لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

نايب قهرمانی سپاهان در جام باشگاه های آسيا


سپاهان با شکست از نماینده ژاپن به نایب قهرمانی باشگاه های آسیا دست یافت
سپاهان با شکست از نماینده ژاپن به نایب قهرمانی باشگاه های آسیا دست یافت

تيم اوراوا ردز، قهرمان ليگ حرفه ای ژاپن و دارنده جام حذفی این کشور، با پيروزی دو بر صفر بر تيم سپاهان ايران، در مسابقه برگشت پايانی روز چهارشنبه ۱۴ نوامبر، به نخستين قهرمانی خود در ليگ قهرمانان آسيا دست يافت.


اوراوا به تساوی صفر بر صفر در ورزشگاه خانگی سايتاما نياز داشت تا پس از تساوی يک بر يک در مسابقه رفت، به جام قهرمانی دست يابد. اما در حضور ۶۰۰۰۰ تماشاگر پرخروش، در پايان با پيروزی قهرمانی را برای تماشاگرانی رقم زد که در ورزشگاه جای خالی باقی نگذاشته بودند.


در دقيقه ۲۲ يوچيرو ناگايی، مهاجم ژاپنی، گل نخست را زد و در دقيقه ۷۱ يوکی آبه، هافبک اوراوا، که برای تيم ملی ژاپن در دفاع ميانی بازی می کند، گل دوم را به ثمر رساند.


هر دو تيم اوراوا ردز و سپاهان در جست و جوی کسب نخستين عنوان قهرمانی باشگاهی آسيا برای کشورهای خود از هنگام برپايی آن به شکل فعلی اش بودند. از سال ۲۰۰۳ ليگ قهرمانان از يکی شدن جام قهرمانی با جام برندگان جام آسيا به وجود آمد.


تيم اوراوا ردز بازی را با احاطه بر حرکت توپ آغاز کرد. در دقيقه هفتم ضربه آزاد راب پونته از ميانه زمين به مارکوس تاناکا توليو در دهانه دروازه سپاهان رسيد، اما ضربه سر توليو با واکنش سريع و مشت عباس محمدی، دروازه بان سپاهان، توپ را راهی کرنر کرد.


بعد از اين، لحظه گل فرا رسيد که يک پاس بلند از ميانه ميدان با اشتباه مدافع سپاهان در دفع توپ، به ناگايی فرصت داد تا توپ را از آن خود کند و با ضربه ای سنگين، آن را وارد دروازه سپاهان کند.


در دقيقه ۲۷ سپاهان به زدن گل تساوی بخش نزديک شد. در اين لحظه عبدالوهاب، هافبک عراقی تيم سپاهان از ۲۰ متری شليک کرد که توپ با برخورد به يک مدافع ژاپنی تغيير مسير داد.


سپاهان با وجود از دست دادن جام ليگ قهرمانان آسيا، بنا بر مقررات ويژه امسال فيفا برای جام قهرمانان کنفدرسيون ها، که همه ساله در ژاپن انجام می شود، به عنوان تيم دوم قاره کهن، در اين جام حضور خواهد داشت. اين جام از هفتم دسامبر آينده با حضور قهرمانان کنفدراسيون ها آغاز می شود

چهار دقيقه پيش از پايان نيمه نخست، در پی يک ضربه قوسی غافلگير کننده ازراه دور توسط واشينگتن برزيلی به پشت سر محمدی طرفداران سرخپوش اوراوا ردز برای گل دوم نيم خيز شدند ولی توپ در پشت ديرک افقی دروازه فرود آمد.


محمود کريمی، برگ برنده سپاهان در خط حمله، با وجود مصدوميت از ناحيه ماهيچه پا، از دقيقه سی ام به جای عماد رضا، مهاجم مصدوم عراقی به زمين آمد و درست پيش از پايان نيمه يک پاس عمقی را در مقابل دروازه تيم ژاپنی نتوانست مهار کند.


در نيمه دوم شکل تهاجمی دو تيم سپاهان و اوراوا به زيبايی و سرعت بازی افزود و تا دقيقه ۶۰ هر دو تيم همه کار کردند جز گلزنی در همهمه مقابل دروازه يکديگر.


