لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

نشست ۱+۵ برای بررسی قطعنامه سوم تحريم ايران


ایران تاکنون از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.
ایران تاکنون از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.

در حالی که صدراعظم آلمان بر ادامه فشار بر ايران تاکيد کرده است ديپلمات ها می گويند به زودی نشست وزرای خارجه گروه ۱+۵ بر سر مسئله هسته ای ايران در برلين تشکيل می شود.


به گفت ديپلمات های غربی در نشست وزيران خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵، کشورهای: بريتانيا، فرانسه، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان، در برلين برای نزديکتر کردن ديدگاه های خود درباره قطعنامه سوم تحريم ايران گفت وگو و مذاکره خواهند کرد».


در همین زمینه، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، گفت:«ما در حال تلاش برای تشکيل جلسه گروه ۱+۵ در سطح وزيران هستيم و اميدورام به زودی زود زمان آن را اعلام کنيم».


آقای مک کورمک با اشاره به احتمال ميزبانی آلمان ها، گفت:«در چنين جلسه ای درباره عناصر قطعنامه سوم شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران، به دليل سرپيچی از خواست اين شورا در تعليق غنی سازی اورانيوم، بحث و گفت وگو خواهد شد.»


کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که ماهيت برنامه هسته ای اين کشورنظامی است و این کشور در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای است و به همين دليل خواستار توقف فعاليت های غنی سازی اورانيوم هستند.


ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، تاکنون از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


در همين حال، سخنگوی وزارت امورخارجه امريکا روزسه شنبه گفت:«در نشست آتی وزيران امور خارجه کشورهای گروه ۱+۵، درباره استراتژی اين کشورها پس از صدور قطعنامه جديد عليه ايران بحث و گفت وگو خواهد شد. اگر نشست برگزار شود، اين برنامه نشست آتی وزيران خارجه خواهد بود».


به گزارش خبرگزاری آسوسيتد پرس، ناطران با توجه به اختلافات موجود ميان اعضای گروه ۱+۵، نسبت به دستيابی به توافقی در اين نسشت ابراز ترديد کرده اند.


يک ديپلمات ارشد در سازمان ملل متحد در اين زمينه گفته است: وجود اختلاف نظر، شورای امنيت را به اردوهای شرق و غرب تقسيم کرده است و چالش فعلی يافتن زبانی است که هم برای مخالفان و هم برای موافقان تحريم ها علیه ایران رضايتبخش باشد.


این گزار ش می افزاید: موضع روسيه و چين با در قبال تشديد تحريم ها عليه ايران پس از انتشارگزارش برآورد اطلاعاتی سخت ترشده است و از آن هنگام، مسکو و پکن هردو مجددا بر مذاکره با تهران به جای توسل به مجازات های سخت تر سازمان ملل متحد تاکيد کرده اند.


آلمان بر ادامه فشار بر ايران تاکيد کرد


همزمان با اين تحولات، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، تاکيد کرد : گزارش منابع اطلاعاتی آمريکا در خصوص «توقف برنامه تسليحاتی هسته ای ايران»، تغييری در«موضع» اين کشورش در قبال ايران ايجاد نکرده است.


  • «آلمان به استراتژی خود در قبال ايران ادامه داده و با ارايه مشوق ها از اين کشور می خواهد تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و از سوی ديگر انتظار دارد ايران از خواست جهانی پيروی کند».
آنگلا مرکل

خانم مرکل افزود:«بسيار زود است بگويم تهديدی وجود ندارد».


گزارش منابع اطلاعاتی آمريکا، که در ماه دسامبر منتشر شد، تصريح کرده بود که ايران تا سال ۲۰۰۳ برنامه تسليحات هسته ای داشته است، اما اين کشور به طور موقت اين برنامه را در چهارسال پيش متوقف کرده است و تاکنون اين برنامه را از سر نگرفته است.


صدراعظم آلمان تصريح کرد: گزارش ماه گذشته منابع اطلاعاتی آمريکا، «هيچ نشانه ای» مبنی بر رفع خطر ارايه نکرده و «نگفته است که فعاليت های هسته ای ايران برای توليد انرژی است و نمی توانیم چنین نتیجه گیری کنیم که همه چيز درست است».


در همين حال خانم مرکل پذيرفت که انتشار اين گزارش باعث شده است تا«مذاکرات برای تصويب قطعنامه جديد تحريم، تسريع نشده و روند گفت وگو ها را کند کرده است».


صدراعظم آلمان، همچنين، گفت:«آلمان به استراتژی خود در قبال ايران ادامه داده و با ارايه مشوق ها از اين کشور می خواهد تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند» و از سوی ديگر «انتظار دارد ايران از خواست جهانی پيروی کند».


در خواست برای بازگشت پرونده به آژانس


همزمان با اظهارات خانم مرکل، روپرشت پولنس، رييس کميسيون سياست خارجی مجلس آلمان که در راس هياتی در تهران بسر می‌برد، در ديدار با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، گفت:«همکاری بيشتر ايران با آژانس و پاسخ به سوالات آن می‌تواند در تقويت روند فعلی گفتمان ايران و آژانس آثار خوبی به همراه داشته باشد».


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، آقای متکی در این دیدار گفت:«ايران در مسئله هسته‌ ای خود با شفافيت رفتار کرده و متعهد به همکاری همه جانبه با آژانس بوده است».


آقای متکی افزود:«پرونده هسته‌ ای ايران در شورای امنيت بيهوده باقی مانده است. شورا بايد شجاعت به خرج داده و پرونده را به آژانس برگرداند».


محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی اتمی، هفته گذشته با سفر به تهران و در ديدار با مقام های بلند پايه جمهوری اسلامی خواستار تسريع همکاری ايران با آژانس برای پاسخگويی روشن و بدون ابهام به پرسش های موجود درباره برنامه هسته ای اين کشور شده بود.


آقای البرادعی در ديدار با علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با تاکيد بر اينکه «مذاکره تنها راه حل موضوع هسته‌ای ايران» است، گفته بود:«در ماه‌های اخير همکاری‌های خوبی ميان ايران و آژانس به منظور شفاف‌سازی وجود داشته است».


چهل روز ديگر
در همین حال، يکی مقام بلندپايه وزارت خارجه ايران گفت:« سه موضوع باقيمانده بين ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تا ‪۴۰‬ روز ديگر بطور نهايی حل خواهد شد».


علی باقری، سرپرست معاونت اروپا و آمريکای وزارت خارجه ايران، افزود:« از شش موضوعی که قرار بود بين ايران و آژانس حل شود، تاکنون سه موضوع بطور نهايی حل شده است».


اين مقام وزارت خارجه ايران با اشاره تحولات تازه در پرونده هسته ای ايران گفت:«گزارش مثبت محمد البرادعی در خصوص همکاری ايران با آژانس، گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمريکا مبنی بر غير نطامی بودن فعاليت‌های هسته‌ای ايران، ارسال سوخت اتمی از سوی روسيه به ايران و سفر اخير البرادعی به تهران که طی آن مباحث خوبی مطرح شد، در مجموع شرايط بسيار مساعدی را برای حل نهايی پرونده ايران فراهم آورده است».


به گفته آقای باقری « چهارعامل مذکور نشانگر اين است که ارسال پرونده ايران به شورای امنيت مبنای حقوقی نداشته و اگر ابهامی نيز در اين‌باره بوده اکنون مرتفع شده است».


XS
SM
MD
LG