لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

«روسيه سیستم دفاع موشکی پيشرفته به ايران می دهد»


مقام های نظامی روسيه مدعی هستند که سامانه دفاع موشکی «اس ۳۰۰» پيشرفته تر از سيستم موشکی پاتريوت ساخت آمريکا است.
مقام های نظامی روسيه مدعی هستند که سامانه دفاع موشکی «اس ۳۰۰» پيشرفته تر از سيستم موشکی پاتريوت ساخت آمريکا است.

وزير دفاع ايران روز چهارشنبه پنجم دی ماه گفته است: «روسيه سیستم دفاع موشکی بسيار پيشرفته اس ۳۰۰ را در اختیار» این کشور قرار می دهد.


مصطفی محمد نجار، وزير دفاع ايران، افزود:«اين سیستم دفاع موشکی، مطابق قراردادی که قبلا ميان دو کشور امضاء شده، به ايران تحويل داده می شود».


آقای نجار درباره تعداد و زمان تحويل موشک های «اس ۳۰۰» توضيحی نداده است. ايران، در صورت دریافت موشک های «اس ۳۰۰» ، نخستين کشور در حاشيه خليج فارس خواهد بود که چنين موشک هايی را در اختيار خواهد داشت.


آمريکا، اسرائيل و اتحاديه اروپا از آغاز همکاری های موشکی روسيه با ايران از این قرارداد ها انتقاد کرده اند. واشینگتن از جامعه بین المللی به ویژه روسیه خواسته بود به منظور اجرای قطعنامه های شورای امنیت و وارد آوردن فشار بر ايران، فروش سلاح به تهران را متوقف کنند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سیستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» قابليت هدف قرار دادن هواپيماها، موشک های کروز و موشک های باليستيک در فاصله ۹۰ مايلی و در ارتفاع ۹۰ هزار فوتی را دارد.


مقام های نظامی روسيه مدعی هستند که سیستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» پيشرفته تر از سيستم موشکی پاتريوت ساخت آمريکا است.


آقای نجار با مقایسه این سیستم دفاع موشکی با «تور-ام یک» گفت: «سيستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ قادر است هدف را در ارتفاعی بالا تر از سيستم های « تور ام يک» Tor-M1 هدف قرار دهد».


در پی انعقاد قرار داد موشک های «تور-ام یک» در دسامبر سال ۲۰۰۵، آمریکا و اسرائیل ضمن ابراز نگرانی از قرار داد تسلیحاتی میان روسیه و ایران اعلام کرده بودند ایران می تواند با استفاده از این موشک ها به کشورهای همسایه خود حمله» کند. وزیر دفاع ایران در واکنش به این اظهارات گفته بود ایران «هرگز به کشورهای همسایه حمله نخواهد کرد».


مقام های روسيه تاکنون واکنش رسمی به اظهارات وزير دفاع ايران درباره خرید موشک های «اس ۳۰۰» نشان نداده اند، اما يک منبع نظامی روسيه به خبرگزاری روسی اينترفاکس گفته است«اين قرار داد چند سال پيش ميان دوطرف به امضاء رسيده و احتمالا تعدادی از اين موشک ها به ايران تحويل داده شده است».


سیستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» قابليت هدف قرار دادن هواپيماها، موشک های کروز و موشک های باليستيک در فاصله ۹۰ مايلی و در ارتفاع ۹۰ هزار فوتی را دارد.

پيشتر شايعاتی درباره فروش سيستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ايران مطرح بود ولی تاکنون مقام روسيه فروش «اس ۳۰۰» به ايران را تکذيب کرده اند.


بر اساس قرارداد ۷۰۰ ميليون دلاری بين ايران و روسيه، مسکو سال گذشته يک سامانه دفاع موشکی موسوم به «تور- ام يک» را در اختيار جمهوری اسلامی گذاشت و اکنون کارشناسانی را برای نظارت بر فرايند آموزش به تهران اعزام کرده است.


اعزام اين کارشناسان پس از برگزاری چهارمين کميته همکاری های دفاعی مشترک ميان دو تهران و مسکو صورت می گيرد که ۱۹ دسامبر در تهران برگزار شد.


محمدنجار در باره چهارمين کميسيون مشترک نظامی دفاعی ايران و روسيه در تهران نيز گفت: «نظارت بر آموزش سیستم موشکی ( تور ام يک ) ، راه های گسترش مناسبات دفاعی دو کشور در حوزه های جديد و آخرين وضعيت اجرای توافقات قبلی از مهمترين موضوعات اين کميسيون بودکه با حضور ميخائيل ديميتريف، مدير سرويس فدرال همکاری های نظامی و فنی ايران و روسيه و جانشين وزير دفاع ايران بررسی شد».


درهمین حال، خبرگزاری روسی ايتارتاس پیشتر گزارش داده بود که ميخاييل ديميتريف، رييس سرويس فدرال همکاری های نظامی و فنی روسيه، گفته است: «تامين رادار و سیستم دفاع هوايی اولويت همکاری های نظامی تهران ـ مسکو است».


انتقادها از روسيه


موشک های سری تور- ام يک تنها در روسيه توليد می شوند و مدل هايی که به گفته وزير دفاع روسيه به ايران ارسال شده اند، برای ساقط کردن اهداف هوايی تا ارتفاع شش هزار متری، کاربرد دارند.


برد موشک های اين سيستم بين ۱۲ تا ۱۴ کيلومتر برآورد می شود.


جمهوری اسلامی ايران بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد که آتشبار موشکی تور ام- يک را با موفقيت آزمايش کرده است.


فرمانده نيروی هوايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از آزمايش اين آتشبار موشکی اظهار داشت: «سپاه در چارچوب افزايش توان نظامی جمهوری اسلامی، و در راستای استراتژی بازدارنده در پاسخ به تهاجم بيگانگان، آتشبارهای موشکی جديدی به استعداد نظامی خود افزوده است.»


فروش سلاح های پيشرفته از جمله سيستم جديد دفاع موشکی انتقاد کشورهای آمريکا و اسراييل را بر انگيخته است.


تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا سال گذشته و در واکنش به فروش سيستم جديد دفاعی روسيه به ايران گفته بود: « فروش چنين تسليحاتی به کشوری که از تروريسم دفاع می کند جايز نيست.»


مقامات روسيه بارها انتقادات ايالات متحده آمريکا را ناديده گرفته اند و گفته اند که قصد دارند موشک ها و هواپيماهای پيشرفته را به ايران بفروشند.


XS
SM
MD
LG