لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

روسيه:موافقت دولت سوريه برای حضور در کنفرانس بين المللی


نشست ائتلاف ملی سوريه، مهم ترين گروه مخالف حکومت بشار اسد در استانبول.
نشست ائتلاف ملی سوريه، مهم ترين گروه مخالف حکومت بشار اسد در استانبول.
آلکساندر لوکاشويچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه سوم خرداد گفته است که حکومت سوريه به طور اصولی با حضور در کنفرانس بين المللی در خصوص بحران اين کشور موافقت کرده است. اين کنفرانس به پيشنهاد و ابتکار آمريکا و روسيه احتمالا در ژنو برگزار خواهد شد.

به گزارش رويترز،‌ آلکساندر لوکاشويچ گفته است:«دمشق به طور اصولی آمادگی خود را برای شرکت در کنفرانسی بين المللی اعلام کرده است تا از اين طريق به راه حلی سياسی برای منازعه ويرانگر در اين کشور دست يافت.»

اعلام خبر موافقت حکومت سوريه با حضور در کنفرانس ژنو برای بحران اين کشور در حالی منتشر شده است که گفته می شود،‌ جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، و سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه قرار است روز دوشنبه در پاريس ديدار کرده و در خصوص بحران سوريه مذاکره کنند.

اين در حالی است که اعضای ائتلاف ملی سوريه، مهم ترين گروه مخالف حکومت بشار اسد، در نشست خود در استانبول در تلاشند تا با تعيين رهبری جديد بر سر حضور در کنفرانس بين المللی به ابتکار روسيه و آمريکا به توافقی دست يابند.

به گزارش رويترز، جامعه بين المللی فشار های خود بر ائتلاف ملی سوريه برای حل اختلافات درونی اين ائتلاف افزايش داده است.

طبق اين گزارش اعضای بلندپايه ائتلاف ملی سوريه گفته اند که احتمالا اين گروه در کنفرانس بين المللی پيشنهادی آمريکا و روسيه شرکت خواهد کرد، اما در مورد نتیجه این کنفرانس خوش بین نیستند.خواسته اصلی مخالفان حکومت سوريه کناره گيری بشار اسد از قدرت است.

هيثم مالح، از مخالفان سرشناس حکومت سوريه، در اين زمينه گفته است:« حکومت حداقل بايد نشان دهد که آماده است به خونريزی پايان دهد.»

در همين زمينه، خالد صالح، سخنگوی ائتلاف ملی سوريه،‌گفت است: ما نمی خواهيم درگيری روند مذاکرات نا محدود به لحاظ زمانی بشويم و از سوی ديگر حکومت بشار اسد حاضر نباشد قدرت را واگذار کند.

خالد صالح گفته است: «مسکو می خواهد مخالفان حکومت سوريه بدون پيش شرط در مذاکرات ژنو حضور يابند. اگر ما در اين مذاکرات حاضر شویم و برای ماهها فقط وقت خود را به مذاکره بگذارنيم ، این اتلاف وقت خواهد بود .»

به گزارش رويترز، در همين حال، روز جمعه نبرد سنگين بين نيروهای ارتش سوريه و حزب الله لبنان عليه مخالفان در شهر قصير ادامه داشت. کنترل شهر قصير آزمونی برای توانايی قدرت حکومت سوريه در مقابله با مخالفان ارزيابی شده است.

قصير اهميت استراتژيک دارد و امکان دسترسی بين پايتخت و ساحل مديترانه را فراهم می کند.

فعالان حقوق بشر می گویند که طی بیش دو سال بحران و جنگ داخلی در سوریه دست کم هشتاد هزار تن جان خود را از دست داده اند.
XS
SM
MD
LG