لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

محاصره سواحل شمالی يمن توسط نیروی دریایی عربستان


يک مقام عربستان سعودی می گويد: نيروی دريايی اين کشور روز سه شنبه برای جلوگيری از ارسال کمک به شورشيان شيعه يمنی، سواحل شمالی يمن را محاصره کرده است.

عربستان سعودی در حالی دست به محاصره دريايی سواحل شمالی يمن زده است که همزمان، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، هشدار داده است که کشورهای همسايه از دخالت در امور داخلی يمن بپرهيزند.

پيشتر رسانه ها گزارش هايی درباره سرکوب شيعيان يمنی، که به عنوان شيعیان «الحوثی» شناخته می شوند، توسط نيروهای نظامی عربستان سعودی منتشر کرده بودند.

عربستان و يمن، ايران را متهم می کنند که از شورشيان شيعه يمن حمايت می کند. ايران اين اتهام را ردکرده است.

در گيری نيروهای دولتی يمن و شورشيان «الحوثی»، طی پنج سال گذشته در جريان بوده است، اما اين رويارويی و خشونت ها در ماه های اخير تشديد شده و حتی به داخل مرزهای عربستان نيز کشيده شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نيروی هوايی عربستان سعودی طی چند روز گذشته مواضع شورشيان در مناطق مرزی جنوب اين کشور را به شدت بمباران کرده است. اين حملات روز سه شنبه نيز ادامه داشته است.

در همين حال يک مقام عربستان سعودی، که نام وی فاش نشده است، گفته است: به نيروی دريايی عربستان سعودی دستور داده شده است تا کشتی های مشکوک را مورد بازرسی قرار دهد.

شبکه تلويزيونی العربيه، وابسته به دولت عربستان سعودی، نيز از محاصره دريايی سواحل شمالی يمن خبر داده است.

پیشتر يک مقام محلی استان حجه يمن از توقيف «يک کشتی ايرانی حامل اسلحه که گفته می‌شود برای شورشيان شيعه شمال اين کشور ارسال شده بود» خبر داده بود.

در همین زمینه حسن اللوزی، وزير اطلاعات و سخنگوی دولت يمن، نیز گفته بود: «نيروهای امنيتی پنج ايرانی را سوار بر يک کشتی ايرانی مشکوک و حامل اسلحه در نزديکی سواحل ميدی در استان حجه دستگير کرده‌اند.»

اين در حالی است که جمهوری اسلامی ایران خبر توقيف کشتی حامل اسلحه برای شورشيان شيعه شمال يمن را انکار کرده و آن را کذب دانسته است.

در تحولی ديگر، شاهزاده خالد بن سلطان، دستيار وزير دفاع عربستان، روز سه شنبه به شورشيان شيعه يمنی هشدار داد که ده ها کيلومتر از نقاط مرزی به داخل خاک يمن عقب نشينی کنند و در غير اين صورت هدف حملات نيروهای نظامی اين کشور قرار خواهند گرفت.

مقامات عربستان می گويند: حملات هوايی عربستان با هماهنگی يمن انجام شده است.

کارشناسان مسائل منطقه خاورميانه می گويند: يمن به عرصه رويارويی غير مستقيم ايران و عربستان بدل شده است. رويارويی که پيشتر نمونه هايی از آن را در لبنان و عراق ديده شده است.

شورشيان شيعه «حوثی» زيدی خواهان حاکميت امامی های زيدی هستند. مرکز شورشيان شيعه «الحوثی» در استان صعده در شمال يمن و هم مرز با عربستان سعودی است.
XS
SM
MD
LG