لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

انتقاد دو مرجع تقلید در قم از برگزاری کنگره مولوی در ایران


دوتن ازمراجع نزديک به دولت جمهوری اسلامی در قم، همزمان از برگزاری کنگره بزرگداشت مولوی اين شاعر بزرگ ايرانی انتقاد کرده اند
دوتن ازمراجع نزديک به دولت جمهوری اسلامی در قم، همزمان از برگزاری کنگره بزرگداشت مولوی اين شاعر بزرگ ايرانی انتقاد کرده اند

دوتن ازمراجع نزديک به دولت جمهوری اسلامی در قم،همزمان با برگزاری کنگره بزرگداشت مولوی اين شاعر بزرگ ايرانی را مورد حمله قرار دادند.


آيت الله صافی گلپايگانی اعلام کرده است«برگزاری کنگره هايی مثل مولوی تاسف بار است».آيت الله نوری همدانی نيز آثار و انديشه های مولانا جلاالدين را انحرافی خوانده است.


اين اظهارات در حالی بيان می شود که که سال ۲۰۰۷ از سوی سازمان فرهنگی ملل متحد، يونسکو،به عنوان سال جهانی مولانا تعيين شده و اقصا نقاط جهان شاهد برگزاری کنگره ها و مراسم بزرگداشت اين شاعر بزرگ پارسی سرا است.


طی روزهای اخير دو تن از مراجع تقليد نزدیک به جمهوری اسلامی مستقر در قم طی اظهارات تندی مولوی شاعر بزرگ ايران را مورد حمله قرار داده اند.


براساس گزارش های انتشار يافته در سايت رسمی حوزه علميه قم، آيت الله صافی گلپايگانی دو روز قبل در در ديدار شورای علمی کنگره علامه بلاغی از آن چه وی« ترويج بدعت ها و ملاهی و مناهی در قالب کنگره مولوی شناسی» ناميده شده به شدت انتقاد کرده است.


آقای صافی گفته است«همان اندازه که برگزاری کنگره هايی مثل علامه بلاغی برای اسلام و جامعه اسلامی مفيد است برگزاری کنگره هايی مثل مولوی تاسف بار است».


وی برگزاری کنگره مولوی شناسی در تهران را که طی روز های ۶ و ۷ آبان با حضور مقامات کشوری و همچنين محققانی از ۲۵ کشور جهان برگزارشد را موجب « ترويج بدعت ها و ملاهی و مناهی» معرفی کرده و گفته است «برای مطرح شدن بعضی سخنان در اين کنگره بايد از امام عصر خجالت کشيد».


آقای صافی که اظهارات وی در سايت رسمی خودش نيز انتشار يافته دولت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، را به خاطر تخصيص بودجه به برگزاری کنگره مولوی شناسی مورد سرزنش قرار داد و گفت« پول های زيادی برای ترويج اين برنامه مضر خرج کرده اند، و از مطالب بدعت آميز تا برنامه رقص و سماع در اين برنامه بوده است».


  • همان اندازه که برگزاری کنگره هايی مثل علامه بلاغی برای اسلام و جامعه اسلامی مفيد است برگزاری کنگره هايی مثل مولوی تاسف بار است. برای مطرح شدن بعضی سخنان در اين کنگره بايد از امام عصر خجالت کشيد
آیت الله صافی گلپایگانی

وی در عين حال گفت«به همان ميزان که از خدمات ارزشمند دولت حمايت و تشکرکنيم برگزاری کنگره مولوی را نيز محکوم می نمائيم».


«مولوی سبب منحرف شدن جامعه می شود»


نوری همدانی يکی ديگر از مراجع در قم نيز دوبار طی يک هفته مولوی را مورد حمله قرار داده است.


آقای نوری همدانی ابتدا روز دوشنبه در ديدار با مسئولين هماهنگ کننده سازمان تبليغات سراسر کشور گفت«کتاب شعر مولوی از نظر ادب و تمثيل قابل استفاده است، ولی در اين کتاب انحرافات بسياری وجود دارد که با اصول و عقايد ما همخوانی ندارد و سبب منحرف شدن جامعه می شود».


