لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

ادامه تجمع اعتراضی دانشجويان در دانشگاه شيراز


گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز دراعتراض به مشکلات صنفی – رفاهی، به سياست های فرهنگی اتخاذ شده توسط رييس دانشگاه شيراز تجمع کرده اند.
گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز دراعتراض به مشکلات صنفی – رفاهی، به سياست های فرهنگی اتخاذ شده توسط رييس دانشگاه شيراز تجمع کرده اند.

گروهی از دانشجويان دانشگاه شيراز، روز سه شنبه هفتم اسفند، تجمع و تحصن آرام خود را که از روز يکشنبه آغاز شده است، ادامه دادند.


دانشجويان که روز سه شنبه، شمار آنها به گفته فعالان دانشجويی، به حدود يک هزار تن می رسد، با اعتراض به مشکلات صنفی – رفاهی، به سياست های فرهنگی اتخاذ شده توسط رييس دانشگاه شيراز معترضند.


اين فعالان می گويند که دانشجويان در اين مدت در صحن اصلی و ساختمان مديريت دانشگاه شيراز متحصن شده اند.


محمد مهدی احمدی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه شيراز و علوم پزشکی، در مورد اين اعتراض دانشجويی به راديو فردا گفت:«ازمدتی قبل، در راستای فشارهايی که دکتر صادقی، رييس دانشگاه شيراز، که وابسته به مراکز قدرت است و در حال حاضر، رياست هيات نظارت بر انتخابات استان فارس را بر عهده دارد، ۱۰۸ نفر از نامزدهای شورای صنفی اين دانشگاه را حذف کرد. اقدام ديگر او در زمينه خوابگاه ها بود که دستور داد گروهی از دانشجويان ورودی های پايين تر از خوابگاه ها اخراج شوند و بسياری از خوابگاه های متاهلی تخليه شوند.»


وی همچنين به برخورد رياست دانشگاه با بسياری از نشريات دانشجويی و فعالان دانشجويی، به خاطر تجمعات قبلی، اشاره کرد که «تمامی اينها جرقه ای برای آغاز اعتراضات دانشجويی بودند.»


در اين ميان، دانشجويان در تجمع و تحصن آرام سه روزه خود ضمن بيان اعتراض به مشکلات صنفی – رفاهی، پلاکاردهايی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «اينجا پادگان يست» ، پرونده هسته ای را می بندند، پرونده دانشجويان را نمی بندند»، «اينجا آزادترين کشور دنياست؟» و «زنده باد آزادی».


همزمان با تجمع و تحصن دانشجويان در دانشگاه شيراز، گزارش فعالان دانشجويی از تجمعات دانشجويی ديگر در شاهرود و دانشگاه تربيت معلم دراعتراض به مشکلات صنفی – رفاهی حکايت دارند.


برخی تحليلگران در مورد ريشه اعتراضات سراسری دانشجويی، ضمن اشاره به اينکه از دو سال گذشته، انسداد فرهنگی شديدتری در دانشگاه ها حاکم شده است، می گويند: مشکلات صنفی – رفاهی در اين رابطه، به مثابه يک جرقه عمل می کنند و باعث می شوند که دانشجويان بر سر مسايل مربوط به نشريات خود، مشکلات صنفی – رفاهی و يا خوابگاهی شان به اعتراض برخيزند.


  • «ازمدتی قبل، در راستای فشارهايی که دکتر صادقی، رييس دانشگاه شيراز، که وابسته به مراکز قدرت است و در حال حاضر، رياست هيات نظارت بر انتخابات استان فارس را بر عهده دارد، ۱۰۸ نفر از نامزدهای شورای صنفی اين دانشگاه را حذف کرد. اقدام ديگر او در زمينه خوابگاه ها بود که دستور داد گروهی از دانشجويان ورودی های پايين تر از خوابگاه ها اخراج شوند و بسياری از خوابگاه های متاهلی تخليه شوند.»
محمد مهدی احمدی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه شيراز و علوم پزشکی

آقای احمدی با تاييد اين موضوع گفت:«فضايی که دولت نهم در دانشگاه ها بوجود آورده است، فضای اعتراضی ای است که امکان دارد با هر مسئله کوچکی، جرقه ای باشد که اعتراضات بزرگ را به همراه داشته باشد.»


دراين حال، به گفته فعالان دانشجويی، اساتيد و کارکنان دانشگاه شيراز با صدور بيانيه ای، از حرمت و خواسته های دانشجويان اين دانشگاه حمايت کرده اند.


متشنج کردن اوضاع در آستانه انتخابات؟


خبرگزاری دولتی ايرنا روز سه شنبه، هفتم اسفند، بدون اشاره به شمار دانشجويان معترض، به نقل از مسئولان دانشگاه شيراز، نوشت: «برخی افراد با مقاصد سياسی و غير صنفی در ميان دانشجويان حضور يافته اند و سعی دارند اوضاع را متشنج کنند.»


محمد حسن کارپرور، معاون دانشجويی دانشگاه شيراز، با انتقاد از تجمعی که در اين دانشگاه برگزار شده است، شمار دانشجويان متحصن و تجمع کننده را بين ۷۰ تا ۸۰ نفر ذکر کرد.


محمد هادی صادقی، رييس دانشگاه شيراز، نيز درباره رويدادهای سه روز اخير در اين دانشگاه گفت: «برخی ‌اعضای سابق شورای صنفی تلاش داشتند به‌گونه‌ای درانتخابات اين شورا عمل‌کنند که دوباره سرجايشان بمانند، اما دانشجويان به آنان رای ندادند. »


وی افزود: «انتخابات برگزارشد و اعضای شورای صنفی نيز مشخص شدند، اما برخی فکر می‌کردند مديريت در شورای صنفی مادام العمری است و هم اکنون دنبال بهانه هستند.»


صادقی گفت: «تعداد گروهی که در انتخابات از سوی دانشجويان مورد اقبال واقع نشده‌اند، زياد نيست، اما بعضا با انگيزه‌های سياسی به دنبال‌تنش آفرينی در آستانه انتخابات مجلس هستند.»


تجمع ارديبهشت ماه دانشجويان در دانشگاه شيراز


تجمع اعتراضی دانشجويی اخير در دانشگاه شيراز، نخستين تجمع دانشجويی در اين مرکز عالی تحصيلی نيست. در ارديبهشت ماه سال جاری نيز تجمعی اعتراضی در دانشگاه شيراز برگزار شد که به گفته فعالان دانشجويی، بيش از ۲۵۰۰ دانشجو در آن شرکت کرده بودند.


تجمع مزبور پس از آن برگزار شد که مديريت دانشگاه شيراز ا اقدام به اعمال محدوديت در پوشش دانشجويان پسر و همچنين منع ورود و خروج دانشجويان از خوابگاه، از ساعت ۲۳ تا پنج صبح کرد.


امکان ورود ناگهانی و سرزده نگهبانان با اتاق های دانشجويان و محدود شدن فعاليت های فرهنگی، صنفی، اجتماعی و سياسی به همراه وضعيت نابسامان سلف سرويس و سرويس حمل و نقل و ... نارضايتی دانشجويان را برانگيخته بود.


در پی تجمع دانشجويان در آ« هنگام، فرماندار و رييس دانشگاه شيراز به آنان قول دادند که مشکلات بوجود آمده برطرف خواهند شد.


اما پس از گذشت ۱۰ ماه، دانشجويان می گيند که اين وعده ها محقق نشده اند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG