لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

«نيروهای روسيه جمعه از گرجستان خارج می شوند»


آناتولی سرديوکوف، وزير دفاع روسيه، می گوید این کشور نیروهای خود را تاجمعه از گرجستان خارج خواهد کرد.
آناتولی سرديوکوف، وزير دفاع روسيه، می گوید این کشور نیروهای خود را تاجمعه از گرجستان خارج خواهد کرد.

در حالی که کاخ سفيد بارديگر از مسکو خواسته است تا نيروهای خود را بيدرنگ از گرجستان خارج کند، وزير دفاع روسيه می گويد: عقب نشينی نيروهای اين کشور روزجمعه تکميل می شود.


به گزارش شبکه خبری اینترفکس، آناتولی سرديوکوف، وزير دفاع روسيه، در يک کنفرانس خبری روز پنجشنبه گفت: به دستور فرماندهی کل نیروها، عقب نشينی کليه نيروهای روسيه از خاک گرجستان در روز جمعه ۲۲ اوت ساعت شش بامداد به وقت محلی به پايان خواهد رسيد و اين نيروها مواضع خود را به سمت اوستيای جنوبی ترک خواهند کرد.


به گفته اين مقام روسيه، نيروهای صلحبان روسي در اوستيای جنوبی باقی خواهند ماند.


از سوی ديگر به دنبال اظهار نظر يک مقام نظامی روسيه در مورد زمان خروج نيروهای روسی از گرجستان، گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد، گفت: روسيه تاکنون تعهدات خود را نقض کرده است و بايد هم اکنون نيروهای خود را از گرجستان خارج کند.


تعلیق همکاری ها با ناتو


در حالی که پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، به روسيه هشدار داده بود که رابطه مسکو با اين پيمان به خروج نيروهای روسی از گرجستان بستگی دارد، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، نيز در واکنش روز پنجشنبه گفت: کشورش همکاری های خود با ناتو را به حالت تعليق در خواهد آورد.


آقای لاوروف تصريح کرده است که پيمان آتلانتيک شمالی بايد بين توسعه همکاری با روسيه يا حمايت از گرجستان يکی را انتخاب کند.


اين در حالی است گوردون جاندرو می گويد: ناتو پيشتر تمرين های نظامی مشترک با روسيه را به حالت تعليق در اورده بود و نمی توان تصور کرد تا حل مسئله گرجستان، همکاری نظامی با روسيه صورت گيرد.


در همین زمینه، وزيران امورخارجه ناتو در جريان نشست روز سه شنبه در بروکسل اعلام کرده بودند: روابط عادی با روسيه تا زمانی که به طور کامل از خاک گرجستان عقب نشينی نکند، غير ممکن است.


ياپ دو هوپ شفر، دبيرکل سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو، نيز از روسيه به خاطر اجرا نکردن تعهداتش در خصوص خروج نيروهای نظامی از گرجستان به شدت انتقاد کرده و گفته بود: روابط ناتو با روسيه به دليل حمله نظامی به گرجستان ديگر همانند قبل نخواهد بود.


نشست شورای امنيت


در همين حال، نشست شورای امنيت سازمان ملل متحد برای بررسی پيش نويس قطعنامه روسيه روز چهارشنبه پشت درهای بسته برگزار شد .


روسيه این پيش نويس را طرحی برای «بازگرداندن صلح به گرجستان» خوانده است.


روسيه در حالی اين پيش نويس را ارائه کرده است که يک روز پيشتر با قطعنامه پيشنهادی کشورهای غربی در باره خروج فوری نيروهای روسی از گرجستان مخالفت کرده بود.


اين قطعنامه پيشنهادی که از سوی فرانسه و با حمايت آمريکا مطرح شده بود، خواستار خروج تمامی نيروهای مسکو از گرجستان و بازگشت به مواضع پيش از آغاز درگيری بود.


قطعنامه پيشنهادی روسيه بر طرح فرانسه برای آتش بس و شش ماده آن تاکيد دارد.


اين طرح به روسيه امکان می دهد که برخی اقدامات امنيتی اضافی را پيش از عقب نشينی از گرجستان به اجرا در آورد.


طرح ياد شده توسط روسای جمهوری روسيه و گرجستان امضا شده است و از سوی نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه و رييس دوره ای اتحاديه اروپا، تهيه شده بود.


مسکو و تفليس در روزهای اخير بر سر اوستيای جنوبی که خواستار جدايی از گرجستان و استقلال از اين کشور است، وارد جنگ شدند. اين منطقه همراه با ابخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی اعلام استقلال کرد.


اين موضوع با مخالفت تفليس مواجه شد و سرانجام، نيروهای گرجی روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شدند، تا حاکميت دولت مرکزی بر اين منطقه را اعمال کنند.


اين اقدام با واکنش نيروهای روسی مواجه شد که تحت عنوان تامين امنيت اتباع روسيه و نيروهای صلح بان اين کشور به جنگ با نيروهای گرجی پرداختند.


در نهایت دو طرف پیشنهاد شش ماده ای فرانسه برای آتش بس را پذیرفتند. اما روسیه تاکنون نیروهای خود را از خاک گرجستان خارج نکرده است.


اوستيای جنوبی و ابخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی از گرجستان اعلام استقلال کردند. اين اقدام با مخالفت تفليس مواجه شده است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG