لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

پارلمان روسيه اعزام نيروی نظامی به اوکراين را تصويب کرد


گزارش ها حاکی است که شورای فدارسیون روسیه (پارلمان علیا) روز دهم اسفندماه به اتفاق آراء در خواست ولادیمیر پوتین،‌رییس جمهوری این کشور را برای اعزام نیروهای نظامی در شبه جزیره کریمه تصویب کرده است.

ولادیمیر پوتین از پارلمان روسیه خواست بود تا نيروهای نظامی اين کشور تا زمان عادی شدن شرايط در خاک اوکراين حضور داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ولاديمير پوتين گفته است، اين در خواست را در راستای حفظ امنيت اقليت قومی روس و همچنين نيروهای نظامی روسيه در شبه جزيره کريمه مطرح کرده است.

به دنبال مصوبه پارلمان روسیه، الکساندر تورچینف،‌ رييس جمهوری موقت اوکراين، ارتش را به حالت آماده باش درآورد.

ساعاتی پيش از انتشار خبر در خواست ولاديمير پوتين،‌ وزير دفاع اوکراين گفت که روسيه در حدود ۶ هزار نيروی تازه به شبه جزيره کريمه اعزام کرده است.

در همين حال، گريگوری کاراسن، معاون وزير امور خارجه روسيه با اشاره به مصوبه روز شنبه پارلمان روسيه گفته است، البته اين بدين معنا نيست که مسکو «فورا» از اين حق خود استفاده خواهد کرد.

از سوی ديگر ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، روز شنبه گفته است که دولت وی با «نگرانی مضاعف» روند تحولات در بحران اوکراين را زير نظر دارد.

نخست وزير بريتانيا گفته است: همانطور که ديروز در صحبت با ولاديمير پوتين گفتم، هيچ عذری برای مداخله نظامی وجود ندارد.

در همین زمینه، آلمان تحولات روز شنبه در خصوص مساله اوکراين را «خطرناک» توصيف کرده است. ويليام هيگ، وزیرامور خارجه بريتانيا، نيز روز شنبه گفته است که با سرگئی لاوروف، همتای روس، خود صحبت کرده و خواستار کاهش تنش ها شده است.

اين در حالی است که پارلمان روسيه از ولاديمير پوتين خواسته است تا «تدابير لازم برای برقراری ثبات در در کريمه اتخاذ کرده و برای تامين امنيت شهروندان کريمه از کليه ابزار موجود استفاده کند.»

سرگئی آکسنوف، نخست وزير جديد کريمه، پيشتر از روسيه خواسته بودکه به برقراری آرامش در اين منطقه کمک کند.

به دنبال فرار ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری برکنار شده اوکراين، افراد مسلح که گمان می رود طرفداران روسيه باشند، ساختمان های دولتی را به تصرف خود در آوردند.

اين در حالی است که باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحرکات نظامی روسيه در اوکراين گفت: هر گونه اقدامی که نقض حاکميت ملی و تماميت ارضی اوکراين باشد باعث بی‌ثباتی شديدی خواهد شد.
XS
SM
MD
LG