لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

عربستان رویارویی با ایران در عراق را رد کرد


خشونت های قومی در عراق هر روز برتعداد قربانیان می افزاید
خشونت های قومی در عراق هر روز برتعداد قربانیان می افزاید

عربستان سعودی اظهارات یک مشاور امنيتی اين کشوررا در باره حمايت از سنی های عراق درصورت گسترش خشونت های فرقه ای تکذيب کرد.



نواف عبيد، مشاور امنيتی دولت عربستان، روز چهارشنبه ، ۲۹ نوامبر، گفته بود عربستان سعودی در صورت خروج زود هنگام نيروهای آمريکايی از عراق و برای جلوگيری ازتهاجم شيعيان تحت حمایت ایران بايد به حمايت مالی از سنی های این کشور اقدام وبرای آنها سلاح ارسال کند.



نواف عبيد پيشنهاد کرده بود عربستان سعودی با کاهش بهای نفت در بازار های جهانی قدرت دولت ايران را کاهش دهد.



به گزارش رويترز، يک مقام مسئول در دولت عربستان در گفت وگو با خبرگزاری دولتی اين کشور تاکيد کرد اظهارات نواف عبيد در روزنامه واشينگتن پست عاری از واقعيت است.



اين مقام مسئول عربستان سعودی گفته است:«نواف عبيد هيچ وابستگی رسمی با دولت نداشته و نظرات وی در اين مقاله بيانگر آرای شخصی نويسنده است و ديدگاه های رسمی اين کشور را نمايندگی نمی کند».



اين مقام عربستان سعودی می افزايد:«رياض از امنيت، يکپارچگی و ثبات عراق حمايت می کند».
در همين زمينه، نوری المالکی ، نخست وزير عراق، تاکيد کرده بود که اين ديدگاه ها منعکس کننده سياست های عربستان سعودی نيست.



نواف عبيد مدير اجرايی «طرح بررسی امنيت ملی عربستان سعودی» در رياض است.


به گزارش رويترز، به عقيده ديپلمات های مقيم رياض واکنش رسمی دولت عربستان به مقاله آقای عبيد نشانگرآن است که سياست های رسمی اين کشور با ديدگاه مطرح شده در مقاله متفاوت است. ولی اين دیپلمات ها انتشار مقاله را نوعی اخطار به ايران تلقی کرده اند.



روابط بین ايران و عربستان سعودی بعد از انقلاب در ايران همواره بامشکلاتی مواجه بوده است. حمايت عربستان سعودی از بغداد طی هشت سال جنگ ايران وعراق روابط بين اين کشور را تيره کرد.



عربستان در سال ۱۹۸۸ ايران را به تلاش برای بی ثبات کردن اين کشور متهم و روابط ديپلماتيک خود را با ايران قطع کرد.پس از مرگ ايت الله خمينی روابط ديپلماتيک دو کشور از سر گرفته شد.


XS
SM
MD
LG