لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

واکنش های جهانی به اعدام صدام


صدام در دادگاه رسیدگی به اتهامات او در زمینه جنایت علیه بشریت
صدام در دادگاه رسیدگی به اتهامات او در زمینه جنایت علیه بشریت

اعدام صدام حسين رييس جمهوری سابق عراق به جرم جنايت عليه بشريت در روز شنبه ۳۰ دسامبر واکنش های مختلفی را درسطح بين المللی در پی داشت.


درحالی که برخی دولت ها از خبراعدام صدام حسين استقبال کردند، در برخی کشورهای دیگر از این رویداد ابراز تاسف شده است.


به گزارش رويترز، دولت در بغداد منع رفت وآمد اعلام نکرد و عزاداری ها در تکريت و مناطق سنی نشين چشمگير نبوده است.


بيانيه حزب بعث عراق عليه آمريکا و ايران


اما حزب بعث عراق در اطلاعيه ای شدید الحن از عراقی ها خواست برای انتقام خون صدام حسين، «بدون هيچ ترحمی به آمريکایی ها و ايرانی ها حمله کنند.»


در اين اطلاعيه آمده است: «امروزصفويان جديد دستورجرج بوش مجرم جنگ های صلیبی را برای اعدام رييس جمهوری صدام حسین به اجرا گذاشتند... امروز روز بزرگ شماست به دشمنان عراق، آمريکايی ها و ايرانی ها بدون هيچ ترحمی حمله کنيد.»


واکنش های جهانی


در ليبی پرچم ها نيمه افراشته شده و مراسم عيد قربان لغو شده است، همچنين در اين کشوربه مناسبت اعدام صدام سه روز عزای عمومی اعلام شده است.


همچنين رسانه های عربستان سعودی از اجرای حکم اعدام صدام حسين در روز عيد قربان انتقاد کردند.


واتيکان اعدام صدام حسين را «واقعه ای غم انگيز» خواند که «روح انتقام کشی و خشونت های جديد» در عراق را تحريک می کند.


دولت روسيه ضمن اظهار تاسف از اعدام صدام حسين اعلام کرد اعدام رييس جمهوری پيشين عراق می تواند سرآغاز موج تازه ای ازخشونت در اين کشور را درپی داشته باشد.


حزب بعث عراق در اطلاعيه ای شدید الحن از عراقی ها خواست برای انتقام خون صدام حسين به آمريکاها و ايرانی ها بدون هيچ ترحمی حمله کنند

ميخاييل کانيف سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه ای گفت اعدام صدام حسين ممکن است به تنش های بيشتر قومی در عراق بيانجامد.


ريچارد ديکر مدير سازمان ديده بان حقوق بشر به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است همه جنايت های صدام حسين هم نمی تواند توجيهی برای اجرای حکم غير انسانی اعدام در مورد وی باشد.


وزارت اور خارجه فرانسه با صدوربيانيه ای، ضمن يادآوری اين نکته که اتحاديه اروپا مخالف قانون اعدام است، خواهان استقرار حق حاکميت مردم عراق برکشور خود شد.


فرانسه با حمله نظامی آمريکا به عراق مخالف بود و بعد از گذشت سه سال که از اشغال عراق می گذرد، موضع خود را تغيير نداده است. فرانسه با اعدام صدام حسين نيز مخالفت کرده بود.


آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز گفت که وی با مجازات اعدام مخالف است، اما به این حکم احترام می گذارد.


از سوی ديگر، سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن، اعدام صدام را در راستای اجرای عدالت ارزيابی کرد و گفت ژاپن به روند قانونی موجود در عراق احترام می گذارد.


وزارت امور خارجه ژاپن تاکيد کرده است:« مهم است که اعدام صدام حسين به ايجاد آشتی ملی در عراق منجر شود.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا که صدام را «حاکمی ديکتاتور و تهديدی برای امنيت جهان» خوانده بود، اعدام او را «خط برجسته ای از پيشروی عراق به سوی دمکراسی» توصيف کرد.


آقای بوش در بيانيه ای گفت: «آوردن صدام به پيشگاه عدالت، پايان خشونت ها در عراق نيست.اما نقطه عطفی در روند پيشروی عراق به سوی حکومت دمکراتيکی است که می تواند از خود دفاع کند.»


شيمون پرز معاون نخست وزير اسراييل دراين باره گفت: «صدام حسين به دست خودش کشته شد. او کسی بود که آسيب فراوانی به مردمش وارد کرد و تهديدی جدی برای اسراييل بود.»


استراليا نيز روز شنبه اعلام کرد اعدام صدام حسين «نقطه عطفی در تاريخ عراق» است و پايان دوره حاکمی ستمگر است که عدالت را بر هزاران تن از مردم خود حرام کرده بود.


دولت بريتانيا اعدام ديکتاتور پيشين عراق را مورد انتقاد قرار داد، اما از اينکه در دادگاه به سزای اعمالش رسيده ابراز خرسندی کرد.


خبرها، گزارش ها و تحلیل های رادیو فردا از «اعدام صدام»


XS
SM
MD
LG