لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

بحران اوکراین؛ روسيه به آمريکا درباره اقدامات عجولانه هشدار داد


سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، روز جمعه ۱۶ اسفندماه (هفتم مارس) در گفت وگو با جان کری،‌وزير امور خارجه آمريکا در خصوص پيامدهای اقدامات نسنجیده و عجولانه ای که می تواند به روابط دو کشور آسیب برساند، هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس بیانیه وزارت امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف و جان کری در این گفت وگوی تلفنی مذاکرات ناموفق خود در پاريس و رم بر سر بحران اوکراین را پیگیری کرده اند.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه در اين زمينه آمده است که وزيران امور خارجه دو کشور در اين گفت وگوی تلفنی موافقت خود را با ادامه گفت وگو ها درباره بحران سياسی اوکراين اعلام کرده اند.

سرگئی لاوروف در اين گفت و گو آمريکا نسبت به اقدامات شتابزده و نسنجيده و به خصوص تحريم که می تواند به روابط آمريکا و روسيه لطمه بزند، هشدار داده است.

اين در حالی است که پيشتر روز جمعه ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، نيز هشدار رييس جمهوری آمريکا در خصوص دخالت نظامی مسکو در کريمه را رد کرده و گفت، روسيه نمی توانست درخواست کمک روس تبارهای کريمه را ناديده بگيرد.

حمايت روسای پارلمان روسيه از همه پرسی کريمه

در همين حال، روسای پارلمان های روسيه روز جمعه اعلام کرده اند، در صورتی که شهروندان کريمه در همه پرسی به پيوستن اين شبه جزيره به روسيه رای دهند، انها از اين خواست شهروندان کريمه حمايت خواهند کرد.

دولت پارلمان جمهوری خودمختار کريمه روز پنج‌شنبه تصويب کرد که شانزدهم مارس برای تصميم‌گيری در مورد جدا شدن از اوکراين و پيوستن به روسيه يک همه‌پرسی برگزار شود.

گزارش ها حاکی است که والنتيا ماتوينکو،‌ رئيس مجلس فدارتيو روسيه، پس از ديدار با نمايندگان پارلمان کريمه گفته است، از پيوستن کريمه به روسيه به عنوان بخشی دارای حقوق مساوی،‌ استقبال خواهد شد.

اين در حالی است که نخست وزير اوکراين روز جمعه هشدار داده است که جهان متمدن همه پرسی پارلمان کريمه برای پيوستن به روسيه را به رسميت نخواهد شناخت. در همين حال رييس جمهوری روسيه نيز گفته است، مسکو نمی تواند درخواست روس تبارهای کريمه را برای کمک ناديده بگيرد.

آرسنی يات‌سنيوک، نخست وزير اوکراين، و ديگر مقام های اين کشور همه پرسی در کريمه را «غير مشروع» و نقض «قانون اساسی» اين کشور دانسته اند.

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که مردان مسلح یک پست دفاع موشکی اوکراین در سیواستپول را تصرف کرده اند. طبق این گزارش در جریان این اقدام درگیری رخ نداده است.
XS
SM
MD
LG