناسبی که در سال‌های گذشته ايجاد شده بود نياز به زمان، تلاش، هماهنگی و انسجام داريم و بايد خيلی کار کنيم.»

وی تصريح کرده است:« ساختمانی که در ۸ سال گذشته خراب شده است در چند ماه درست نمی‌شود اما جای اميدواری است که امروز کار به درستی آغاز شده و در حال برداشتن آوارها هستيم؛ مسوولان جديدی که بر سر کار آمده‌اند به کار خود کاملاً وارد هستند و کارها به خوبی در حال انجام است.»

حسن روحانی همچنين گفته است:«يک دوستی ديرينه و نزديک را می‌شود با يک سخنرانی يا بيانيه خراب کرد، اما بازسازی اين روابط و اعتماد از دست رفته بسيار زمان بر و سخت است. در عرصه اقتصاد نيز وضع به همين منوال است و مردم و سرمايه‌گذاران اگر به شرايط و دولت اطمينان نکنند کار درست نخواهد شد. از سويی هم ممکن است دولت ماه‌ها تلاش کند اما يک مرتبه عده‌ای از جايی سر و صدايی راه انداخته و کار را خراب کنند.»

حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی خود تصریح کرده بود که در رویکرد سیاست خارجی ایران تغییر ایجاد خواهد کرد و سیاست تعامل با جامعه بین المللی را در پیش خواهد گرفت.

پيش بينی تورم ۲۵ درصدی

حسن روحانی در بخشی ديگری از صحبت های خود به انتقاد از سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد پرداخت و پيش بينی کرد که تورم در سال ۱۳۹۳ به ۲۵ درصد برسد.

حسن روحانی در خردادماه سال ۱۳۹۲ پس از پيروزی در انتخابات رياست جمهوری و در گزارش صد روزه خود گفته بود که تورم و رکود در طی هشت دولت محمود احمدی نژاد در تاريخ ۵۰ سال گذشته ايران بی سابقه بود. وی تورم در سال ۱۳۹۲ را بالای ۴۰ درصد اعلام کرده بود.

با اين حال حسن روحانی روز شنبه گفته است کاهش تورم به رقمی پايين تر از ۲۵ درصد در گروه تحولات در عرصه اقتصاد و تعامل جدی با جامعه بين المللی است.

رييس دولت دهم با اشاره به مشکلات در شروع به کار دولت يازدهم گفته است: «در آغاز کار شرايط بسيار سختی داشتيم، اما در سخت‌ترين شرايط در حالی که برخی از همکاران حتی از بنده گله‌مند هم شدند، اجازه ندادم به سوی بانک مرکزی دست دراز شود و در برابر بالا بردن پايه پولی کشور مقاومت کردم.»

حسن روحانی همچنين در ادامه به مساله اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن يارانه ها اشاره کرده و گفته است که دولت وی چاره ای جز اجرای اين قانون ندارد.

رييس جمهوری ايران گفته است:«مساله مهم اين است که مردم بايد بدانند راهی جز اجرای مرحله دوم اين قانون نداريم و البته اگر چنان که مجلس تصويب کرده بود اجرای اين قانون از سال ۸۹ قدم به قدم انجام گرفته بود حالا شرايط متفاوت بود اما اين دولت تصميم دارد اجرای قانون را گام به گام به پيش برده و به نتيجه برساند و هيچ ملاحظه و رويدادی از قبيل برگزاری انتخابات و غيره در تداوم اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها تاثير نخواهد داشت و بنده شخصاً همه مسووليت‌های اجرای اين قانون را بر عهده گرفته‌ام. »

پیش از این شماری از مقام های دولت یازدهم نسبت به تامین منابع مورد نیاز برنامه هدفمندی یارانه‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که اجرای این طرح به شیوه دولت گذشته امکان‌پذیر نیست.
XS
SM
MD
LG