لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

مخالفت سنای آمریکا با قطعنامه انتقاد از راهبرد جدید درعراق


یک روز پس از تصویب قطعنامه غیرالزام آور علیه راهبرد جدید آمریکا در عراق ، سنای آمریکا با مطرح شدن طرح در سنا مخالفت کرد
یک روز پس از تصویب قطعنامه غیرالزام آور علیه راهبرد جدید آمریکا در عراق ، سنای آمریکا با مطرح شدن طرح در سنا مخالفت کرد

سنای آمريکا روز شنبه هفدهم فوريه با بررسی قطعنامه انتقادی از راهبرد جديد جورج بوش برای اعزام ۲۱ هزار ۵۰۰ نيروی تازه نفس به عراق مخالفت کرد.


برای باردوم طی دوهفته اخیر، سنای آمریکا به بررسی قطعنامه ای غیر الزام آور برضد راهبرد جدید آمریکا در عراق رای مخالف داد. اعضای دمکرات سنای آمریکا امیدواربودند که بتوانند یک روز پس از تصویب قطعنامه «نمادين» در مجلس نمايندگان آمريکا این قطعنامه را در سنا نیز تصویب کنند.


برای باردوم طی دوهفته اخیر، سنای آمریکا به بررسی قطعنامه ای غیر الزام آور برضد راهبرد جدید آمریکا در عراق رای مخالف داد

موافقان اين طرح توانستند ۵۶ رای در مقابل ۳۴ رای را به خود اختصاص دهند، اما طبق قوانين سنا، مطرح کردن يک طرح در صحن سنا نيازمند ۶۰ رای موافق است.


مجلس نمايندگان آمريکا روز جمعه، ۱۶ فوريه در قطعنامه ای غیرالزام آور و «نمادين» از راهبرد جديد جرج بوش، رييس جمهوری برای اعزام ۲۱ هزار نيروی تازه نفس به عراق انتقاد کرده بود.


مجلس نمايندگان آمريکا تاکيد کرده بود که از تصميم رييس جمهوری برای اعزام ۲۱ هزار پانصد نيروی تازه نفس به عراق حمايت نمی کند، اما اين نهاد قانونگذاری به حمايت و محافظت از نيروهای آمريکايی در عراق ادامه می دهد.


پس از يک هفته بحث و گفت وگو، ۲۴۶ ازاعضای مجلس نمایندگان آمریکا در بربر 182 از اين قطعنامه حمايت کردند.


نانسی پلوسی رييس مجلس نمايندگان آمريکا گفته بود که اين قطعنامه پيامی برای تغيير در مسير جنگ در عراق است و به جنگ پايان داده و نيروهای آمريکايی را سالم به خانه باز می گرداند. او افزوده بود اين رای به معنای آن است که آقای بوش از اين پس چک سفيد در اختيار ندارد.


قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا اگرچه فاقد ضمانت اجرايی است، اما اقدامی نمادين در مخالفت با سياست جرج بوش ریيس جمهوری آمريکا در قبال جنگ عراق محسوب می شود.


والتر جونز، نماينده جمهوري خواه مجلس آمريکا که از طرفداران اين قطعنامه، به رويترز گفته بود:«سربازان آمريکايی کار فوق العاده ای را در عراق انجام داده اند، اما نبايد از آنان انتظار داشت نقش پليس را در يک جنگ داخلی ادامه دهند.»


به گزارش خبرگزاری رويترز، دمکرات ها در گام بعدی خود قصد دارند محدوديت هايی را برای استفاده جرج بوش از حدود ۹۳ ميليارد دلار بودجه جديد جنگی اعمال کنند؛ قصدی که البته با مخالفت اقليت جمهوري خواهان مواجه است.


درهمین حال، برخی از اعضای اقليت جمهوري خواه کنگره و برخی دمکرات ها چه در مجلس نمايندگان و چه در مجلس سنا بيم آن دارند که ايجاد محدوديت برای سياست های جورج بوش منجر به وخيم تر شدن اوضاع در عراق شود.


XS
SM
MD
LG