لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره تسلیحات شیمیایی سوریه


شورای امنيت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۶ سپتامبر (پنجم مهرماه) قطعنامه ای که دولت سوريه را موظف به از بين بردن تسليحات شيميايی خود می کند، را به اتفاق آراء تصویب کرد.

اين قطعنامه در خصوص از بين بردن سلاح های شيميايی سوريه الزام آور است، اما استفاده از زور طبق ماده هفت منشور شورای امنيت در ان مطرح نشده است.

به گزارش رویترز، ۱۵ عضو شورای امنیت به قطعنامه مورد توافق آمریکا و روسیه در خصوص از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه رای مثبت دادند.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، قطعنامه شورای امنیت را تاریخی خواند و از حکومت بشار اسد خواست که این قطعنامه را به طور کامل و بدون تاخیر اجرا کند.

حمله شيميايی به حومه دمشق در ۲۱ اوت در سال جاری که صدها کشته برجای گذاشت، واکنش های گسترده بين المللی درپی داشت. به دنبال این حمله، باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا تهديد کرد که برای جلوگيری از استفاده دوباره از سلاح شيميايی در سوريه دست به اقدام نظامی خواهد زد.

در نهايت وزيران امور خارجه آمريکا و روسيه بر سر از بين بردن تسليحات شيميايی سوريه توافق کردند.

اين قطعنامه به دنبال توافق آمريکا و روسيه در شورای امنيت به رای گذاشته شد. اين در حالی بود طی دو سال و نيم گذشته مخالفت روسيه و چين با تصويب قطعنامه عليه سوريه باعث شده بود که اين شورا با بن بست مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، از اکتبر سال ۲۰۱۱ تا کنون روسيه و چين مانع تصويب سه قطعنامه عليه سوريه در شورای امنيت شده اند.

اين قطعنامه برای نخستين بار از طرح انتقال قدرت در سوريه که در کنفرانس ژنو در سال ۲۰۱۲ بر سر آن توافق شد، حمايت کرده است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا پيشتر گفته بود که پيش نويس اين قطعنامه می تواند يک پيروزی بزرگ برای جامعه بين المللی باشد.

به گزارش رويترز، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که مسکو به از سرگيری مذاکرات صلح سوريه کمک خواهد کرد.

سرگئی لاوروف گفته بود: مردم همچنان کشته می شوند و شهروندان عادی در رنج و عذاب هستند. تنها راه ممکن برای پايان دادن به اين نا ارامی ها و اشوب و همچنین خروج از بن بست این است که به تلاش های سياسی برای حل بحران سوريه کمک کرد.

روسيه با آمريکا، بريتانيا و فرانسه بر سر پيش نويس پيشنهادی اختلاف نظر داشت. در پيش نويس پيشنهادی استفاده از زور طبق ماده هفت منشور شورای امنيت مطرح شده بود که روسيه با ان مخالف بود.

با اين حال، سامانتا پاور سفير آمريکا، در سازمان ملل متحد، پيشتر اين پيش نويس را «بسيارمهم» دانسته بود.
XS
SM
MD
LG