لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

سولانا در انتظار پاسخ رسمی ايران به بسته پیشنهادی


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در يک کنفرانس خبری در سفارت آلمان.
(عکس از مهر)
خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در يک کنفرانس خبری در سفارت آلمان. (عکس از مهر)

به رغم اين که سخنگوی دولت ايران شرط اصلی بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ مبنی بر تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرده است، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ابراز اميدواری کرد پاسخ تهران به اين پيشنهاد مثبت باشد.


آقای سولانا که به نمايندگی از گروه ۱+۵ برای ارائه بسته مشوق ها به مقامات جمهوری اسلامی، به تهران سفر کرده است در يک کنفرانس خبری در محل اقامتگاه سفیر آلمان با اشاره به این که منتظر پاسخ نهایی ایران است، گفت:« امیدوارم این پاسخ سریع و مثبت باشد».


وی همچنین باردیگر بر ضرورت بازيابی اعتماد نسبت به ماهيت برنامه هسته ای ايران تاکيد کرد.


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با اشاره به اين که بسته پيشنهادی برای ايران «پر از فرصت ها» است، ابراز اميدواری کرد بسته پيشنهادی به نقطه شروعی برای مذاکرات با ايران تبديل شود.


خاوير سولانا روز شنبه گفت: اتحاديه اروپا حاضر است در مورد مشوق های ارائه شده در اين بسته با ايران مذاکره کند، ولی وی تاکيد کرد ايران بايد طی اين گفت وگوها فعاليت های مربوط به غنی سازی را به حال تعليق در آورد.


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت:«ما به در خواست خود برای تعليق غنی سازی اورانيوم در جريان مذاکرات ادامه می دهيم و سپس بايد نتيجه مذاکرات را ديد، مذاکرات ماهها طول خواهد کشيد».


در حالی آقای سولانا در اين کنفرانس خبری نسبت به پاسخ مثبت ايران ابراز خوشبينی می کرد که غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ايران، ساعتی پيش از آن اعلام کرده بود که اگر «تعليق غنی سازی اورانيوم در بسته پیشنهادی مطرح شده باشد» ايران اين پيشنهاد را بررسی نخواهد کرد.


از سوی ديگر جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، که در فرانسه به سر می برد، در واکنش به اظهارات آقای الهام گفت:« از اينکه رهبران ايران دست رد به اين پيشنهاد سخاوتمندانه زدند احساس یأس می کنم، اين ثابت می کند که رهبران ايران می خواهند بيش از بيش مردم اين کشور را منزوی کنند.»


  • «رد کردن بسته پيشنهادی به معنی اين خواهد بود که ايران با انزوای بيشتر مواجه می شود و آمريکا و اروپا تحريم های تازه ای عليه اين کشور اعمال خواهند کرد».
یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا

خاوير سولانا پيش از سفر به تهران گفته بود که انتظار ندارد که در جريان مذاکرات با ايران «معجزه» رخ دهد.


عادی سازی روابط


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز شنبه گفت:«ما حق ايران را برای داشتن انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آميز به رسميت می شناسيم، ما همچنين خواهان عادی کردن روابط در همه جوانب به ويژه در مسايل هسته ای هستيم».


بسته پيشنهادی به صراحت از ايران خواسته است که در جريان مذاکرات به شکل تصديق پذير تمام فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری خود را به حالت تعليق در آورد.


پس از پایان کنفرانس خبری آقای سولانا در محل اقامتگاه سفیر آلمان، متن بسته‌ پيشنهادی گروه ۱+۵ به همراه نامه‌ وزرای خارجه‌ ۱+۵ در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.


وزیران امور خارجه فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه، آمریکا به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در نشست لندن بسته پيشنهاد شده مشوق ها به ايران در ژوئن سال ۲۰۰۶ را مورد باز نگری قرار داده و آن را به روز کردند تا از اين طريق تهران را به توقف فعاليت های غنی سازی ترغيب کنند.


در همین حال، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، پس از ديدار با آقای سولانا در خصوص پاسخ تهران به بسته پيشنهادی گفت:« طبيعی است پاسخ ايران به بسته ‪ ۵+۱‬ با نظر داشت پاسخ منطقی و سازنده ‪ ۵+۱‬به بسته ايران خواهد بود.»


هشدار درباره رد بسته پیشنهادی


قدرت های جهانی به دليل نگرانی از کاربرد دوگانه غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای انرژی و توليد سلاح اتمی، از ايران می خواهند تا اين فعاليت ها را به حالت تعليق درآورد.


اين در حالی است که ايران تاکيد می کند که حق دارد در چارچوب تعهدات بين المللی خود به غنی سازی اورانيوم برای توليد سوخت هسته ای ادامه دهد.


هزينه رد کردن بسته پيشنهادی برای ايران بالا خواهد بود. اروپا و آمريکا پيش از سفر آقای سولانا به تهران، هشدار داده بودند در صورتی که ايران غنی سازی را متوقف نکند با تحريم ها و انزاوی بيشتری مواجه خواهد شد.


به گزارش خبرگزرای فرانسه، يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا که نخواست نامش فاش شود، روز شنبه هشدار داد: رد کردن بسته پيشنهادی به معنی اين خواهد بود که «ايران با انزوای بيشتر مواجه می شود و آمريکا و اروپا تحريم های تازه ای عليه اين کشور اعمال خواهند کرد».


در بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ به ايران وعده داده شد که نيروگاه‌های آب سبک منطبق با آخرين فن آوری روز در اختيار اين کشور قرار گيرد.


در اين بسته پيشنهادی علاوه بر همکاری در جهت مديريت سوخت مصرف شده و پسماند راديو اکتيو، تصريح شده از يک کنسريوم بين المللی غنی سازی اورانيوم برای تولید سوخت هسته ای حمايت می شود.


در همين حال، آقای سولانا متن بسته پيشنهادی را برای منوچهر متکی، سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران، و علی لاريجانی، رييس مجلس فرستاده است.


گفته می شود هدف اين بوده است تا همه جناح های تصميم گيرنده در مسايل هسته ای ايران در جريان محتوای اين بسته پيشنهادی قرار گيرند.


بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ که توسط آقای سولانا برای ترغيب ايران به دست برداشتن از فعاليتهای مربوط به غنی سازی اورانيوم ارائه شد، آن گونه که مقامات غربی می کنند تفاوت چشمگيری نسبت به بسته پيشنهادی در سال ۲۰۰۶ که از جانب ايران رد شد، ندارد.


XS
SM
MD
LG