لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

سولانا خواهان گفت وگوی آمريکا با ايران شد


خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از آمریکا خواست با ایران وارد گفت وگوی مستقیم شود
خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از آمریکا خواست با ایران وارد گفت وگوی مستقیم شود

خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز جمعه ۲۷ آوريل آمريکا را فراخواند که «يک کانال ارتباطی» مستقیم برای گفت و گو با ايران برقرار کند.


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که در جریان همایشی در بروکسل سخن می گفت، افزود مشخص نیست که «ایالات متحده آمریکا تا چه اندازه مایل به تعامل با ایران است.»


آقای سولانا در پاسخ به اين پرسش که آيا علی خامنه ای رهبر ايران، و آقای لاريجانی آماده گفت وگو با آمريکا هستند، گفت: «من بدون ترديد ‌می‌گويم بله».


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز جمعه مذاکرات خود با آقای لاريجانی در آنکارا را«گفت وگويی سازنده» خواند و گفت:«گفت وگوها سازنده بود؛ به اين معنی که ظرفيتی برای حرکت( دراين مذاکرات) وجود داشت و بايد ديد در مذاکرات آينده که در حدود ده روز ديگر برگزار می‌شود، آيا خواهيم توانست از اين ظرفيت استفاده کنيم».


خاویر سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، و علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی و سرپرست تيم مذاکرات هسته ای ايران روز چهارشنبه و پنج شنبه در آنکارا درباره بحران هسته ای ايران گفت وگو و مذاکره کردند.


آقای لاريجانی گفته بود در مذاکراتی که با نماينده اتحاديه اروپا انجام داده، دو طرف را به «ديدگاهی مشترک» در مورد چگونگی خروج از بن بست کنونی در مورد فعاليت های هسته ای ايران «نزديکتر» کرده است. آقای سولانا نيز اين مذاکرات را «خوب» توصيف کرد و هشدار داد که نمی توان از اين گفت وگوها انتظار معجزه داشت ولی به گفته وی، دو طرف برای پیشرفت مذاکرات، تلاش می کنند.


هشدار رييس جمهوری آمريکا به ايران درباره تحريم های بيشتر


از سوی ديگر رييس جمهوری آمريکا گفت سرپيچی ايران از اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد، به تحريم های جديد و انزوای بيشتر ايران منجر خواهد شد.


جورج بوش که روز جمعه بيست و هفتم آوريل در جريان نشستی با شينزو آبه ، نخست وزير ژاپن سخن می گفت، افزود دو کشور آمريکا و ژاپن قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره ايران را به طور کامل اجرا می کنند و «يک صدا» با ايران حرف می زنند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه از ايران خواست که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد، مکمل قطعنامه ۱۷۳۷ است که در دسامبر ۲۰۰۶، دوم دی ۱۳۸۵، به تصويب رسيد.


این قطعنامه نیز به جمهوری اسلامی ايران ۶۰ روز فرصت داده تا فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


آقای بوش گفت :«سرپيچی بيشتر ايران از اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد، جامعه جهانی را وادار خواهد کرد تا قطعنامه های جديد صادر کرده و ايران بيشتر در انزوا قرار گيرد».


XS
SM
MD
LG