لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

قوه قضائيه خبر اعتصاب غذای رکسانا صابری را رد کرد


مقام های قوه قضائيه ايران روز سه شنبه اخبار مربوط به اعتصاب غذای رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی-آمريکايی که در زندان اوين به سر می برد، را رد کردند.

رکسانا صابری که از سوی مقام های قضايی جمهوری اسلامی ايران به جاسوسی برای آمريکا متهم شده بود در هفته گذشته به هشت سال زندان محکوم شد.

رضا صابری، پدر رکسانا، در هفته جاری اعلام کرد که دخترش دست به اعتصاب غذا زده است و تا آزادی از زندان به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

در همین زمینه، حسن حداد، معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، روز سه شنبه به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است: «اصلا بحث اعتصاب غذا مطرح نيست و وی هيچ مشکل جسمانی ندارد. پدر و مادر وی با رکسانا صابری ملاقات داشتند که اگر شکی در اين مورد وجود دارد می‌توانند از آنها سوال کنند. البته اعتصاب غذای وی از سوی کسانی مطرح شده که قصد بهره‌برداری تبليغاتی را از اين موضوع دارند.»

این در حالی است که رضا صابری پس از ملاقات روز يکشنبه خود و همسرش، آکيکو، با رکسانا در زندان اوين گفته بود که دخترش از سه‌شنبه پيش از خوردن غذا امتناع می‌کند و در قبال درخواست پدرش برای ترک اعتصاب غذا، حاضر نشده است که در طول ۲۰ دقيقه ملاقات خود با خانواده‌اش کلامی در اين باره سخن بگويد.

از سوی ديگر عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضائيه ايران، روز پنجشنبه گفته است: «بر اساس اظهارات معاون دادسرای تهران وضعيت رکسانا صابری خوب است و اعتصاب غذا ندارد.»

همزمان با اظهارات مقام های قضايی ايران، سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که اعضای اين سازمان از روز سه‌شنبه در حمايت از رکسانا صابری دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

رضا معينی، مسئول بخش ايران اين سازمان، گفته است: «اين اعتصاب غذا از ساعت هشت صبح امروز مقابل دفتر «ايران‌ایر» در پاريس آغاز شده است.»

آقای معينی گفت که «ما از رکسانا صابری می‌خواهيم به اعتصاب غذای خود پايان دهد، ما به جای وی دست به اعتصاب غذا زده‌ايم.»

قاضی حداد همچنين درباره روند پرونده رکسانا صابری گفت: «پرونده در دادگاه تجديدنظر مجددا بررسی می‌شود و همان طور که رياست محترم قوه قضاييه دستور داده‌اند با توجه به اعتراض متهم، حکم در دادگاه تجديد نظر بررسی و اگر قابليت تعديل داشته باشد، تعديل خواهد شد.»

علاوه بر محمود هاشمی شاهرودی، رئيس قوه قضائيه ، محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور، هم خواستار رسيدگی دقيق به اين پرونده شده است.

خانم صابری که ۳۱ ساله است و از پدری ايرانی و مادری ژاپنی در آمريکا متولد شده است در شش سال گذشته در ايران به سر می برد و برای شبکه های خبری بی بی سی، راديو ان پی آر و برخی ديگر از رسانه های خارجی گزارش تهيه می کرد.

مقام های قضايی ايران می گويند که کارت خبرنگاری وی از سال ۱۳۸۵ اعتبار نداشته است و او بدون مجوز اقدام به جمع آوری اخبار و تهيه گزارش می کرده است.
XS
SM
MD
LG