لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

«تماس غیرمستقیم دادگاه بين‌المللی کیفری با سيف‌الاسلام قذافی»


 سيف الاسلام، فرزند معمر قذافی،
سيف الاسلام، فرزند معمر قذافی،
دادستان‌های دادگاه بين‌المللی کیفری روز جمعه اعلام کردند، با سيف‌الاسلام، فرزند معمر قذافی، تماس گرفته و وی را به تسليم شدن ترغيب کرده‌اند. آنها همچنين به سيف‌الاسلام هشدار داده‌اند در صورت تلاش برای فرار به کشورهای آفريقايی او را بازداشت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، همزمان با انتشار گزارش‌هايی در ليبی در خصوص مذاکره سيف‌الاسلام با دادگاه بين‌المللی کیفری، اين دادگاه بين‌المللی در بيانيه‌ای اعلام کرده است: «از طريق واسطه‌هايی با سيف‌الاسلام تماس‌های غير رسمی برقرار کرده‌ايم.»

اين بيانيه جزيياتی درخصوص محلی که سيف‌الاسلام هم اکنون در آن به سر می‌برد ارائه نکرده است، اما تصريح شده است که تلاش‌ها برای دستگيری وی و عبدالله السنوسی، رييس سابق دستگاه امنيتی ليبی، در جريان است. اين در حالی است که گفته می‌شود اين دو با محافظت افرادی از قبیله طوارق در مرز ليبی و نيجر به سر می‌برند.

لوييس مورينو اوکامپو، دادستان دادگاه بين‌المللی کیفری، در بيانيه خود گفته است: علاوه بر اين ما از طريق کانال‌های غير رسمی مطلع شده‌ايم که گروه‌هايی از مزدوران خارجی به سيف‌الاسلام پيشنهاد کرده‌اند که او را به یک کشور آفريقايی که معاهده دادگاه بين‌المللی کیفری را امضا نکرده منتقل کنند.

دادستان دادگاه بين‌المللی کیفری اضافه کرده است: دفتر دادستانی برای بازداشت سیف الاسلام همچنين در حال بررسی احتمال فرود اجباری و بازرسی از هواپيمای مظنون برفراز کشورهای عضو معاهده است.

لوييس مورينو اوکامپو همچنين می‌گويد که از طريق اين واسطه‌های غيررسمی به صراحت به سيف‌الاسلام گوشزد شده است، در صورتی که خود را تسليم کند، از حق دفاع از خويش برخوردار خواهد بود.

سيف‌الاسلام از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری به ارتکاب جنايات ضدبشريت متهم شده و تحت تعقيب است.

مقامات شورای ملی انتقالی ليبی اوايل هفته جاری به رويترز گفته بودند براساس بررسی ماهواره‌ای و همچنين شنودهای تلفنی، سيف‌الاسلام درصدد است تا خود را تسليم دادگاه بين‌المللی کیفری در لاهه کند و به همين جهت درصدد است تا با تهيه هواپيمايی از چنگ نيروهای شورای ملی انتقالی ليبی بگريزد.

به گزارش رويترز، هفته گذشته، معمر قذافی، رهبر سابق ليبی و پدر سيف‌الاسلام توسط نيروهای مخالفان دستگير شده و پس از ضرب و شتم به ضرب گلوله کشته شد.

طبق اين گزارش، سيف‌الاسلام به جز تسليم شدن گزينه‌های ديگری را نيز پيش رو دارد. معمر قذافی در دوران زمامداری ۴۲ ساله‌اش روابط دوستانه‌ای با بسياری از کشورهای فقير مانند نيجر، مالی، زيمبابوه و سودان داشته است و همين امر موجب می‌شود سيف‌الاسلام بتواند در يکی از اين کشورها پناهگاه امنی به دست آورد.
XS
SM
MD
LG