لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۴

آمریکا: ایران درباره برنامه تسلیحات اتمی خود توضیح دهد


گريگوری شولتی، سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، می گوید ملاک پیشرفت مناقشه هسته ای ایران، آشکار کردن فعالیت نظامی این کشور است
گريگوری شولتی، سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، می گوید ملاک پیشرفت مناقشه هسته ای ایران، آشکار کردن فعالیت نظامی این کشور است

سفیر آمريکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید: ملاک و معیار برای ارزیابی پیشرفت در پرونده هسته ای ایران، افشا کامل برنامه تسلیحاتی جمهوری اسلامی در گذشته است.


گريگوری شولتی، سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، درباره گزارش نهايی آژانس درباره برنامه هسته ای ايران گفت:«ملاک پيشرفت (در پرونده هسته ای ایران) این است که آيا ايران به طور کامل برنامه گذشته خود برای توليد سلاح اتمی را آشکار می کند و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه می دهد که توقف اين برنامه را راستی آزمايی کنند يا خیر.»


قرار است محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش نهایی خود خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را روز سوم مارس به شورای حکام این آژانس ارایه کند. به نظر می رسد سخنان نماینده آمریکا حاکی از افزایش سطح انتظار از تحقیقات آژانس درباره برنامه هسته ای ایران است.


آقای شولتی که با خبرنگاران صحبت می کرد، با تاکيد بر ضرورت توضيح درباره برنامه تسليحات اتمی ايران افزود:«اين شامل توضيح درباره کارهای که در گذشته در خصوص طرحی سلاح و کاربرد تسليحات وهمچنين نقش نيروهای نظامی ایران دراين برنامه است.»


گزارش سرويس های اطلاعاتی آمريکا، که در ماه دسامبر سال گذشته ميلادی منتشر شد، تصريح کرده بود که ايران تا سال ۲۰۰۳ برنامه تسليحات هسته ای داشته است، اما اين کشور به طور موقت اين برنامه را در چهارسال پيش متوقف کرده است و تاکنون اين برنامه را از سر نگرفته است.


  • «ملاک پيشرفت (در پرونده هسته ای ایران) این است که آيا ايران به طور کامل برنامه گذشته خود برای توليد سلاح اتمی را آشکار می کند و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه می دهد که توقف اين برنامه را راستی آزمايی کنند يا خیر.»
گریگوری شولتی

ايران در واکنش به اين گزارش اعلام کرده بود که هرگز برنامه تسليحات هسته ای نداشته است و برنامه هسته ای اين کشور ماهيتی صلح آميز دارد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز سوم مارس، در جلسه ای با شرکت ۳۵ کشور عضو، به بررسی گزارش محمد البرادعی، درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران خواهد پرداخت.


ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری توافق کردند در چارچوب همکاری برای شفاف سازی برنامه هسته ای، تهران به سئوالات باقی مانده آژانس پاسخ دهد


اين در حالی است قرار بود گزارش نهايی آژانس بين المللی انرژی درباره برنامه هسته ای ايران در ماه دسامبر منتشر شود، اما به بنا به در خواست تهران، ارايه اين گزارش تا ماه مارس به تعويق افتاده است و مقام های آژانس تصريح می کنند که ممکن تهيه و تکميل اين گزارش حتی تا پس از نشست حکام در سوم مارس ادامه داشته باشد.


نشست شورای حکام و تلاش کشورهای غربی


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، يک ديپلمات در وين گفت: به نظر می رسد کشورهای غربی احتمالا از نتيجه گزارش نهايی آژانس درباره برنامه هسته ای ایران ناخشنود هستند و به همين دليل رايزنی های خود را برای تصويب قطعنامه ای در شورای حکام آغاز کرده اند.


شورای حکام در سال ۲۰۰۶ با تصویب قطعنامه ای پرونده برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارسال کرد.


به گفته اين ديپلمات هرگونه قطعنامه جديد عليه ايران در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی ممکن است با مخالفت روسيه و چين مواجه شود همان گونه که تاکنون از همراهی کامل برای تصويب سومين قطعنامه تحريم عليه ايران خودداری کرده اند.


سخنان نماينده ايالات متحده در آژانس بين المللی انرژی اتمی يک روز پس از آن عنوان می شود که ديپلمات ها گفتند آمريکا اطلاعات مهمی را در زمينه برنامه اتمی ايران در اختيار آژانس قرار داده است.


طبق این گزارش ها، آمريکا به تازگی اطلاعات حساسی از فعاليت های کليدی هسته ای ايران را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين ديپلمات ها گفته بودند که واشينگتن به آژانس بين المللی انرژی اتمی اين اجازه را داده است تا از اين اسناد برای رويارويی با ايران استفاده کند. طبق اين گزارش، شواهد ارايه شده، جزيياتی را درباره فعاليت های حساس هسته ای ايران در گذشته مشخص می کند.


تصميم دولت آمريکا برای ارايه اسناد طبقه بندی شده خود به آژانس بين المللی انرژی اتمی و ايران می تواند بيانگر افزايش تلاش های آمريکا برای تشديد فشار بر جمهوری اسلامی باشد.


به گزارش اين خبرگزاری و به گفته يک ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی، اين اسناد طی دو هفته گذشته در اختيار آژانس قرار گرفته است و از جمله شامل يک کامپيوتر لپ تاپ است که به صورت قاچاقی از ايران خارج شده است.


اين ديپلمات همچنين گفته است: آمريکا اطلاعاتی درباره «پروژه نمک سبز» را در اختيار آژانس قرار داده است که به گمان آمريکايی ها اين پروژه با بخش های مختلفی از برنامه توليد سلاح اتمی، از جمله غنی سازی اورانيوم، آزمايش مواد منفجره بسيار قوی و ساخت بدنه موشک مرتبط است.


اين اطلاعات همچنين شامل اطلاعاتی در خصوص توانايی ايران در ريخته گری فلز اورانيوم برای استفاده در فرايند ساخت قطعات مربوط به سلاح اتمی است.


کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که به طور پنهانی در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای است. تهران اين اتهام را رد کرده و تاکيد می کند که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.


در حالی که ايران تاکيد دارد که غنی سازی اورانيوم را با هدف تامين سوخت نيروگاه ها برای توليد برق انجام می دهد، روسيه تعهد کرده است که سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی بوشهر، که توسط کارشناسان روسی در حال تکميل است، را به مدت ده سال تامين کند.


XS
SM
MD
LG