لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

روسيه: نشست۱+۵ درباره ايران به زودی برگزار می شود


بخشی از تاسیسات نیروگاه هسته ای بوشهر.
بخشی از تاسیسات نیروگاه هسته ای بوشهر.
آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه روز پنجشنبه گفته است: نشست مديران بخش سياسی وزارت خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ به زودی برگزار خواهد شد.

آندره نسترنکوه که دريک نشست خبری صحبت می کرد، افزود: مسکو منتظر تصمیم نهایی درباره زمان و مکان اين ديدار است.

در حالی که سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه می گويد منتظر مشخص شدن محل و مکان اين نشست است، برخی منابع خبری روز پنجشنبه اعلام کرده بودند که اين نشست روز چهارشنبه هفته آينده برگزار خواهد شد.

روسيه، بريتانيا، آمريکا، چين و فرانسه همراه با آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، می کوشند تا در مذاکرات خود به راه حلی برای مناقشه هسته ای ايران دست يابند.

اين کشورها علاوه بر تلاش برای تشديد تحريم ها عليه ايران همزمان کوشيده اند تا با ارائه مشوق هايی به جمهوری اسلامی، تهران را به توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی ترغيب کنند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تاکنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ايران با سر پيچی از اين در خواست برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.

مديران بخش سياسی وزارت خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ در آخرين نشست خود که در ۱۶ بهمن ماه در ويسبادن آلمان برگزار شد، از ابراز آمادگی باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا برای گفت وگو با ايران استقبال کرده بودند.

با روی کار آمدن دولت باراک اوباما و پيام نوروزی وی به مردم و رهبران ايران برای آغاز نو در روابط تهران و واشينگتن، زمينه هايی برای کاهش تنش بر سر برنامه هسته ای اين کشور به وجود امده است.

در همين زمينه، ديويد ميليبند، وزير خارجه بريتانيا، روز سه شنبه گفته بود که قدرت های بزرگ جهان نبايد برای اعمال تحريم های تازه علیه ايران در زمانی که تهران فرصت خوبی برای حرکت به سوی عادی کردن روابط با واشينگتن دارد، عجله کنند.

وی به پارلمان بريتانيا گفته بود: پيشنهاد آمريکا «بهترين شانسی است که ايران تا کنون داشته است تا روابط خود را با همه جهان و بالاتر از همه با آمريکا عادی کند.»

کشورهای غربی نگرانند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد سوخت مورد نياز برای نيروگاه اتمی اش، در صدد دستيابی به فناوری لازم برای ساخت بمب اتمی باشد.

ايران در مقابل می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و برای توليد انرژی است و تهران به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.
XS
SM
MD
LG