لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

روسيه: نشست ۱+۵ درباره ايران چهارشنبه در آلمان برگزار می شود


یک مقام وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه اعلام کرد نشست نمايندگان سياسی شش کشور عضو گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای ايران روز چهارشنبه دوم سپتامبر برگزار می شود.

سرگئی ریباکوف، معاون وزير امورخارجه در اين زمينه به خبرنگاران گفته است: اين نشست در شهر فرانکفورت در آلمان برگزار می شود.

در حالی آقای ریباکوف از دیدار نمایندگان سیاسی شش قدرت جهانی در فرانکفورت خبر داده که وزرات امور خارجه آلمان برگزاری اين نشست را تاييد نکرده است.

فرانسه، آمريکا، بريتانيا، روسيه، و چين به همراه آلمان، کشورهای موسم به گروه ۱+۵ طی سال های اخير کوشيده اند با پيشنهاد مشوق های اقتصادی و همزمان اعمال تحريم های اقتصادی ايران را ترغيب کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

ايران در واکنش، با رد اين در خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

در همين زمينه، پيشتر باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، تا ماه سپتامبر به ايران فرصت داده بود که به پيشنهاد گروه ۱+۵ برای مذاکره درباره برنامه هسته ای اين کشور ، پاسخ دهد.

آقای اوباما به هشدار داده بود در صورت خودداری از پاسخ به اين پيشنهاد، فشارهای بين المللی افزایش یافته و تحريم های تازه ای عليه اين کشور اتخاذ خواهد شد.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی است ايران اين اتهام را رد می کند.

اين در حالی است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز گذشته گفته بود: در صورتی که ايران تا ماه سپتامبر تمايل خود را برای مذاکره بر سر برنامه اتمی اش نشان ندهد با تحريم های تازه روبه رو خواهد شد.

خانم مرکل همچنين گفته بود: اقدام های بيشتری را مد نظر قرار خواهيم داد و اين اقدام ها می تواند شامل تحريم در بخش های انرژی و مالی باشد.

در همين زمينه روز چهارشنبه نيکولا سارکوزی، رييس جمهور فرانسه، نسبت به اظهارات رهبران ايران خصوص صلح اميز بودن ماهيت برنامه هسته ای این کشور ابراز ترديد کرده و درباره احتمال وضع تحريم های شديد تر هشدار به ایران داده بود.

از سوی دیگر، ،حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ايران، در روز دوشنبه بر ادامه همکاری ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی تاکيد کرد و گفته بود صدور مجوز برای بازديد بازرسان آژانس از نيروگاه آب سنگين اراک نشان دهنده تمايل ايران برای ادامه همکاری است.

اين در حالی است که ديپلمات های غربی با ديده ترديد به اين رويکرد ايران نگريسته و می گويند: اقدامات تازه ايران برای تاثير گذاشتن بر گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در اين باره است.

به گفته مقامات ايران قرار است اين گزارش روز جمعه منتشر شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز ديپلمات‌های غربی با ديدی حاکی از سوء‌ظن به گزارش جديد آژانس که به گفته آنها احتمالا جمعه منتشر می‌شود نگاه می‌کنند.

يکی از اين ديپلمات‌ها غربی به رويترز گفته است:«اين حرکت چيزی نيست جز يک اقدام نفع‌طلبانه، برای آنکه در پيشگاه افکارعمومی اين گونه جلوه داده شود که ايران مايل به همکاری است».

وی در ادامه اظهار داشت که «اغلب در مورد اين گونه اقدام‌ها سوء‌برداشت صورت می‌گيرد و اين اقدام که جنبه تکنيکی دارد به عنوان يک علامت سياسی تلقی می‌شود. اگر ايران به راستی به دنبال دادن يک علامت سياسی است می‌تواند غنی‌سازی را به حال تعليق درآورد يا دست‌کم پيشنهاد پنج به‌علاوه يک را برای مذاکره بپذيرد».

انتظار می‌رود که چهار کشور غربی آمريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان در نشست فرانکفورت از روسيه و چين بخواهند که در تدوين قطعنامه چهارم تحريمی شورای امنيت سازمان ملل که هدف احتمالی آن هدف گرفتن فرآورده‌های پالايشی نفتی است، شرکت کنند.
XS
SM
MD
LG