لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

امیدواری بازرگانان روسی به اقدام ایران برای حل مشکل پرداختها


خبرگزاری «ايتارتاس» روسيه روز جمعه، اول دی ماه گزارش داده است که بازرگانان روسی اميدوارند ايران هرچه زودتر مشکل نقل و انتقالات مالی را حل کند و به تعهدات پرداختی خود عمل کند.

ولادمير پادالکو، رئيس بخش روابط خارجی اتاق بازرگانی مالی و صنعتی روسيه در اجلاس همکاری شورای تجاری ايران-روسيه اعلام کرد که جامعه بازرگانی روسيه داد و ستدهای جاری با ايران را ادامه خواهد داد و نقش شورای تجاری ايران-روسيه در اين امر بسيار بديهی و آشکار است.

وی گفت که ما وضعيت را تحت نظر داريم و اجازه نخواهيم داد که روابط بازرگانی دوجانبه در سطح بخش خصوصی به «هرج و مرج» سقوط کند.

اين گزارش می افزايد که با اينحال رومان پوپوف، رئيس پيشين شورای تجاری ايران-روسيه بر اين عقيده است که گسترش روابط تجاری با ايران آسان نيست. بگفته وی، موضوع، غلبه بر مشکلات تحريمها و عدم پرداختها است.

آقای پوپوف در ادامه اذعان داشت که «متاسفانه شاهد کاهش جريان پول و نقل و انتقالات مالی ميان دو کشور در فصل بهار بوده ايم. اين نتيجه تحريمهای شديدی است که آمريکايی ها عملا اعمال می کنند».

هيات های نمايندگی اظهار اميدواری کرده اند که مشکلات عدم پرداختها طی ماههای آينده حل شود.

مشکل پرداختها ميان ايران و روسيه بخاطر تحريمهای آمريکا در حالی است که دو کشور ماههاست که سيستم پرداخت بر اساس دلار آمريکا را متوقف کرده و با پول محلی خود معاملات تجاری انجام می دهند.

بهمن ماه سال گذشته محمود رضا سجادی، سفير ايران در مسکو در نشست خبری تاکيد کرد ايران و روسيه دلار را از مبادلات تجاری مشترک خود حذف کرده اند و به ريال و روبل روی آورده اند. وی در ادامه گفت که «دلار آمريکا ديگر تکيه گاه اقتصادی و تجاری ندارد ».

بر اساس گزارش سايت پايگاه اطلاعرسانی دولت آقای محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران نيز ۱۵ بهمن ماه در گفتگوی تلفنی با دميتری مدوديف رئيس جمهوری وقت روسيه، با تاکيد بر اهميت حذف دلار و جايگزين کردن آن با ريال و روبل اذعان داشت که «عملياتی شدن اين توافق حجم مبادلات اقتصادی و تجاری ايران و روسيه را چندين برابر افزايش خواهد داد».

البته جايگزين کردن دلار با ارزهای ملی، خصوصا ريال ايران مشکلات مخصوص به خود را دارد. از زمان اظهارات آقای احمدی نژاد تا کنون ارزش ريال نسبت به دلار و حتی روبل روسيه، تا ۱۰۰ درصد کاهش يافته است، همچنين نه روبل روسيه و نه ريال ايران ارز بين المللی نيستند. ايران و روسيه سال گذشته ۴ ميليارد دلار تجارت دوجانبه داشتند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی اينترفکس روسيه در اول ارديبهشت ماه، در راستای حفظ تجارت خارجی با روسيه، شعبه بانک ملی ايران در روسيه، مير بيزنس بانک، حجم دارايی های خود را از دی ماه سال ۸۹ تا ارديبهشت ماه سال جاری تا ۱۰ برابر افزايش داد و به ۳۶ ميليارد و ۴۰۰ ميليون روبل رساند. هر دلار تقريبا برابر ۳۰ روبل روسيه است.
XS
SM
MD
LG