لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

آمريکا: ايران هنوز به پيشنهاد گروه ۱+۵ برای مذاکره پاسخ نداده است


فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه گفت: ایران هنوز به پیشنهاد کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ،برای برگزاری دور تازه مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ در ماه آينده ميلادی،پاسخ نداده است.

کاترين اشتون که در مذاکرات هسته ای با ايران نمايندگی گروه ۱+۵ را برعهده دارد، پيشتر طی نامه ای به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ایران، پيشنهاد کرده بود که مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی طی روزهای ۱۵ تا ۱۷ نوامبر در وین برگزار شود.

مقامات جمهوری اسلامی از جمله منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، و سعيد جليلی از برگزاری اين مذاکرات استقبال کرده اند، اما تاکنون به پيشنهاد کاترين اشتون به صورت رسمی پاسخ نداده اند.

درهمين زمينه، فيليپ کراولی روز چهارشنبه در خصوص از سرگيری مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی گفت:«نخستين موضوعی که در انتظار آن هستيم، پاسخ ايران است.»

فيليپ کراولی می گويد، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵، در صورت «جدی بودن ايران» برای مذاکره، آماده اند در خصوص مبادله سوخت هسته ای با جمهوری اسلامی گفت گو کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا همچنين گفت:«ايران همزمان بايد نشان دهد که به تعهدات خود عمل می کند و برنامه هسته ايش برای مقاصد صلح آميز است .»

در صورتی که ايران پيشنهاد کاترين اشتون برای مذاکره در ماه نوامبر را بپذيرد اين گفت وگوها نخستين دور مذاکرات پس از گفت گوهای هسته ای در ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ در ژنو خواهد بود.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در اکتبر سال گذشته به ايران طرحی را پيشنهاد کرد که بر اساس آن تهران ۷۵ درصد از اورانيوم با غنای ۳.۵ درصد خود را به روسيه ارسال می کند و اين سوخت پس از فرآوری به فرانسه ارسال خواهد شد تا پس از تبديل به ميله های سوخت برای مصرف در راکتور تحقيقاتی تهران، به ايران فرستاده شود.

کشورهای آمريکا، فرانسه و روسيه از اين طرح استقبال کردند ولی مقام های تهران بارها پاسخ به اين پيشنهاد را به تاخير انداختند و در نهايت اعلام کردند که مبادله سوخت تنها بايد در خاک ايران انجام شود.

اما ایران در آستانه تصويب چهارمين قطعنامه شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی، در توافقی با ترکيه و برزيل پذيرفت که سوخت هسته ای در ترکيه مبادله شود.

اين بار کشور های غربی توافق ايران با ترکيه و برزيل را کافی ندانستند و شورای امنیت سازمان ملل دور تازه تحريم عليه ايران را در خردادماه تصويب کرد.

با اين حال فيليپ کراولی روز چهارشنبه تاکيد کرد بحث بر سر پيشنهاد مبادله سوخت هسته ای نمی تواند جايگزين مساله «نگرانی ها ی موجود در خصوص ماهيت برنامه هسته ای ايران شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا خواستار« گفت وگوی جدی و پايدار» با ايران شد تا اين کشور بتواند «جامعه بين المللی را از طريق اجرای تعهدات بين المللی اش اقناع کند»

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور در راستای توليد انرژی است
XS
SM
MD
LG