اما در دقيقه ۷۱ تيم ميزبان وقتی دو بر صفر پيش افتاد که آبه، مرد کارساز تيم اوراوا، در برگشت توپ شليک شده توسط ناگايی، با يک ضربه سر توپ را به گوشه بالای دروازه سپاهان زد.


در دقيقه ۷۸ کريمی يک پاس عمقی را به تنهای از آن خود کرد و آن را با عبور از تسوزوکی به تور دروازه اوراوا رساند، اما داور کنار به نشانه آفسايد پرچم زد.


محرم نويد کيا، هافبک پيشين بوندسليگا، و بهترين بازيکن سپاهان با بازوبند کاپيتانی، در دقيقه ۸۳ شليکی از پشت محوطه جريمه حريف داشت که از کنار دروازه عبور کرد.


اوراوا که برای نخستين بار در ليگ قهرمانان آسيا بازی می کرد، در راه قهرمانی هيچ باختی نداشت و در مسير آن پنج پيروزی و هفت تساوی به ثبت رساند. اين تيم در مرحله يکچهارم پايانی با مجموع چهار بر يک جئونبوک هيوندای موتورز، تيم مدافع عنوان قهرمانی از کره جنوبی را شکست داد.


سپاهان، که در مرحله نخست گروهی جام در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ حذف شده بود، با پنج پيروزی، پنج تساوی و دو شکست به مقام نايب قهرمانی باشگاههای آسيا رسيد.


جوبيلو ايتاوا آخرين تيم ژاپنی بود که در سال ۱۹۹۹ به مقام قهرمانی جام باشگاه های آسيا دست يافت، در حالی که ايران از ۱۹۹۳ که توسط پاس قهرمان آسيا شد، تاکنون به قهرمانی نرسيده است.


سپاهان در جام باشگاههای جهان


سپاهان با وجود از دست دادن جام ليگ قهرمانان آسيا، بنا بر مقررات ويژه امسال فيفا برای جام قهرمانان کنفدرسيون ها، که همه ساله در ژاپن انجام می شود، به عنوان تيم دوم قاره کهن، در اين جام حضور خواهد داشت. اين جام از هفتم دسامبر آينده با حضور قهرمانان کنفدراسيون ها آغاز می شود.


تا سال پيش تنها قهرمان آسيا در جام باشگاه های جهان حضور داشت. اما به دليل آن که سال پيش اين رقابت ها در توکيو بدون حضور نماينده ای از ژاپن انجام شد، با استقبال تماشاگران رو به رو نبود.


از اين رو فدراسيون بين المللی فوتبال، فيفا، در برنامه ريزی جديد خود برای سال ۲۰۰۷ تصميم گرفت در صورتی که قهرمان باشگاه های آسيا تيمی غير از کشور ژاپن بود، تيم قهرمان اين کشور هم به عنوان «سهم ميزبان» خود به خود به جام قهرمانان باشگاههای شش کنفدراسيون فوتبال قاره ها اضافه شود.


از اين رو تيم اورادا ردز ژاپن به عنوان تيم قهرمان آسيا و سپاهان در برنامه ريزی به جای «سهم ميزبان» بازی خواهند کرد.


به طور کلی بنا بر بند وضع شده توسط فيفا « اگر يک تيم ژاپنی برنده ليگ قهرمانان ای اف سی شود، يک تيم غير ژاپنی در بالاترين رده بعد از تيم ژاپنی در ليگ قهرمانان آسيا، جايگزين سهم کشور ميزبان می شود.»


از آفريقا ستاره ستاره ساحل از تونس، از اروپا آ. س. ميلان از ايتاليا، از آمريکای شمالی، مرکزی و دريای کاراييب تيم پاچوکا از مکزيک، از اقيانوسيه تيم ويتاکر يونايتد از نيوزيلند و از آمريکای جنوبی تيم بوکاجونيورز از آرژانتين، تيم های حاضر در ژاپن هستند که از روز هفتم دسامبر بر سر مقام قهرمانی باشگاه های جهان مسابقه خواهند داد.


XS
SM
MD
LG