لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

هند: تحريم های آمريکا، پروژه های مشترک انرژی با ايران را با مشکل روبرو می کند


تصویری از پارس جنوبی-عسلویه
تصویری از پارس جنوبی-عسلویه
وزير نفت هند روز دوشنبه گفت که دور اخير تحريم های يکجانبه آمريکا عليه ايران ممکن است پروژه مشترک انرژی بين ايران و هند را با مشکل روبرو کند.

روزنامه وال استريت جورنال در ادامه می نويسد که شرکت های انرژی هند به طور جدی در حال بررسی توافقاتی برای خريد گاز ايران بودند که برای اقتصاد رو به رشد اين کشور يک منبع مهم تامين انرژی است. ايران و هند در ماههای اخير مذاکرات در مورد پروژه احداث خط لوله انتقال گاز ايران از طريق خاک پاکستان را از سر گرفتند که ارزش آن حدود ۷.۴ ميليارد دلار تخمين زده می شود.

آقای ساندارشان وزير نفت هند به روزنامه وال استريت جورنال گفت:« طرف های مذاکره با دولت ايران شرکت های خصوصی هند هستند و ما به اين شرکت ها توصيه کرده ايم که جنبه های حقوقی معامله با ايران را به دقت بررسی کنند.»

به دنبال تصويب تحريم های يک جانبه آمريکا عليه ايران نيروپاما راو، وزير خارجه هند گفت اين کشور نگران است که «تحريم های يکجانبه ای که اخيرا توسط برخی از کشورها عليه ايران به اجرا گذاشته شده ممکن است بر فعاليت برخی از شرکت های هندی و بخصوص امنيت انرژی هند تاثيرات مستقيم و منفی برجای بگذارد.»

آقاق ساندرشان وزير نفت هند نيز در مصاحبه اخير خود با وال استريت جورنال گفت:« در عرصه نفت و گاز ايران فرصت ها و امکانات فراوانی وجود دارد. بخصوص در زمينه گاز طبيعی منابع ايران می تواند امکانات فراوانی در اختيار هند قرار دهد. شکی نيست که ما می خواهيم از اين امکانات و فرصت ها استفاده کنيم ولی بدون آنکه با مشکل تحريم ها و عواقب آن روبرو شويم.»

به نوشته وال استريت جورنال طبق تحريم های يکجانبه ای که اخيران آمريکا عليه ايران به اجرا گذاشته است هر فرد حقيقی يا حقوقی که بيش از ۲۰ ميليون دلار درعرصه نفت و انرژی ايران سرمايه گذاری کرده و موجب تقويت توانايی ايران برای بهره برداری و توسعه منابع انرژی آن کشور شود هدف مجازات آمريکا قرار خواهد گرفت. اين مجازاتها می توانند ممنوعيت برخورداری اين شرکت ها از اعتبار و استقراض در بازار مالی و يا ممنوعيت فعاليت در بازار آمريکا را شامل شوند.
XS
SM
MD
LG