لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

فرانسه درباره تشدید تحریم ها به ایران هشدار داد


نیکلا سارکوزی می گوید: در صورت سرپيچی ايران از درخواست قدرت های جهانی برای توقف فعاليت غنی سازی اورانيوم، فرانسه از تحريم های تازه و قدرت بيشتر برای بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی حمايت خواهد کرد.
نیکلا سارکوزی می گوید: در صورت سرپيچی ايران از درخواست قدرت های جهانی برای توقف فعاليت غنی سازی اورانيوم، فرانسه از تحريم های تازه و قدرت بيشتر برای بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی حمايت خواهد کرد.
نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه با انتقاد از اقدامات رهبران جمهوری اسلامی در مقابله با معترضان نتيجه انتخابات، هشدار داد در صورتی که تهران به فعاليت حساس اتمی ادامه دهد، پاريس از تحريم های «شدید» عليه ايران حمايت خواهد کرد.

آقای سارکوزی همچنين تاکيد کرد: در صورت سرپيچی ايران از درخواست قدرت های جهانی برای توقف فعاليت غنی سازی اورانيوم، فرانسه از تحريم های تازه و قدرت بيشتر برای بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی حمايت خواهد کرد.

نيکلا سارکوزی در سخنرانی خود با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران گفت: «اينان همان رهبرانی هستند که به ما می گويند: برنامه هسته ای ما صلح آميز است و انتخابات سالم برگزارشد. رک و پوست کنده، چه کسی حرف آنها را باور می کند؟»

انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۲ خردادماه سال جاری برگزار شد و در واکنش به نتايج اين انتخابات، تهران و برخی شهر های ايران شاهد تظاهرات گسترده معترضان بود.

هشدار براون

نيکلا سارکوزی در حالی از تحريم تازه عليه تهران سخن گفته است که روز گذشته گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، نیز از احتمال تشديد تحريم عليه ايران در صورت تداوم «همکاری نکردن» اين کشور با جامعه بين المللی خبر داده بودند.

نخست وزير بريتانيا روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری با آقای نتانياهو گفت: «اگر بی درنگ پيشرفتی (در مذاکرات) حاصل نشود، جهان بايد تحريم هايی عليه ايران به مثابه يک اولويت در نظر بگيرد.»

پيشتر باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، به ايران تا ماه سپتامبر فرصت داده بود تا به پيشنهاد گروه ۱+۵ برای مذاکره پاسخ مثبت بدهد.

در همین زمینه قرار است که نمایندگان گروه ۱+۵ روز دوم سپتامبر (یازدهم شهریور) برای مذاکره درباره اقدامات آتی در قبال ایران تشکیل جلسه بدهند.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، می کوشند تا از طريق سياست های تشويق و تنبيهی ايران را ترغيب کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

در همين راستا، شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است.

ايران تا کنون اين در خواست قدرت های جهانی را ناديده گرفته و به توسعه برنامه غنی سازی اورانيوم خود ادامه داده است.
XS
SM
MD
LG