لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

صالحی: بازرسان آژانس بازديد مديريت شده از معدن گچين خواهند داشت


علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرزی اتمی ايران، با اشاره به توافق آژانس بين المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی گفته است، بازرسان اين آژانس بازديد مديريت شده از معدن اورانيوم گچين در بندرعباس خواهند داشت.

علی اکبر صالحی که شنبه هفتم ديماه با برنامه تلويزيونی نگاه يک صحبت می کرد،‌ با اشاره به بازديد بازرسان آژانس از راکتور آب سنگين اراک گفته است: «ايران به اين دليل اجازه بازديد از نيروگاه اراک را صادر کرد که به دنبال شفاف سازی است؛ در واقع برای پاک کردن بهانه ها اجازه داديم بازديد مديريت شده انجام دهند.»

رييس سازمان انرژی اتمی ايران در ادامه با تاکيد بر اينکه« تفاوت زيادی ميان بازديد و بازرسی وجود دارد»، گفته است:« بازرسان آژانس همچنين از معدن گچين در بندرعباس يک بازديد مديريت شده خواهند داشت که از خواسته های «يوکيا آمانو» مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در تهران بود.»

علی اکبر صالحی زمان بازدید بازرسان آژانس از معدن اورانیوم گچین را اعلام نکرده است.

ايران روز بيستم آبان با امضای بيانيه مشترکی با يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به بازرسان اجازه بازرسی از تاسيسات اراک و معدن اورانيوم گچين بندر عباس را داد.

گچين به همراه ساغند يزد دو معدن شناخته‌شده استخراج سنگ اورانيوم در ايران هستند که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود بارها به آنها اشاره کرده است.

در معدن گچين، واقع در نزديکی روستای گچين در استان هرمزگان، يک کارخانه تغليظ سنگ اورانيوم برای توليد کيک زرد وجود دارد. ظرفيت توليد اورانيوم معدن گچين ۲۱ تن کيک زرد در سال است، اما گزارش ها حاکی است که اين معدن با ظرفيت کامل کار نمی‌کند.

«سانتريفيوژ جديدی نصب» نمی کنيم

علی اکبر صالحی در بخشی ديگری از اين مصاحبه برنامه تلويزيونی، گفته است: ايران يک هزار سانتريفيوژ نسل دوم را نصب کرده اما بر اساس توافق ژنو از تزريق گاز به آنها خودداری کرده است.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران در ادامه با بيان اينکه مسايل فنی توافق ژنو هنوز اجرايی نشده است، تزريق نکردن گاز به سانتريفيوژهای نسل جديد را تصميمی سياسی از سوی دولت گذشته عنوان کرد و گفت: طبق توافق ژنو، قرار است در مدت ۶ ماه، سانتريفيوژ جديدی نصب نکنيم.

وی گفت: ايران ۴۰۰ کيلو گرم اورانيوم بيست درصد غنی شده دارد اما بر اساس توافق ژنو، غنی سازی بيست درصدی را تعليق می‌کند واز نصب برخی از دستگاه‌های اصلی راکتورآب سنگين اراک در شش ماه آينده خودداری می‌کند.

زيران امور خارجه ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵ روز سوم آذر امسال در ژنو به توافقی در خصوص مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست يافتند.

طبق اين توافق و طی يک دوره زمانی شش ماهه، ايران فعاليت‌های هسته‌ای خود را گسترش نخواهد داد و بخشی از اورانيوم ۲۰ درصدی‌اش را رقيق خواهد کرد. در مقابل تحريم‌های جديد عليه ايران اعمال نشده و بخشی از تحريم‌ها نيز کاهش می‌يابد.
XS
SM
MD
LG