لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

روسيه: به مناطق ناآرام موشک های پیشرفته نمی فروشیم


روسیه می گوید سلاح های پیشرفته ای مانند اس۳۰۰ را به مناطق ناآرام سلاح نخواهد فروخت.
(عکس از AFP)
روسیه می گوید سلاح های پیشرفته ای مانند اس۳۰۰ را به مناطق ناآرام سلاح نخواهد فروخت. (عکس از AFP)

به دنبال درخواست اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، از مقامات روسی برای نفروختن سلاح های پیشرفته به ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه روز پنجشنبه اعلام کرد که مسکو در نظر ندارد به کشورهایی که در مناطق نا آرام و بی ثبات قرار دارند سلاح و سيستم های دفاع موشکی بفروشد.


اهود اولمرت در ديدار با سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه، خواستار توقف فروش سلاح پيشرفته به ایران وسوريه شد .


آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امورخارجه روسيه، روز پنجشنبه در پاسخ به اين پرسش که آيا روسيه موشک های پيشرفته اس۳۰۰ را به ايران خواهد فروخت، گفت: ما مکررا گفته ایم که درسطح بالای سياسی تصميم گرفته شده است که قصد نداريم سلاح هايی از اين قبيل را به مناطق بی ثبات ارسال کنيم.


رسانه ها طی ماه های گذشته گزارش هايی درباره قصد احتمالی روسيه برای فروش سيستم های دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ايران منتشر کرده اند. اين سيستم موشکی، توانايی ايران در مقابل حمله احتمالی به اين کشور را افزايش می دهد.


آندره نسترنکو همچنين به خبرنگاران گفت: کشورهای دیگر می توانند در مورد فروش سلاح های روسی به کشورها مختلف پرسش هایی را مطرح کنند، ولی تصميم (در خصوص فروختن يا نفروختن سلاح) در سطح بالای سياسی اتخاذ خواهد شد.


سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه تصريح کرد: چنين تصميمی برپايه ارزيابی از تعادل قدرت ها در منطقه و همچنين ثبات و امنيت آن منطقه اتخاذ می شود.


در حالی که روسيه مسئله فروش موشک های اس ۳۰۰ به ايران را تکذيب می کند، يک مقام وزارت دفاع اسرائيل به خبرگزاری « رويترز» گفت: تهران و مسکو ماه جاری در خصوص خريد اين موشک ها مذاکره کرده اند.


ايران پيشتر سيستم دفاع موشکی «تور- ام ۱ »، « Tor-M۱»، را از روسيه خريداری کرده است.


مصطفی محمد نجار، وزير دفاع ايران، در دی ماه گذشته اعلام کرده بود که «روسيه سيستم دفاع موشکی بسيار پيشرفته اس ۳۰۰ را در اختيار» اين کشور قرار می دهد.


  • سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» قابليت ره گيری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد. اين سيستم دفاع موشکی می تواند هواپيماها را در فاصله ۱۲۰ کيلومتری هدف قرار دهد.

روسيه يک روز پس از اظهارات وزير دفاع ايران، فروش اين موشک های پيشرفته به تهران را تکذيب کرد.


به گزارش رويترز، سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» قابليت ره گيری ۱۰۰ هدف را به صورت همزمان دارد. اين سيستم دفاع موشکی می تواند هواپيماها را در فاصله ۱۲۰ کيلومتری هدف قرار دهد.


مقام های نظامی روسيه مدعی هستند که سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» پيشرفته تر از سيستم موشکی پاتريوت ساخت آمريکا است.


آقای نجار با مقايسه اين سيستم دفاع موشکی با «تور- ام ۱ » گفته بود: «سيستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ قادر است هدف را در ارتفاعی بالا تر از سيستم های «تور- ام ۱ » هدف قرار دهد».


بر اساس قرارداد ۷۰۰ ميليون دلاری بين ايران و روسيه، مسکو دو سال پيش يک سامانه دفاع موشکی موسوم به «تور- ام ۱ » را در اختيار جمهوری اسلامی گذاشت.


موشک های سری «تور- ام ۱ » تنها در روسيه توليد می شوند و مدل هايی که به گفته وزير دفاع روسيه به ايران ارسال شده اند، برای ساقط کردن اهداف هوايی تا ارتفاع شش هزار متری، کاربرد دارند. برد موشک های اين سيستم بين ۱۲ تا ۱۴ کيلومتر برآورد می شود.


اسرائيل و کشورهای غربی، ايران را متهم می کنند که در صدد است تحت پوشش برنامه هسته ای برای توليد انرژی، سلاح اتمی بسازد. ايران اين اتهامات را رد می کند و می گويد در برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.


در همين زمينه، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، بارها تاکيد کرده است برای حل مناقشه هسته ای ايران، در حالی که خود را به ديپلماسی متعهد می داند، ولی از گزينه نظامی برای حل اين بحران چشم پوشی نمی کند.


XS
SM
MD
LG