لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

حضور آمريکا و ایران در کنفرانس شانگهای درباره افغانستان


سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا می گويد: يک ديپلمات بلندپايه آمريکايی برای حضور در نشست «سازمان همکاری شانگهای» درباره افغانستان به مسکو سفر می کند ولی این مقام برنامه ای برای ديدار با هيئت ايرانی ندارد.

ايران به طور معمول به عنوان ناظر در نشست های «سازمان همکاری شانگهای» شرکت می کند. سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۹۹۶ تاسيس شده و امکانی برای همکاری مشترک روسيه و چين برای مقابله با نفوذ کشورهای غربی در آسيا تلقی می شود.

رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه گفت:پاتريک مون، يک مقام بلندپايه وزارت امور خارجه، در نشست سازمان همکاری شانگهای در ۲۷ مارس در مسکو شرکت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا تاکيد کرد: حضور پاتريک مون در اين نشست اهميت دارد چرا که اين کنفرانس درباره افغانستان است و اين که چگون جامعه بين المللی می تواند شرايط در اين کشور را بهبود ببخشد.

رابرت وود همچنين گفت: به رغم آنکه آمريکا عضو سازمان همکاری شانگهای نيست اما به اين کنفرانس دعوت شده است، که واشينگتن از اين اقدام استقبال می کند.

رابرت وود در پاسخ به اين پرسش که آيا برنامه ای برای ملاقات با هيئت ايرانی حاضر در اين نشست وجود دارد، گفت: «هيچ برنامه ای برای ملاقات با ايرانی ها در اين نشست وجود ندارد.»

روسيه، چين، تاجيکستان، قزاقستان، قرقيزستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاری های شانگهای هستند. ولی کشورهای ایران، هند، مغولستان و پاکستان به عنوان ناظر در آن شرکت دارند.

این کنفرانس در برخی دوره ها برای نشست های خود از سایر کشورها به عنوان میهمان دعوت می کند.

کنفرانس شانگهای چهار روز قبل از کنفرانس بین المللی افغانستان در لاهه برگزار می شود و انتظار می رود که در نشست لاهه نیز وزیران امور خارجه آمریکا و ایران حضور داشته باشند.

قرار است كه وزير امور خارجه آمريكا در نشست لاهه جزئيات سياست هاى اين كشور در قبال افغانستان و پاكستان را اعلام كند.

XS
SM
MD
LG