لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

آمادگی روسيه برای همکاری در مورد پیش نویس قطعنامه تازه برای حل بحران سوريه


ويتالی چورکين، سفير دائم روسيه در سازمان ملل متحد
ويتالی چورکين، سفير دائم روسيه در سازمان ملل متحد
درحالی که مخالفان بشار اسد مي گويند در درگيريهای ۲۴ ساعت گذشته دهها نفر به دست نيروهای امنيتی سوريه کشته شده اند، روسيه با پيش نويس قطعنامه مورد حمايت اتحاديه عرب برای حل بحران سوریه مخالفت کرده است.

ولی با این حال، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل می گوید، کشورش برای اصلاح اين پيش نويس آماده همکاری است.

شامگاه جمعه شورای امنيت سازمان ملل متحد برای بررسی پيش نويس قطعنامه ای در خصوص سوريه که مراکش به نمايندگی از کشورهای عربی ارائه داده، در مقر خود در نيويورک تشکيل جلسه داد.

اين پيش نويس از بشار اسد، رئيس جمهور سوريه می خواهد اختيارات رياست جمهوری را به معاون خود واگذار کند. معاون رئيس جمهور نيز با حضور اپوزيسيون دولت وحدت ملی تشکيل دهد. وظيفه اين دولت تدوين قانون اساسی جديد و فراهم کردن زمينه برگزاری انتخابات رياست جمهوری و پارلمانی برپايه دموکراتيک خواهد بود تا بدين ترتيب بيش از ۱۰ ماه بحران سوريه پايان يابد. بحرانی که آغاز آن با تظاهرات اعترض آميز بود؛ اعتراض هايی که بنا بر آخرين گزارش سازمان ملل متحد سرکوب آن ها به دست نيروهای دولتی تا کنون بيش از ۵ هزار کشته برجای گذاشته است.

شبکه خبری الجزيره گزارش داده است که بيشتر اعضای شورای امنيت با پيش نويس قطعنامه ارائه شده توسط مراکش موافق هستند. اما برخی ديگر از کشورها از جمله روسيه خواهان جزئيات بيشتری هستند. به همين دليل پس از پايان جلسه دو ساعته شورای امنيت، متن پيش نويس برای بررسی بيشتر به کارشناسان واگذار شد.

ويتالی چورکين، سفير دائم روسيه در سازمان ملل متحد پس از پايان جلسه شورای امنيت به خبرنگاران گفت که بخش هايی از پيش نويس غير قابل قبول است.

او در عين حال از آمادگی روسيه برای مشارکت در بررسی و اصلاح پيش نويس خبرداد. ويتالی چورکين گفت که پيش نويس از برخی از خط قرمزها تجاوز کرده است به ويژه آن بخش که از بشار اسد می خواهد اختيارات رياست جمهوری را به معاون خود واگذار کند.

پيش از اين گنادی کاتيلوف معاون وزير امور خارجه روسيه گفته بود که مسکو هر قطعنامه ای که خواستار کناره گيری اسد باشد را وتو خواهد کرد. چند ماه پيش روسيه و چين قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای اروپايی به شورای امنيت برای محکوميت خشونت ها عليه غير نظاميان در سوريه را وتو کرده بودند.

پيش از جلسه شورای امنيت سازمان ملل متحد فرانسه از پيش نويس قطعنامه کشورهای عربی اعلام حمايت کرده بود. در خواست از همه طرفهای درگير در سوريه برای پايان دادن به خشونت ها از ديگر بندهای پيش نويس قطعنامه است.

اين پيش نويس همچنين از دولت سوريه می خواهد اجازه فعاليت ازادانه سازمان های بين المللی، سازمان های امدادی و نمایندگان رسانه ها را در اين کشور بدهد. قرار است دوشنبه نبيل العربی ، دبير کل اتحاديه عرب و حمد بن جاسم ، وزير امور خارجه قطر به منظور رايزنی با کشورهای عضو شورای امنيت برای حمايت از مصوبات اتحاديه عرب، به نيويورک سفر کنند.

رئيس دفتر حماس از سوريه رفت

از سوی ديگر خبرگزاری رويترز به نقل از منابع ديپلماتيک و اطلاعاتی گزارش داده است که خالد مشعل، رییس دفترحماس برای همیشه از سوریه خارج شده است.

طبق این گزارش خالد مشعل دیگر مانند گذشته در سوريه حضور ندارد.

يک ديپلمات نیز گفته است،به دلیل گسترش نا آرامی ها در سوریه، این کشوردیگرجای امنی برای خالد مشعل نیست و وی قادر نیست در سوریه با مهمانان خارجی خود دیدار کند.

طبق این گزارش،خالد مشعل طی ماه گذشته فقط پنج روز در سوريه بوده و بقيه مدت را در کشورهای ترکيه و قطر بسر برده است.

این دیپلمات افزوده است: «حماس حتی در صورتی که دفتر خود را در سوريه ببندد اين خبر را علنی نخواهد کرد.»

با این حال منابع مطلع می گویند، خالد مشعل احتمالا فعالیت های خود را به قطر منتقل خواهد کرد.

دمشق پايتخت سوريه مرکز اصلی حماس به شمار می آيد. تا کنون خبرها مبنی بر انتقال مرکز اين گروه فلسطينی از سوريه و خروج بسياری از اعضای آن از اين کشور، تکذيب شده بود.
XS
SM
MD
LG