لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

سارکوزی در ديدار با متکی اظهارات احمدی نژاد را محکوم کرد


نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه در ديدار با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، اظهارت تازه محمود احمدی نژاد در باره انکار هولوکاست را به شدت محکوم کرد.

در بيانيه ای که کاخ اليزه روز چهارشنبه پس از دیدار نیکلا سارکوزی و وزیر امور خارجه ایران منتشر کرد، آمده است: «رييس جمهوری فرانسه اظهارات امروز رييس جمهوری ايران را درباره زیر سئوال بردن وقوع هولوکاست (کشتار يهوديان در جنگ جهانی دوم) محکوم کرد.»

محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه بار ديگر گفته بود: «هولوکاست فريب بزرگ تاريخی است و رژيم صهيونيستی جنايتکارترين رژيم جعلی تاريخ است.»

بر اساس بيانيه کاخ اليزه، نيکلا سارکوزی چنين اظهاراتی را «غير قابل قبول و عميقا تکان دهنده » دانست.

در همين زمينه، ميرحسين موسوی، يکی از نامزدهای حاضر در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، نيز اظهارات محمود احمدی نژاد درباره هولوکاست را باعث خدشه وارد شدن به عزت ملی ايران دانسته است.

آقای موسوی در مناظره تلويزيونی خود با محمود احمدی نژاد گفته است: اظهارات درباره هولوکاست باعث شد تا کشورهای اروپايی که نسبت به حملات اسرائيل موضع انتقادی داشتند، در کنفرانس تبعيض نژادی «دوربان ۲» در سوئيس پشت سر اسرائيل قرار گيرند.

در بيانيه کاخ اليزه همچنين آمده است که در ديدار نيکلا سارکوزی و منوچهر متکی، رييس جمهوری فرانسه نسبت به برنامه هسته ای ايران ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، منوچهر متکی گفت و گوهای روز چهارشنبه خود با نيکلا سارکوزی رييس جمهوری فرانسه را صريح و صميمانه توصيف کرده است.

طبق بیانیه کاخ الیزه، در اين ديدار آقای سارکوزی از ايران خواسته است تا به قطعنامه های شورای امنيت احترام بگذارد و همچنين رييس جمهوری فرانسه هشدار داده است در صورتی که ايران درباره برنامه هسته ای خود همکاری نکند با انزوای بيشتر بين المللی مواجه خواهد شد.

آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، ايران را به مذاکره دعوت کرده و خواستار توقف غنی سازی در جريان مذاکرات مقدماتی شده اند. اين پيشنهاد با مخالفت ايران رو به رو شده است.

محمود احمدی نژاد در هفته های اخير به دفعات تاکيد کرده است که از نظر ايران پرونده اتمی اين کشور بسته شده و مذاکرات ايران در اين زمينه به آژانس بين المللی انرژی اتمی محدود خواهد بود.

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران از پذيرش اين در خواست سرپيچی کرده است.

XS
SM
MD
LG