لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

رييس دفتر مقتدی صدر در نجف ترور شد


شهرک صدر در شرق بغداد طی هفته گذشته شاهد درگیری میان شبه نظامیان و نیروهای دولتی بوده است.
(عکس از EPA)
شهرک صدر در شرق بغداد طی هفته گذشته شاهد درگیری میان شبه نظامیان و نیروهای دولتی بوده است. (عکس از EPA)

به دنبال کشته شدن رييس دفتر مقتدی صدر در شهر نجف، پليس برای جلوگيری از بروز نا آرامی در اين شهر مقرارات منع آمد و شد اعلام کرد.


رياض نوری، رييس دفتر مقتدی صدر در نجف به هنگام بازگشت از نماز جمعه در اين شهر توسط مردان مسلح کشته شد. به گزارش خبرگزاری رويترز، خواهر رياض نوری همسر برادر مقتدی صدر است.


در همین زمینه، يک سخنگوی مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه عراقی، روز جمعه اعلام کرد که وی خواستار تحقيق درباره قتل رييس دفتر خود در نجف شده است.


صالح العبيدی، سخنگوی مقتدی صدر، گفت:«مقتدی صدر از مقامات دولت عراق خواسته است تا درباره جزييات اين قتل تحقيق کرده و کسانی که مرتکب اين قتل شده اند را شناسايی کند».


آقای العبيدی نيروهای آمريکايی را متهم کرد که در قتل رياض نوری دست داشته اند. وی گفت:«نيروهای اشغالگر و کسانی که برای انها کار می کنند در اين ترور دست داشته اند».


به گفته آقای العبيدی مراسم يادبود رياض نوری در شهرهای نجف، بغداد قم و دمشق برگزار خواهد شد.


در همين حال، عبدالهادی المحمداوی، يکی از دسيتاران مقتدی صدر به نقل از وی گفت:«ما يک برادر و دوست عزيزی که در قلب ما جای داشت را از دست داده ايم و اشغالگران به نحوی در قتل وی دست داشته اند».


  • سخنگوی مقتدی صدر نيروهای آمريکايی را متهم کرد که در قتل رياض نوری دست داشته اند

به دنبال دستور نوری المالکی، نخست وزير عراق، در ۲۵ ماه مارس برای سرکوب شبه نظاميان شيعه در بصره، در گيری بین شبه نظامیان طرفدار مقتدی صدر، سپاه مهدی، و نيروهای دولتی عراق به همراه نيروی های آمريکايی آغاز شد و تاکنون در این درگیری ها صد ها نفر کشته شده اند.


به رغم فرمان نوری المالکی برای توقف حملات عليه شبه نظاميان شيعه و همچنين دستور مقتدی صدر برای خروج نيروهای وفادار به وی از خيابان های بصره، اين درگيری ها به صورت پراکنده در شهرک صدر در شرق بغداد ادامه دارد.


اصابت موشک به هتل فلسطين


در همين حال، به گفته مقامات پليس عراق، اصابت يک موشک به طبقه دوم هتل فلسطين در منطقه سبز امنيتی بغداد سه کشته برجای گذاشت.


به گزارش رويترز، در جريان بمباران مناطقی در شهرک صدر شامگاه پنجشنبه دوازده نفر کشته شده اند. در جريان درگيری ها در شهرک صدر از هفته گذشته آغاز شده است، تاکنون دستکم صد نفر کشته شده اند.


بصره پس از دستور مقتدی صدر برای خروج نيروهای سپاه مهدی از خيابانها به طور نسبی آرام بود.


اين در حالی است که سحرگاه روز جمعه هنگامی که نيروهای دولتی کوشيدند وارد محله هايانيه، يکی از محله های تحت کنترل سپاه مهدی، در شمال بصره شوند با اين نيروها در گير شدند.


يک سخنگوی مشترک ارتش امريکا و بريتانيا در جنوب عراق در اين زمينه گفت: يک هواپيمای جنگی آمريکا مناطقی از بصره را بمباران کرد که در نتيجه ان شش نفر کشته شدند.


XS
SM
MD
LG