لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

حزب مخالف دولت در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی پیروز شد


لی ميونگ باک به همراه همسرش در جشن پیروزی در انتخابات روز چهارشنبه.
لی ميونگ باک به همراه همسرش در جشن پیروزی در انتخابات روز چهارشنبه.

لی ميونگ باک، معروف به «بولدوزر»، از حزب محافظه کار و شهردار سابق سئول برنده انتخابات رياست جمهوری در کره جنوبی شد.


لی ميونگ باک، که در روز انتخابات ۶۶ ساله شد، به يک دهه حکمرانی «ليبرال ها» بر کره جنوبی خاتمه داد. آقای لی وعده داده است که برنامه هايی را برای رونق اقتصادی به اجرا خواهد گذاشت و در ارتباط با مسائل مربوط به کره شمالی، ديپلماسی قاطعانه تری اتخاذ خواهد کرد.


با پيروزی لی ميونگ باک از «حزب بزرگ ملی» در انتخابات روز چهارشنبه، به نظر می رسد اين کشور روابط خود با آمريکا مستحکمتر کرده و با ديده انتقادی به روابط با کره شمالی بنگرد.


در همين زمينه، تام کيسی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، روز چهارشنبه با استقبال از نتيجه انتخابات کره جنوبی، بر ضرورت «همکاری» اين کشور در «گفت وگو های بين المللی درباره برنامه هسته ای کره شمالی» تاکيد کرد.


کميسيون ملی انتخابات کره جنوبی اعلام کرد در حالی که ۹۹ در صد آرا شمرده شده است، آقای لی ۷/۴۸ درصد آرا را کسب کرده است و چونگ دانگ يونگ از حزب ليبرال ۲/۲۹ در صد آرا را به خود اختصاص داده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای لی توانسته است با با بيشترين اختلاف، طی همه انتخابات رياست جمهوری که تاکنون در کره جنوبی برگزار شده، بر رقبای خود غلبه کند.


به نظر می رسد در اين انتخابات، مردم که به شدت خواهان تغيير بودند، به بحث های مطرح درباره سوابق مالی آقای لی توجه نکرده و به وی رای داده اند.


يک روز پيش از انتخابات، پارلمان کره جنوبی تحقيق درباره سوابق لی ميونگ باک را تصويب کرد و آقای لی در همین زمینه تصريح کرده است که چنانچه اين کميسيون به هرگونه تخلفی در سابقه اش دست يابد، او بدون درنگ استعفا خواهد کرد.


روزنامه مايلی در واکنش به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی نوشته است:«مردم اقتصاد را بر اخلاق ترجيح دادند».


آقای لی در جريان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده است که در آمد سرانه ملی را افزايش داده و کره جنوبی را جزو هفت کشور برتر اقتصاد جهان قرار دهد.


لی ميونگ باک پس از اعلام نتايج انتخابات به هواداران خود گفت:«امروز مردم از من حمايت مطلق کردند و من به خوبی می دانم که آرزوهای آنها چيست».رييس جمهور جديد کره جنوبی قول داد که اقتصاد کشور نجات داده و با بحران ها مقابله کند.


XS
SM
MD
LG