لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

پليس عربستان تظاهرات زائران عليه بشار اسد را متفرق کرد


عکس متعلق به روز پنجشنبه در عرفات است
عکس متعلق به روز پنجشنبه در عرفات است
گزارش ها حاکی است که پليس عربستان روز يکشنبه هفتم آبان ماه تظاهرات صد ها زائر عليه حکومت بشار اسد، رييس جمهوری سوريه را در پل «جمرات» در «منا» واقع در شرق شهر مکه متفرق کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شاهدان عينی گفته اند، تظاهرکنندگان که پرچم مخالفان حکومت بشار اسد را در دست داشتند، شعارهايی عليه حکومت سوريه سر می دادند.

عربستان سعودی هر گونه تظاهرات و فعاليت سياسی در دوران مراسم حج را ممنوع کرده است. در این مراسم هر سال ميليون ها نفر شرکت می کنند.

طبق اين گزارش دو خودروی نيروهای پليس عربستان به سمت تظاهرکنندگان حرکت کرده و از آنها خواستند منطقه را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پس از هشدار پليس عربستان تظاهرکنندگان متفرق شده اند. طبق اين گزارش کسی در اين حادثه مجروح نشده است.

خالد فيصل، فرماندار مکه، در گفت و گو با خبرگزاری رويترز از وقوع تظاهرات عليه حکومت بشار اسد ابراز بی اطلاعی کرده است.

خالد فيصل با این حال گفته است:«اين مراسم (حج) سياسی، اقتصادی يا چيز ديگری نيست. اين مراسمی برای عبادت خدواند است.»

به گزارش رويترز، عربستان از کشورهای اصلی مخالف حکومت بشار اسد در منطقه به شمار می رود و به مخالفان کمک های مالی و تدارکی می کند ولی باين حال در تلاش است تا مراسم حج غير سياسی بماند.

خالد فيصل همچنين گفته در جريان مراسم حج امسال سه ميليون و ۶۰۰ هزار نفر شرکت کرده اند و تاکنون مشکل خاصی به وجود نيامده است.

به گزارش رويترز، به هنگام تظاهرات اعتراضی زائران روز يکشنبه دهها نيروی گارد عربستان در محل حضور داشتند اما اقدامی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان نکردند.

طبق اين گزارش تظاهرکنندگان در شعارهای خود خواهان سرنگونی حکومت بشار اسد شده و از بی عملی جامعه بين المللی در قبال آنچه که در سوريه می گذرد انتقاد کرده اند.

طبق اين گزارش پيشتر در روز پنجشنبه نيز در صحرای عرفات نيز مخالفان حکومت بشار اسد در حالی که پرچم مخالفان را در دست داشتند و دست به تظاهرات زدند.

فعالان حقوق بشر می گويند، در نا آرامی ها ۱۹ ماه گذشته در سوريه در حدود ۳۲هزار نفر کشته شده اند و صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.
XS
SM
MD
LG