لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

انتصاب ۳۰ زن برای عضویت در مجلس شورای عربستان سعودی


 ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان
ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان
خبرگزاری دولتی عربستان سعودی جمعه ۲۲ دی گزارش داد که ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور برای نخستین بار، ۳۰ زن را به عنوان اعضای مجلس شورای سعودی منصوب کرد.

مجلس شورای سعودی، نهادی انتصابی است که درباره قوانین کشور، نظر مشورتی به دولت و پادشاه ارائه می‌دهد.

پادشاه سعودی، سال ۲۰۱۱ میلادی اعلام کرده بود که زنان به مجلس شورای این کشور راه خواهند یافت. او اما در آن هنگام درباره تعداد زنانی که به این نهاد که ۱۵۰ عضو دارد خواهند پیوست، سخنی به میان نیاورده بود.

مجلس شورای سعودی، از سال ۲۰۰۶، ۱۲ مشاور زن داشت که در یکی از کمیسیون‌های مشورتی حضور داشتند. با وجود اقدام جدید ملک عبدالله بن عبدالعزیز، اما همچنان نقش زنان در زندگی عمومی جامعه مخافظه کار عربستان سعودی، محدود است.

ملک عبد الله بن عبدالعزیز، جمعه دو فرمان صادر کرد که در یکی از آنها، برخی مواد آیین نامه داخلی مجلی شورا، تعدیل شد. در فرمان دوم، ۱۵۰ عضو مجلس شورا منصوب شدند که ۳۰ تن آنها زن هستند.

خاندان آل سعود، اکثر پست‌های کلیدی در کشور عربستان سعودی را در دست دارند. پادشاه اعضای دولت را انتخاب می‌کند. در این کشور جز انتخابات شوراهای شهر، انتخابات دیگری برگزار نمی‌شود. شوراهای شهر هم اختیارات قابل توجهی ندارند.

اعضای مجلس شورا، بیشتر از میان شخصیت‌های دانشگاهی، روحانیون، بازرگانان و کارمندان سابق دولت انتخاب می‌شوند. این مجلس قانون‌ها را بررسی می‌کند و پیشنهادهای اصلاحی خود را به دولت ارائه می‌دهد. پیشنهاد تصویب قوانین جدید نیز از دیگر اختیارات این مجلس است.

در فرمان سال ۲۰۱۱، پادشاه سعودی گفته بود که زنان، حق نامزدی و مشارکت در انتخابات شوراهای شهر را خواهند یافت.

لیبرال‌های سعودی می‌گویند که ملک عبدالله از زمان آغاز پادشاهی‌اش در سال‌های ۲۰۰۵ پس از حدود ۱۰ سال ولیعهدی، تغییرات اجتماعی اندکی در کشور ایجاد کرده است. آنها خواهان ایجاد فرصت‌های بیشتری به زنان برای حضور در جامعه هستند.

اما در مقابل برخی از روخانیون که از قدرت و نفوذ در جامعه برخوردار هستند، گاهی با ایفای نقش سیاسی توسط زنان، مخالفت می‌کنند.

در فرمان جدید پادشاه سعودی آمده است که ساختمان مجلس شورا باید به گونه‌ای ترمیم شود که ورودی جداگانه‌ای برای زنان در آن تعبیه شود.
XS
SM
MD
LG