وی مولانا جلالدين را شاعری منحرف معرفی کرده و گفت:«مولوی بينش درستی نسبت به اهل بيتنداشت و برخی از آثار او از انديشه های انحرافی سرچشمه گرفته است».


نوری همدانی يکی از دلايل منحرف خواندن مولوی را اين دانسته که«مولوی کلمه مولا را در روايت من کنت مولاه فهذا علی مولاه به معنای دوست می گيرد در حاليکه در تفکر شيعی به معنای سرپرست و زعامت جامعه است».


وی با اعتراض به برگزاری کنگره مولوی شناسی در تهران و تبريز گفت«مراسمی که برای مولوی در چند روز اخير بر پا شد، برای پيامبر و ائمه اطهار برپا نمی شود».


نوری همدانی چهارشنبه ۹ آبان نيز در حين برگزاری درس خارج فقه بارديگر مولانا جلالدين را مور تهاجم قرار داد و گفت«بعضی چند صفحه از مثنوی را خوانده اند و تصور کرده اند که کتاب خوبی است، اما اگر با دقت آنرا مطالعه کنند با لغزش های فراوانی مواجه خواهند شد».


وی گفت«ملای رومی، شاعر بسيار قوی است و در تمثيل خيلی مهارت دارد، اما نمی توان مثنوی را به کسی داد تا از راهنمايی های آن استفاده کند».


  • کتاب شعر مولوی از نظر ادب و تمثيل قابل استفاده است، ولی در اين کتاب انحرافات بسياری وجود دارد که با اصول و عقايد ما همخوانی ندارد و سبب منحرف شدن جامعه می شود
آیت الله نوری همدانی

نوری همدانی در توضيح دلايل منحرف خواندن مولوی اين بار با اشاره به تمجيد مولوی از منصورحلاج گفت«اين در حالی است که در جلد پنجاه و يک بحارالانوار توقيعی از امام عصردر انتقاد از حلاج آمده است».


وی علاوه بر مولانا جلال الدين شاعر بزرگ ديگر ايران شيخ فريدالدين عظار نيشابوری را نيز آماج حمله قرار داد و گفت«در کتاب تذکره الاولياء شيخ عطار، با عبارت های پر آب و تاب برای صوفی ها چهره سازی شده است و برخی چون، بايزيد بسطامی، ذوالنون مصری و منصور حلاج را از ائمه(ع) نيز بالاتر دانسته اند».


آقای نوری همدانی که از وی به عنوان يکی از مخالفان سرسخت دراويش و يکی از «آمران حملات دو سال اخير بر دراويش گنابادی، دستگيری و ضرب و شتم آنان» نامبرده می شود، در ادامه سخنانش با انتقاد از رواج صوفی گری در کشور دراويش را از جمله دشمنان امام شيعه معرفی کرد و گفت «در روايات به نقل از ائمه آمده است که صوفی ها، دشمنان ما هستند».


وی همچنين مدعی شد«سلاطين جور و جباران روزگار مانند هارون الرشيد ها و پادشاهان صفويه برای کسب وجهه دينی خود به تقويت صوفی ها و ساختن خانقاه ها روی آوردند».


‌آيت‌الله‌ نوری همدانی علت اصلی مخالفت خود با برگزاری کنگره مولوی شناسی و انتشار آثار مولانا را نيز پنهان نکرد و با بيان اينکه «مولوی، صوفی سنی است» ، گفت «او(مولوی)، ابوطالب ( عموی پیامبر اسلام) را کافر و مشرک می داند و در اشعار خود،ماجرای غديرخم را لوث کرده است».


آقای نوری همدانی پيش از اين نيز به دفعات شاعران بزرگ ايرانی را مورد حمله قرار داده و آن ها را کافر و ملحد خوانده است.


