لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

در خواست ۱+۵ از ایران برای مذاکرات اتمی طی هفته های آینده


نمایی از تاسیسات هسته ای نطنز
نمایی از تاسیسات هسته ای نطنز
يک مقام وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه به نمايندگی از گروه ۱+۵ از ايران خواست که پيش از آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل با مذاکرات بر سر برنامه هسته ای خود موافقت کند.

بيانيه فولکر استانزل، معاون سياسی وزارت امور خارجه آلمان، که پس از ديدار نمايندگان فرانسه، آمريکا، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان در فرانکفورت صادر شد، پاسخی به اظهارات تازه سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، درباره آمادگی تهران برای مذاکره با این کشورها ارزيابی شده است.

سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز سه شنبه اعلام کرده بود که ايران بسته پيشنهادی جديدی برای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای‌ خود آماده کرده است و آمادگی دارد تا در مورد آن با غرب وارد مذاکره شود.

فولکر استانزل گفته است: «با توجه به اظهارات دکتر جليلی در هفته جاری مبنی بر آمادگی ايران برای از سر گيری مذاکره، انتظار دارم ايران با پيشنهاد مذاکره که در ماه آوريل ارائه شد، تا قبل از نشست مجمع عمومی موافقت کند.»

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز های ۲۳ تا ۲۵ سپتامبر در نيويورک برگرزار خواهد شد.

فولکر استانزل همچنين تصريح کرده است: «ايران بايد به اضطرار نياز به اعتماد سازی درباره ماهیت برنامه هسته ای خود از طريق همکاری کامل با جامعه جهانی آگاه باشد.»

يک ديپلمات اروپايی در همين زمينه به خبرگزاری «رويترز»، گفته است قدرت های جهانی مايل به گفت وگو با ايران هستند.

در همين زمينه يک مقام اروپايی تاکيد کرده است که شش کشور خواهان برگزاری اين گفت وگو ها طی دو هفته آينده هستند.

پيشتر باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، تا ماه سپتامبر به ايران فرصت داده بود که به پيشنهاد گروه ۱+۵ برای مذاکره درباره برنامه هسته ای اين کشور، پاسخ دهد.

آقای اوباما هشدار داده بود در صورت خودداری ايران از پاسخ به اين پيشنهاد، فشارهای بين المللی افزايش يافته و تحريم های تازه ای عليه اين کشور اتخاذ خواهد شد.

کشورهای غربی، ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند.

در همين حال، محمد البرادعی، که دوران رياست وی بر آژانس بين المللی انرژی اتمی رو به اتمام است، روز گذشته گفته بود: شواهدی برای تاييد دستيابی ايران به سلاح اتمی در آينده نزديک وجود ندارد.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در آخرين گزارش خود درباره برنامه هسته ای ايران اعلام کرده است: به رغم اين که ايران به ميزان کمی، توليد سوخت هسته ای خود را کاهش داده است، ولی اين کشور به سوالات موجود درباره «ابعاد احتمالی نطامی» اين برنامه پاسخ نداده است.

در اين گزارش آمده است: ايران در خواست ها برای بازرسی موثر و نظارت بر تاسيسات نطنز را برآورده کرده است
XS
SM
MD
LG