لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

تاکيد روسيه بر ادامه همکاری نظامی با ايران


روسيه روز پنجشنبه سی ام مهرماه اعلام کرد همچنان به همکاری های نظامی و تسليحاتی با جمهوری اسلامی ايران ادامه خواهد داد.

سرويس فدرال روسيه در امور همکاری های نظامی و تکنولوژی در بيانيه ای تاکيد کرده است که مسکو اين اقدام را در چارچوب قوانين و تعهدات بين المللی خود انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بيانيه سرويس فدرال روسيه در امور همکاری های نظامی و تکنولوژی می تواند باعث بروز نگرانی های تازه ای در بین کشورهای غربی شود.

روسيه که با ايران روابط نزديکی دارد تاکنون با تشديد تحريم ها عليه تهران مخالفت کرده است.

اين بيانيه در حالی صادر شده است که پيشتر خبرگزاری روسی «اينترفکس» به نقل از يک منبع در دولت روسيه اعلام کرده بود: ايران هنوز پول موشک‌های اس-۳۰۰ را پرداخت نکرده‌است.

موضوع جنجال برانگيز فروش سيستم‌های دفاع موشکی اس-۳۰۰ روسيه به ايران باعث نگرانی کشورهای غربی و اسرائيل شده است.

روسيه از چند سال پيش قراردادی به ارزش ۸۰۰ ميليون دلار برای فروش پنج سامانه دفاع موشکی اس – ۳۰۰ به ايران را امضا کرده اما تا کنون اين سيستم موشکی به ايران ارسال نشده است.

کرملين مارس ۲۰۰۹ تاييد کرد که قرارداد فروش اس۳۰۰ به ايران درسال ۲۰۰۷ منعقد شده اما يک ماه پس از آن، در آوريل ۲۰۰۹، يک مقام ارشد دفاعی روسيه گفت: هنوز اين معامله روی کاغذ مانده است.

بهمن ماه سال گذشته، مصطفی محمد نجار، وزير پيشين دفاع جمهوری اسلامی ايران، در سفر به روسيه خواهان عملی شدن سريع اين معامله شده بود.

شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، نيز در جريان ديدار رسمی از روسيه در مردادماه سال جاری، اعلام کرد که همتای روس وی قول داده است تا درمورد فروش سيستم‌های دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ايران بازنگری کند.

ايران پيشتر سيستم دفاع موشکی «تور- ام ۱ »، « Tor-M۱»، را از روسيه خريداری کرده است.

سيستم دفاع موشکی « اس۳۰۰» قابليت رهگيری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد. اين سيستم دفاع موشکی می تواند هواپيماها را در فاصله ۱۲۰ کيلومتری هدف قرار دهد.

مقام های نظامی روسيه مدعی هستند که سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» پيشرفته تر از سيستم موشکی پاتريوت ساخت آمريکا است.
XS
SM
MD
LG