وی در شهريور سال ۸۴ به دنبال سرکوب و دستگيری گسترده دراويش گنابادی با اشاره به توجه دراويش به مولوی،اين شاعر بزرگ را صوفی دانسته،وگفت«مولوی از صوفيان بسيار قهار بود».


آقای نوری همدانی در همان سخنرانی خواستار ايجاد محدوديت های بيشتر برای فعاليت دراويش و ممنوع کردن صوفی گری در قم شد.وی بايزديد بسطامی و ابوسعيد ابوالخير را از نيز مورد توهين قرار داده و ادعا کرد که صوفی ها اين دو نفر را «به عنوان مشايخ خود بزرگ کرده اند».


اين مرجع نزدیک به جمهوری اسلامی مستقر در قم،چهارشنبه ۲۵ مرداد ۸۵ نيز ضمن حملات مجدد به دراويش و صوفيان گفت: «اين‌ها آمدند به جای اهل بيت مرشد، قطب و خانقاه ساختند و افرادی چون شيخ عطار، بايزيد بسطامی، معروف کرخی، شقيق بلخی، جنيد بغدادی، فضيل ابن اياز و مولانا جلال الدين محمد بلخی معروف به مولوی جزو هفتاد و دو فرقه صوفيه‌اند که همه راه باطل رفته‌اند و دشمنان اهل بيت هستند».


تجليل در جهان


مولانا جلالدين محمد که به «جلال‌الدين رومی»،«جلال‌الدين بلخی»،«رومی»،«مولانا»و «مولوی» نيز مشهور است از شاعران بزرگ پارسی گوی است که در قرن هفتم هجری قمری می زيست.


او را زاده بلخ از جمله بلاد وقت ايران به شمار می آورند و برخی نيز زادگاه های ديگری را برای مولوی ذکر می کنند.


اما آنچه مسلم است اينکه او يکی از ۵ شاعر بزرگ پارسی گوی است که به دنبال ماجراهای پر فراز و نشيب زندگی اش سرانجام در شهر قونيه درگذشته و مقبره او در اين شهر که در ترکيه امروزی شهرKonya می نامند هر ساله پذيرای ميليون ها توريست از سراسر جهان است.


مولوی در سال های پس از انقلاب چون فردوسی و اغلب ديگر شاعران بزرگ ايران مورد غضب مقامات حکومتی قرار گرفت و هنوز آثار او با سانسور شديد مواجه است.


در سال های اخير اشعار مولوی مورد اقبال جهانی قرار گرفته و محبوبيت او در آمريکا به حدی رسيده که در برخی از دانشگاه های امريکا برای شناخت آثار مولوی کلاس هایی تشکيل شده و برخی از ستارگان موسيقی اشعار او را ۷۰۰ سال پس از مرگش می خوانند.


افغانستان و ترکيه هر دو ادعای ماکيت معنوی مولوی را دارند و به پشينهاد ترکيه سال ۲۰۰۷ از سوی سازمان فرهنگی ملل متحد، يونسکو، به عنوان سال جهانی مولانا نامگذاری شد.هم چنين طی اين سال مراسم مختلفی در کشورهای مختلف به مناسبت بزرگداشت مولوی و با حضور مولوی شناسان بزرگ دنيا برگزار شد.


از جمله در اواسط تيرماه گذشته مراسم بزرگداشت مولانا با حضور صدها نفر از انديشمندان، سفرا و اعضای سازمان ملل متحد در محل اين سازمان با حضور بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد برگزار شد.


بان کی مون در اين مراسم انديشه های انسان دوستانه و انسان گرايانه مولوی را دليل گذر او از قرن ها و جاودانگيش بر شمرد و گفت« اشعار مولانا در زمان نمی گنجد و فراتراز زمان است، مولانا جلال الدين محمد رومی با وجود گذشت هشتصد سال همچنان زنده است».


XS
SM
MD
LG